Köpråd pendlingscykel

hummerpaskaa

Ny medlem
Köpråd pendlingscykel
Hej,

Jag är hopplöst ny på det här med cykel, min erfarenhet är väl i princip att cykla till skolan när jag var 10 år.
Nu förfaller det sig dock så att jag har köpt hus som ligger ca 15km från min arbetsplats, dvs perfekt pendlingsavstånd med cykel.

Jag köpte en "city bike" då säljaren sa att det var perfekt för mitt ändamål, men den kändes väldigt tungcyklad, vilket har fått mig att börja leta något nytt.
Det är 99% cykelväg mellan mitt hus och jobbet, och helst vill jag givetvis att resan ska gå så fort som möjligt vilket har fått mig att titta på en racer.

Till historien hör att jag är relativt lång, ca 198 cm så jag har haft svårt att hitta en cykel som passar mig.
Slutligen har jag en budget på ~10k, vilket betyder att jag skulle bli glad om jag kan hitta en grym cykel för 8k, samt kan tänka mig att betala 12k om det innebär att jag får något oerhört prisvärt.

Någon som kan tipsa/råda en nybörjare?

Köpråd pendlingscykel
Tänker du året-runt-pendla?
Racer är underbart under de få månader som vägarna är sopade. Resten av tiden är det inte alls lika kul och på vintern funkar det inte alls. Däremot finns det en cykeltyp som heter cyklocross som är väldigt lik en racer fast som kan ta lite grövre däck och t o m dubbdäck. Skulle jag bara ha en pendlingscykel skulle jag skaffa en sån.

Köpråd pendlingscykel
En CX. Det är (idag) en racer med plats för lite grövre däck, skärmar, dubbdäck, har skivbromsar, men i övrigt är som en racer - möjligen lite mindre drop och lite annan geometri.

Köpråd pendlingscykel
Kolla Merida 500CX hos intersport, jag hittar den inte på internet men har provkört den I butik (eller på parkeringsplatsen utanför om man ska va petig) och fick rejält ha-begär!

Den kostar 11500 vilket jag tror är ett riktigt bra pris efterssom motsvarande postordercykel från tyskland kostar en eller två tusen mer (aluminiumram, skivbromsar, kolfibergaffel och shimano 105-komponenter).

/T

Köpråd pendlingscykel
Egentligen borde jag året-runt-pendla, men känner jag mig själv rätt kommer jag bli sugen på att ta bussen när det blir kallt, fast med rätt cykel så vem vet :)

Har hört mycket om CX, det är alltså ingen större hastighetsskillnad att tala om på min nivå?

Köpråd pendlingscykel
hummerpaskaa skrev:
-------------------------------------------------------
> Har hört mycket om CX, det är alltså ingen
> större hastighetsskillnad att tala om på min
> nivå?

Nä.

Köpråd pendlingscykel
hummerpaskaa skrev:
>
> nivå?

Om du har lättrullade däck på din cykel så är det till allra största delen som sitter på cykeln som avgör hastigheten.

Köpråd pendlingscykel
hummerpaskaa skrev:
> Egentligen borde jag året-runt-pendla, men
> känner jag mig själv rätt kommer jag bli sugen
> på att ta bussen när det blir kallt, fast med
> rätt cykel så vem vet :)
>
> nivå?

Nä. Men lvg däck så är fartskillnaden liten. Visst. Racern är lite lättare och lite mer aero, kanske lite styvare också, men skillnaden är inte stor.

Köpråd pendlingscykel
Jag är också på gång och köpa pendlar cykel, hur är en Specialized, Sirrus Elite Disc (~8000 kr) att pendla året runt med? För TS det finns det även en lite dyrare Specialized Sirrus Comp Disc (~10 000 kr)

Köpråd pendlingscykel
Three-Gringos skrev:
> Jag är också på gång och köpa pendlar cykel,
> hur är en Specialized, Sirrus Elite Disc (~8000
> kr) att pendla året runt med? För TS det finns
> det även en lite dyrare Specialized Sirrus Comp
> Disc (~10 000 kr)
Och heter Diverge A1 om man vill ha ungefär samma fast med riktigt styre och ram och sådär för 25% högre pris.
Kör man mer än milen så är det värt det i den mån jag får tycka :-) [Men därom kan man ju sedan tvista.]

