Köpråd pendlare/gravel

PerFred

Medlem
Köpråd pendlare/gravel
Jag ska ersätta min Focus Mares AX Cyklocross (stl 57) som mest används till pendling men även rullat en Vätternrunda. Den främsta anledningen är att jag vill ha skivbromsar på den, men även lite större cykel/längre reach. Jag är 189 cm och benlängd ca 91.

Jag ska lägga max 20tkr och hade siktat in mig på en Canyon Grail AL 7 SL. Jag lockas av enkelheten med singelklinga fram, men gissar att det kan bli en nackdel om man någon gång ska köra ren landsväg i klunga...
Frågan är vilken storlek, jag ligger mitt i mellan L och XL. Lutar åt en L för smidigheten i en lite mindre ram.

Jag var i stort sett redo att trycka köp när jag hittade en tråd om ”snabb gravelbike” här där On-One Space chicken nämndes. Där får jag ju faktiskt en kolfiber ram och samma växlar t o m lite billigare än Canyon. Efter att ha studerat måttabeller tror jag det blir en XL i så fall.

Så vad säger ni? Canyon i alu eller On-One i kol? Canyon känns lite tryggare med support och garanti får jag för mig, men då blir det alu...
Och vad tror ni om singelklinga när jag egentligen bara kör pendling/lvg på den? (Jag har en scott spark rc för skog och grusväg).

Eller har ni andra tips? Måste inte vara en gravelbike men jag vill ha bockstyre, skärmfästen och en tålig cykel för trottoarkanter och annat stök man möter på pendlingen, som förresten är 16 km enkel resa.

Köpråd pendlare/gravel
PerFred sa:
Jag ska ersätta min Focus Mares AX Cyklocross (stl 57) som mest används till pendling men även rullat en Vätternrunda. Den främsta anledningen är att jag vill ha skivbromsar på den, men även lite större cykel/längre reach. Jag är 189 cm och benlängd ca 91.

Jag ska lägga max 20tkr och hade siktat in mig på en Canyon Grail AL 7 SL.
….
Eller har ni andra tips? Måste inte vara en gravelbike men jag vill ha bockstyre, skärmfästen och en tålig cykel för trottoarkanter och annat stök man möter på pendlingen, som förresten är 16 km enkel resa.
Varför en Cyklocross /Grail/gravelcykel?
Om du funderar på Canyon så borde väl en Endurace vara ett bättre val för pendling (och kanske även fler VR?)
https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/komfortracers/endurace/
Kostar från 14600 SEK med skivbroms: https://www.canyon.com/sv-se/road-b...sex&prefv4=Shimano&srule=sort_price_ascending

/Håkan

Köpråd pendlare/gravel
HåkanC sa:
PerFred sa:

….
Om du funderar på Canyon så borde väl en Endurace vara ett bättre val för pendling (och kanske även fler VR?)
Kostar från 14600 SEK med skivbroms: https://www.canyon.com/sv-se/road-b...sex&prefv4=Shimano&srule=sort_price_ascending

/Håkan

Pendling för mig innebär stänkskärmar och plats för minst 40 mm däck.

Köpråd pendlare/gravel
zodah sa:
HåkanC sa:
PerFred sa:

….

/Håkan

Pendling för mig innebär stänkskärmar och plats för minst 40 mm däck.

Så brett?

Köpråd pendlare/gravel
Skärmfästen har jag satt som ett krav. Och just nu kör jag med schwalbe x-one som är 33 mm. Något sånt tänker jag mig nog på nya cykeln också. Kanske baserat på att jag tidigare hade 1 km grusväg på pendlingen iofs, men det känns skönt med lite extra fäste i däcken när underlaget inte är perfekt.

Köpråd pendlare/gravel
Men en Endurance skulle kunna vara ett lite raceigare alternativ om den har skärmfästen. Jag hittade ingen info om det vid en snabbkoll, någon som vet?

