Köpråd racer ca 15-20.000kr

pale

Ny medlem
Hej,

Mitt namn är Patrik och är lite ny på det här med landsvägscykling.
Även ny här iofs :) men tjuvläst en hel del den senaste tiden.

Köpte mig i höstas en räser med Tiagra rakt igenom.
Hur nöjd som helst men känner att jag tycker det är såpass
roligt så att jag skulle kunna tänka mig att köpa något lite värre för att förhoppningsvis
underlätta lite både för cyklingen och prylmanin.
Och där börjar problemen, jesus vad alternativ. Vilken sida man än går in på
så är man ju direkt överkörd med 44st olika alternativ. Har försökt söka lite efter andra tips och råd i forumet utan några direkta klockrena träffar.

Begagnat / nytt
fin ram / fina komponenter
internet / butik i sverige
jädra massa alternativ.

Cyklar ingenting i tävlingssammanhang utan bara lite motionslopp och även
vättern är tänkt till sommaren för första gången.

Vikt/Längt ca 93kg/185cm om det har någon betydelse.

Tacksam för all hjälp och synpunkter.
mvh,
Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Inga tips ?

Skulle verkligen kunna behöva lite hjälp.
eller länk till olika tester om jag nu blir smartare av det. :)

Kolla In Sintesi carbon 3.0 med centaur utrustning. 1000 grams carbonram och kanonfin i övrigt.
Sök cykeln på internet så har du en del handlare som säljer den för neråt 15 tusen idag.

Din fråga är nog lite för generell för att besvara. Vill du köpa en ny cykel eller uppgradera den befintliga? Hur mycket vill du ge?

Om du tycker att storleken är bar på den du har tycker jag du definitivt ska titta på tyska nätbutiker. Men som sagt, du får nog precisera lite mer vad du vill. Vad är det för cykel du har nu?

Hej,

Det är en ny cykel jag är ute efter.
Ursäkta att jag var lite oklar.

Storleken är jag nöjd med så där tror jag att jag kan reda ut vad jag ska ha.

Jag har fått erbjudande om en giant tcr med dura ace utrustning för ca 15000. 2007års modell, dock endast demokörd ca 10mil.
9delat duraace tror jag det var. Värt pengarna? Bra cykel?

Internet har jag väl förstått är billigt och bra, nackdelen är ju att man inte kan känna och klämma.

evo:
Bor i nordtyskland (skåne) så stockholm är lite långt. Någon hemsida till eci ?

Senast redigerad av en moderator:
9-delad Dura Ace innebär att det inte är 2007 års modell, utan ett antal år tidigare.

Begagnat för 15000kr kan ge dig en riktigt trevlig cykel, så jag skulle definitivt satsa på det, förutsatt att du vet vad du vill ha för storlek/geometri.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> 9-delad Dura Ace innebär att det inte är 2007
> års modell, utan ett antal år tidigare.

10-delad DA (7800) kom -03
Stirra dig inte blind på att det är DA på cykeln, och köp inte en cykel med de äldre 9-delade handtagen utan att prova.
9-delade Tiagra har sedan några samma utformning av handtagen som de 10-delade Shimano-handtagen.
Många tycker att den nya handtagsutformningen är överlägsen, jag hör till dem.
Men man bör inte låta ngn annan bestämma vad som är bäst/bekvämast för en själv.
Dvs: Prova innan köp.

/Håkan

Om du bor i Nordtyskland så skulle i alla fall jag kolla Carver-cyklarna på någon av deras varuhus. De verkar vara prisvärda.

ECI har hemsidan www.eci.nu men den strular nu och har en massa virus och grejer...

Tack för all hjälp och olika synpunkter.

Alltså jag cyklar ju inte direkt på någon hög nivå utan mest på skoj och motionslopp. Men är dock en liten prylnisse så klart det kan kosta på lite för att se fint och bra ut :)

HaraldN/HåkanC:
frågan är ju lite mer i tankebanorna, hur står sig en 2007-års cykel och gammal duraace grupp jämfört med en ny cykel och kanske sämre grupp (typ ultegra/ultegra sl)?
Känns som att jag kanske mer värdesätter en nyare cykel än att växlarna är 20gram lättare. Jag kommer ändå inte märka någon skillnad :) Är mer bara ute efter lite mer hållbara och stabila grejer än tiagra som jag har nu.

evo: tack, sidan verkar inte funka just nu men får kolla till den om ett tag.

rejser: cykelmagneten i falkenberg verkade ju ha en hel del grejer.Sjukt irriterande att de inte har öppettiderna på hemsidan dock.

En genrellt mycket bra ram att bygga vidare på är Scott Cr1. Cykelcity har bra delas med den ramen och Shimano 105 i din prisgrupp.

Tillbaka
Topp