Köpråd pendlingscykel
Appel skrev:
> Sirrus är väl en sån där city bike TS redan
> har, eller??

Hos EvaldsMTB ligger den under kategorin RacerHybrid och när jag tittat på den i butik tyckte jag att det var ganska smala däck på den, därav frågan hur dom är att cykla på året runt.

Köpråd pendlingscykel
Three-Gringos skrev:
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sirrus är väl en sån där city bike TS redan
> > har, eller??
>
> Hos EvaldsMTB ligger den under kategorin
> RacerHybrid och när jag tittat på den i butik
> tyckte jag att det var ganska smala däck på den,
> därav frågan hur dom är att cykla på året
> runt.
Den finns under 'familj&sport' oxå :-)

Smala däck i sig är ingen nackdel året runt. Snarare en fördel (de flyter inte runt i snöslasket så förbålt som breda däck gör). Visst kan de vara otäcka när det är åtpackade spår under nysnö (då de når ner till spåren), men annars är det inte någon fara - förutom:
De är ofta gjorda för att vara effektiva och blir då lite ömtåliga (låg vikt och finmaskig cord går lätt som attan men står sig rätt slätt mot krossgrus eller glas).

Men både Sirrus och Diverge har ju däck runt 30 och redan då så finns det (tyngre, styvare) hållbara dubbade däcka att köpa om man vill det (och det vill man gärna undvika för det går tyngre :-) ).
Så när det gäller Sirrus är det inte däckstorleken som ska hålla dig borta från den.

Köpråd pendlingscykel
"De är ofta gjorda för att vara effektiva och blir då lite ömtåliga (låg vikt och finmaskig cord går lätt som attan men står sig rätt slätt mot krossgrus eller glas)."

Finns typ Shark Skin, puncturer resistant däck att köpa till sådan där hjul eller för den delen annan lösning på punkterings dilemmat?

Jag vet att de rullar sämre, mycket sämre men det är det enda som fungerat för mig inne i stan. Det är så lagom kul och gå hem från jobbet en 5-6 km. Då säger du att ta med dig en slang så att du kan laga punkan, visst. Då ska man alltså till jobbet ha med sig, matlåda, regnställ, cykelpump, däck, verktyg (för att få av hjulet och däcket), nycklar, mobiltelefon, plånbok...osv.

Köpråd pendlingscykel
Slang och pump räcker för det mesta för att fixa punka. Vissa däck kan vara svåra att få av vissa fälgar, men det mesta går med bara händerna. Förvaras antingen i ryggfickor eller på ram och i sadelväska.

Sök lite på forumet (t ex på Diverge), så skall ni hitta mängder med information.

Köpråd pendlingscykel
Three-Gringos skrev:
> Jag är också på gång och köpa pendlar cykel,
> hur är en Specialized, Sirrus Elite Disc (~8000
> kr) att pendla året runt med? För TS det finns
> det även en lite dyrare Specialized Sirrus Comp
> Disc (~10 000 kr)

Naj, han ska ju ha bockstyre

Köpråd pendlingscykel
Three-Gringos skrev:
> matlåda
Bra idé
> regnställ
Behövs det enligt väderprognosen så, men at tcykla hem i regn är ju inte hela världen för det finns ju torra kläder hemma
> cykelpump
Bor man inte utefter en "cykelled" med pumpstationer så är det ju nödvändigt
> däck
Känns väl overkill av femte graden, men en slang a 100 gram är bra att ha.
> verktyg (för att få av hjulet och däcket)
Köp en riktig cykel och riktiga däck så behöver du inga verktyg (mer än möjligen handskar för att inte skära upp fingrarna när du känner efter om det sitter kvar det vassa på insidan däcket).
> nycklar, mobiltelefon, plånbok...osv.
Slipper man ju aldrig ifrån inte ens om man åker hyrlimo...