Köpråd pendlare/gravel
Jag pendlar 18 km gånger två dagligen på en Space Chicken. Har fungerat utmärkt för mig och inget krångel alls i snart 600 mil. Har hört att vissa har haft problem med att växelvajern kärvar under vevpartiet, men har inte varit några problem för mig. Jag har Force1 varianten men 28”-hjul. Får plats med 42 mm Panaracer Gravelking.

Köpråd pendlare/gravel
Bredden är för att få god marginal för dubbdäcken inklusive skärmar.

Men jag pendlar även på min kolfiberräcer med tubdäck när andan faller på. Men det är ingen pendlarhoj för det.

Jaja. Köp ngt du kommer vilja cykla på. Det är en god start.

Köpråd pendlare/gravel
SteffoN sa:
Endurace har inte skärmfästen och klarar max 33mm däck, i alla fall 2018 års modell.
Tack!

bearthefear sa:
Jag pendlar 18 km gånger två dagligen på en Space Chicken. Har fungerat utmärkt för mig och inget krångel alls i snart 600 mil. Har hört att vissa har haft problem med att växelvajern kärvar under vevpartiet, men har inte varit några problem för mig. Jag har Force1 varianten men 28”-hjul. Får plats med 42 mm Panaracer Gravelking.
Låter bra. Har du kört med fasta skärmar? Den har ju skärmfästen så jag antar att det går bra men blev lite fundersam när jag kollade bilder på sadelröret ner mot vevpartiet. Det är ju lite böjt där och jag undrar om det får plats en fast skärm mellan däck och sadelrör om man kör 700c och ca 35 mm däck?

Köpråd pendlare/gravel
En till undran, Canyon har 42T fram och 10-42 bak. On-one har 42T fram och 11-42 bak. Finns det någon teknisk anledning att man inte kan gå ner på 10 kuggar bak? Jag har något svagt minne av att det kan vara så från när jag köpte ny mtb? Man tappar ändå lite i max utväxling och 42T är max fram enligt spec.

Köpråd pendlare/gravel
PerFred sa:
En till undran, Canyon har 42T fram och 10-42 bak. On-one har 42T fram och 11-42 bak. Finns det någon teknisk anledning att man inte kan gå ner på 10 kuggar bak? Jag har något svagt minne av att det kan vara så från när jag köpte ny mtb? Man tappar ändå lite i max utväxling och 42T är max fram enligt spec.

Man måste ha XD-hub för att få på 10t eller mindre. Med shimanohubb är minsta 11t. Om du ska köpa On-one, kolla om du kan få Xd-hubb till hjulen. Om inte så är det osäkert om det är möjligt att byta senare.

Köpråd pendlare/gravel
zodah sa:
Bredden är för att få god marginal för dubbdäcken inklusive skärmar.

Men jag pendlar även på min kolfiberräcer med tubdäck när andan faller på. Men det är ingen pendlarhoj för det.

Jaja. Köp ngt du kommer vilja cykla på. Det är en god start.

Jag både pendlar och kör distans på en tävlingsmässig cykelcross med 35mm breda dubbdäck och skärmar som räcker gott och väl. Gjort det i två år nu. Absolut inga problem.

Köpråd pendlare/gravel

Bilagor

• Screenshot_20191230-113120.jpg
    Screenshot_20191230-113120.jpg
    90.2 KB · Besök: 132
Köpråd pendlare/gravel
PerFred sa:
bearthefear sa:
Låter bra. Har du kört med fasta skärmar? Den har ju skärmfästen så jag antar att det går bra men blev lite fundersam när jag kollade bilder på sadelröret ner mot vevpartiet. Det är ju lite böjt där och jag undrar om det får plats en fast skärm mellan däck och sadelrör om man kör 700c och ca 35 mm däck?

Sorry för sent svar, men ja, jag har fasta skärmar. Inga problem med mina 42mm-däck och skärmar på 700c-hjul.

Tillbaka
Topp