Köpråd pendlingscykel
emmer skrev:
> Köp en riktig cykel och riktiga däck så
> behöver du inga verktyg

Tyvärr kan det på just en pendlarcykel behöva bytas en del skruvar till "kodade" för att öka chansen att både cykeln och alla dess delar är kvar när man skall hämta son "offentligt parkerade" cykel.
Tro mig, jag vet vad som kan hända annars. Tyvärr gör jag det.

Så här kan en "kodad" skruv se ut
Fahrradteile-Fahrrad-Naben-Pitlock-Schnellspannsicherun-Set-02-Niro-guenstig.jpg

http://www.pitlock.de

/Håkan

Köpråd pendlingscykel
Three-Gringos skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Sirrus är väl en sån där city bike TS redan
> > har, eller??
>
> Hos EvaldsMTB ligger den under kategorin
> RacerHybrid och när jag tittat på den i butik
> tyckte jag att det var ganska smala däck på den,
> därav frågan hur dom är att cykla på året
> runt.

Hur smala däck den tar är inget bra mått på hur snabb cykeln är. Det finns snabba breda däck och jättetröga smala däck. Punkaskyddet följer till viss del rullmotståndet, det finns båda sorter i båda storlekarna.

En "CX" eller gravelbike är även i mitt tycke det perfekta pendlarvapnet. Det går i lite bredare däck för komfortens skull samtidigt som den ändå är "snabb". Bockstyre är dessutom superbekvämt, även om det kanske inte faller precis alla i smaken. Se till att ha provcyklat en sån cykel iaf.

Jag kör CX med pakethållare, långa skärmar förlängda med lappar (som jag satt röd reflexttejp längs kanterna på), och 37mm slicks. Rullar lätt och tyst, är bekväm men ändå snabb. Det är grymt skönt att krypa ihop i bocken i motvind. Nu har jag "tyvärr" bara 5km till jobbet men jag skulle inte vilja ha något annat ändå.

Köpråd pendlingscykel
Rattnalle skrev:
> > En "CX" eller gravelbike är även i mitt tycke
> det perfekta pendlarvapnet.

+1, åtminstone vad gäller "gravelbike"
En CX kan ha för kort hjulbas och för högt vevlagerhus för att funka bra som pendlare,
åtminstone enl mig.
Men det finns ingen "standardmall" för hur en CX ska se ut.

/Håkan

Köpråd pendlingscykel
HåkanC skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > > En "CX" eller gravelbike är även i mitt
> tycke
> > det perfekta pendlarvapnet.
>
> +1, åtminstone vad gäller "gravelbike"
> En CX kan ha för kort hjulbas och för högt
> vevlagerhus för att funka bra som pendlare,
> åtminstone enl mig.
> Men det finns ingen "standardmall" för hur en CX
> ska se ut.
>
>
> /Håkan

Det var lite därför jag satte CX inom citationstecken. Min CX med pakethållarfästen skulle sannolikt inte göra sig så bra att tävla cyclocross med.

Men visst har den högre BB än racern. Märks mest för att det är lite mindre bekvämt att nå ner med en fot vid rödljus. Hjulbasen är kort, men inte värre än racern. Har tåöverlapp på båda. Visserligen ganska rejält med skärmarna men jag har vant mig och märker det knappt längre.

Senast ändrad:
Köpråd pendlingscykel
Det verkar luta åt CX/gravelbike efter alla rekommendationer. Finns det några specifika cyklar/märken i min prisklass ni skulle rekommendera? Någon sa Merida CX 500

Köpråd pendlingscykel
Kan vara värt att kolla begagnat också. Jag tror jag betalade runt 6000 för min inklusive skärmar för snart två år sen. Visserligen fälgbromsad men de funkar bra med lite ompyssling. Borde finnas fler skivbromsade nu. Kanske lite sämre utbud i storlek XL iofs.

Köpråd pendlingscykel
Jag är 199cm, det finns nästan aldrig cyklar i min storlek att prova i butik. Men en ram runt 60-64 cm beroende på tillverkare.

Jag röstar också för en pendlar-CX. Dvs en cyclocrossliknande cykel fast med lägre BB och längre kedjestag samt en del annat. Jag kör ju en själv sen 2010, en Kona Dew Drop. Jag har även kört lite lvg, och den var genast snabbare uppför alla backar (enligt Strava) och kändes allmänt mer snabb men på mina längre rundor var det trist att upptäcka att det inte blev nån märkbar skillnad, snarare inom variationen i dagsform.

Modeller du kan kolla på är även
Kona Rove AL (nån som vet, fortfarande slut i största storleken?)
Rosebikes DX-Cross
Canyon Inflite
Utöver de har jag lyckats "lura på" skivbromscrossar till två bekanta. Den enda köpte en Boardman CX från Wiggle och den andra en Ridley X-Bow på CykelCity. De är båda sjukt nöjda med sina cyklar.
En outsider som är en "fultysk" är CicliB Trekking cross från Bornmann Radsport som var väldigt prisvärd förr, har dock dålig koll på hur den står sig idag.

När det gäller verktyg, slang, pump och sånt har jag en väldigt stor sadelväska från Topeak med verktyg i, enkla verktyg som funkar men inte så jag blir ruinerad om nån snor den. Låset är ett viklås som sitter i flaskstället. Bygellås är stora och lite bökiga även om man som vi storvuxna har en ram med gott om plats i triangeln.

Mina däck, Conti Sportcontact, är tydligen kända för att vara döda i känslan och allmänt som hockeypuckar. Trots ivriga försök med intensiv stigcykling och körning på grov stenkross har de ännu inte punkat, däremot börjar sidorna se lite trasiga ut. Troligen inte ett problem på din pendlingssträcka... :)

Köpråd pendlingscykel
Kristoffer R skrev:
> När det gäller verktyg, slang, pump och sånt
> har jag en väldigt stor sadelväska från Topeak
> med verktyg i, enkla verktyg som funkar men inte
> så jag blir ruinerad om nån snor den. Låset är
> ett viklås som sitter i flaskstället. Bygellås
> är stora och lite bökiga även om man som vi
> storvuxna har en ram med gott om plats i
> triangeln.

Jag kör med en liten sadelväska med slang, kolsyrepump och däckkrängare i botten av pendlarväskan. Racerslang tar lite plats och duger bra i 35-40mm däck.

> Mina däck, Conti Sportcontact, är tydligen
> kända för att vara döda i känslan och allmänt
> som hockeypuckar. Trots ivriga försök med
> intensiv stigcykling och körning på grov
> stenkross har de ännu inte punkat, däremot
> börjar sidorna se lite trasiga ut. Troligen inte
> ett problem på din pendlingssträcka... :)

De däcken är trååkiga att cykla på :)

Köpråd pendlingscykel
emmer skrev:
> hummerpaskaa skrev:
> -----
> >
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/racer-cyklocross-tr
> iathlonscykel/c/100204?q=%3Anewest
> >
> > 20% på de cyklarna om jag köper idag. Någon
> ni
> > tycker sticker ut?
>
> Tror du får vara glad om de har någon i rätt
> storlek över huvud taget, tyvärr.
> Lite sportens elgiganten som dom är så är det
> mest MotR på hyllorna.

Stämmer. Ringde och frågade och 56 var det största de hade inne.

Köpråd pendlingscykel
Stumpy skrev:
> En Planet X London Road med SRAM Rival 22 för
> £799.99. Finns i storlek XL.

Bra pris. Men även den de kallar XL är ganska liten.

/Håkan

Köpråd pendlingscykel
Stumpy skrev:
> En Planet X London Road med SRAM Rival 22 för
> £799.99. Finns i storlek XL.
>
>

Ser trevlig ut, men oj vad många val man ska göra, känner mig inte kvalificerad :)

Köpråd pendlingscykel
hummerpaskaa skrev:
> Ser trevlig ut, men oj vad många val man ska
> göra, känner mig inte kvalificerad :)
Får du bara till XL, bakbroms till höger och så brett styre som går så är resten inte så jäkla noga...

Köpråd pendlingscykel
emmer skrev:
> Får du bara till XL, bakbroms till höger och så
> brett styre som går så är resten inte så
> jäkla noga...

Nja, att TS är 198cm lång och att London Road XL är för liten även för mig,
som är en hel del kortare än TS, gör att åtminstone jag tycker att TS bör kolla på ngn annan cykel.
En med ram i vuxenstrl!

/Håkan

Köpråd pendlingscykel
HåkanC skrev:
> London Road XL
> är för liten även för mig,
> som är en hel del kortare än TS, gör att
> åtminstone jag tycker att TS bör kolla på ngn
> annan cykel.
> En med ram i vuxenstrl!
> /Håkan

Säger du det får vi tro dig för åtminstone jag har inte provat den.
Dom säger 185cm- 198cm och kollar man stack/reach så är den ju som det brukar vara på 60/61(specialized)/62(trek)64(rose)-storlek (vilket ofta är så stort det blir).
Men säger du det så är det väl så och då vete phan vad han ska köpa :-)

Köpråd pendlingscykel
hummerpaskaa skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > En Planet X London Road med SRAM Rival 22 för
> > £799.99. Finns i storlek XL.
> >
> >
>
>
> Ser trevlig ut, men oj vad många val man ska
> göra, känner mig inte kvalificerad :)

Jag har cykelpendlat 2år nu året runt (malmö-lund). Jag är inte så himla inläst på alla prylar och cykeltyper, men jag har iaf cyklat på 2 olika cyklar (en MTB och en CX), med flera olika däck, och kan väl säga:

Att ha släta välpumpade däck istället för dubbade är en större faktor än geometrin på cykeln.
Men du kommer ju inte ha dubbade MTB-däck i vilket fall som helst.

Dämpad gaffel är förstås katastrof.
Att jag bytte till stel gaffel på MTBn, eller att jag bytte till släta hårdpumpade (typ 40-45mm) däck från de gummidubbade MTBdäcken, det var viktigare än att jag ens bytte från MTB till CX!

Och att hålla drivlinan (kedja, växlar. växelkassett, etc) ren känns också viktigt. Iaf så känner jag mig snabbare när det går tyst istället för när kedjan rasslar:)

Båda cyklarna har typ XT/105-komponenter, som man ser på cyklar från ca 12-13kkr. Jag vet inte om billigare komponenter hade varit sämre.
Men sämre komponenter är säkert inte lika "farligt" som dåligt pumpade däck tex. Tror jag iaf.

Det är klart att man vill ha en så snygg/lätt/dyr cykel som möjligt, ur en synvinkel. Men bara man uppfyller ett par enkla krav så är läget mycket bättre.

Lite som att man kan snacka om att olika hjälmar kanske är olika bra. Men att öht _ha_ en hjälm är ju tusen gånger viktigare än _vilken_ hjälm.

Så jag skulle ta antingen en CX, eller en racerhybrid.
Kanske: http://www.nishiki.se/kollektion/hybrid/pro-air (om budgeten är på 10kkr, eller välj en annan)

Många säger att det är så "skönt att krypa ihop i bocken i motvinden". Men av alla racer-pendlare jag ser varje dag är det minsann nästan ingen som sitter och håller bockstyret "i bocken" (alltså nere i den krökta delen av styret).

Själv sitter jag också väldigt sällan så. Det är fan inte så skönt alltså, inte för min stela rygg och nacke iaf:)

Och bromsarna är mer tillgängliga om man har ett vanligt rakt styre. Detta är såklart en mindre faktor om man använder sin cykel bara för att cykla landsväg, eller vättern i 300km utan så många hinder i vägen.
Men man man vill cykla lite snabbare i stadstrafik, och alla väder, då är fan ett par effektiva lättillgängliga bromsar najs att ha.

Köpråd pendlingscykel
pirx skrev:
> Och bromsarna är mer tillgängliga om man har ett
> vanligt rakt styre. Detta är såklart en mindre
> faktor om man använder sin cykel bara för att
> cykla landsväg, eller vättern i 300km utan så
> många hinder i vägen.
> Men man man vill cykla lite snabbare i
> stadstrafik, och alla väder, då är fan ett par
> effektiva lättillgängliga bromsar najs att ha.

Det där beror på hur man ser det, många gånger vill man ha barends vid rakt styre, och då faller det "lättillgängliga" argumentet. Har man en CX med vajerbromsar går det ju att sätta extra bromshandtag uppe på raka delen om man ofta håller där.

Annars är det mycket smaksak, jag har precis bytt till en cx/gravel och är helnöjd...och visst går det något snabbare än med hybriden, men det känns framförallt roligare... :)

Men sen en fråga som varit uppe i många liknande trådar är ju vilka parkeringsmöjligheter man har i båda ändar...man vill ju gärna ha kvar cykeln också.

Köpråd pendlingscykel
h.g.j skrev:

> Det där beror på hur man ser det, många gånger
> vill man ha barends vid rakt styre, och då faller
> det "lättillgängliga" argumentet. Har man en CX
> med vajerbromsar går det ju att sätta extra
> bromshandtag uppe på raka delen om man ofta
> håller där.
>
> Annars är det mycket smaksak, jag har precis bytt
> till en cx/gravel och är helnöjd...och visst
> går det något snabbare än med hybriden, men det
> känns framförallt roligare... :)
>
> Men sen en fråga som varit uppe i många liknande
> trådar är ju vilka parkeringsmöjligheter man
> har i båda ändar...man vill ju gärna ha kvar
> cykeln också.

Jo visst, man kan montera extra handtag. Men en som är "hopplöst ny på det här med cykel" lär inte göra det. Isf köpa en som redan har. Nishikis billigare CX har tex. Fast den kostar 14kkr.

Jag misstänker att hummerns cykel har någon seg nav-växel och tjocka däck som inte går att pumpa så hårt.
Får han/hon bara bort de 2 faktorerna så är 80% av problemet löst.

Köpråd pendlingscykel
På tal om att "vill ju gärna ha kvar cykeln också" Man fick hem ett nytt nummer av Hem&Hyra och ser man på, en ganska passande artikel:

"Övriga stölder fördelas mellan missbrukare, som finansierar sina drogvanor genom småstölder, samt organiserade ligor som rensar cykelställ på de finare, dyrare cyklarna."

"Att bakhjulet är låst med det tillhörande, godkända, bygellåset spelar mindre roll.

–Hade jag haft mina verktyg skulle låset vara loss på två, tre minuter, försäkrar extjuven Jonas Togan, som numera arbetar för Kris."

http://www.hemhyra.se/riks/var-femte-har-fatt-sin-cykel-stulen

Köpråd pendlingscykel
Är ändå lite inne på den där Planet X London Road då den ser väldigt intressant ut och verkar inte helt lätt att hitta något annat. Du som säger den är för liten, baserar du det på egen erfarenhet? Tycker måtten på deras hemsida ser ut som normalstorlekar.

Köpråd pendlingscykel
hummerpaskaa skrev:
> Är ändå lite inne på den där Planet X London
> Road då den ser väldigt intressant ut och verkar
> inte helt lätt att hitta något annat. Du som
> säger den är för liten, baserar du det på egen
> erfarenhet? Tycker måtten på deras hemsida ser
> ut som normalstorlekar.

De där åtta hundra punden är nästan tolvtusen kr... Inga fel på cykeln I sig men för det priset hade jag hellre satsat på tex Meridan jag tipsade om innan eller en Rose. Canyon om du har tid att vänta på dem...

/T

Tillbaka
Topp