Köpråd racer max 6000 kr.

Samfor

Medlem
Hej! Jag har precis ärv en gammal racer (Merida Road 880? med Sora-växlar) som tyvärr är lite för stor. Det står L 57-59 cm på ramen. Jag är 173 cm. Jag har blivit biten av denna sport och behöver hjälp att hitta en ersättare (beg hoj) för kanske max 6000 kr med OK växlar mm.

Har ni något förslag på cykel och vad man kan tänkas få hoj för detta pris?

Mvh Samuel

Håller med ovan om beggat. För 6000 finns det faktiskt en hel del gamla fina racrar. Och när du skriver "Jag har blivit biten av denna sport" så tänker jag att du vill ha en racer och vill cykla så fort som möjligt med denna typ? och inte ha en cykel för transport lr lite alltiallo.. Då tycker jag ovan föreslagna cyklar inte passar ditt ändamål så bra. Men tex ngt sånt här kanske? https://happyride.se/annonser/ad.php?id=86296 Då för du mer lr mindre tillbaka pengarna om du mot förmodan skulle tycka det vart tråkigt att cykla o vill sälja igen. Finns ofta massor av racrar även lite nyare än mitt förslag som då kanske är lite lättare oxå (är bara torsk på stål och campagnolo..) i ditt prisspann.

Senast ändrad:
Du bör kunna få tag i en rätt sjysst begagnad aluminiumhoj för de pengarna,t ex 11-delad 105 som komponenter.

Vill du köpa nytt så kolla på hojar från planetx. Varning dock för att deras priser åker upp och ner som en jojo.

Efter VR är det ofta lite lättare att hitta lvg. Fast jag tror det är tillräckligt nära nu för att de som skall cykla den har cykel....

d_anders sa:
Du bör kunna få tag i en rätt sjysst begagnad aluminiumhoj för de pengarna,t ex 11-delad 105 som komponenter.

Vill du köpa nytt så kolla på hojar från planetx. Varning dock för att deras priser åker upp och ner som en jojo.

Jadu har letat efter en 11 delad 105 grupp för den pengarna men finns inte. Har inte ens hittat i fel storlek.

Kristoffer R sa:
Efter VR är det ofta lite lättare att hitta lvg. Fast jag tror det är tillräckligt nära nu för att de som skall cykla den har cykel....
Jo, konkurrensen om objekten bör inte påverkas av VR nu. Det kan nog vara värre vid påsk. Fast om en vecka kommer utbudet av objekt att öka vilket ju gynnar TS, särskilt om det har varit en regnig och blåsig VR... ;-)

Samfor sa:
Hej! Jag har precis ärv en gammal racer (Merida Road 880? med Sora-växlar) som tyvärr är lite för stor. Det står L 57-59 cm på ramen. Jag är 173 cm. Jag har blivit biten av denna sport och behöver hjälp att hitta en ersättare (beg hoj) för kanske max 6000 kr med OK växlar mm.

Mvh Samuel

Då jag är strax längre än dig och kör strl small (53 eller 54cm) så tror jag nog det kan vara din storlek. Medium kanske kan funka, lite beroende på modell och val av styrstam, samma gäller väl för small iofs. Men gissningsvis small eller 53cm.

Mitt bästa tips på cykel: en Bianchi Via Nirone 105 i 53cm, kommer finnas drösvis på blocket efter den 15/6. ;-)

Du har visst rätt etnica. Jag trodde verkligen att det skulle gå att hitta 11-delade beg hojar för 6k numera, men det verkar bara bli 10-delat då.

Sora funkar kanon, ja. En osliten väl installerad grupp känns nästan alltid bra oavsett prisklass så länge som ergonomin är ok. Sen blir det sämre och sämre känsla när det blir skitigt eller slitet.

Jag bytte nyss ut en sliten framklinga och känslan blev klart mycket bättre men fortare går det knappast.

bellasoda sa:
Samfor sa:

Mvh Samuel

Då jag är strax längre än dig och kör strl small (53 eller 54cm) så tror jag nog det kan vara din storlek. Medium kanske kan funka, lite beroende på modell och val av styrstam, samma gäller väl för small iofs. Men gissningsvis small eller 53cm.

Mitt bästa tips på cykel: en Bianchi Via Nirone 105 i 53cm, kommer finnas drösvis på blocket efter den 15/6. ;-)

? Jag får väl kolla lite efter helgen

Håller med ovan om beggat. För 6000 finns det faktiskt en hel del gamla fina racrar. Och när du skriver "Jag har blivit biten av denna sport" så tänker jag att du vill ha en racer och vill cykla så fort som möjligt med denna typ? och inte ha en cykel för transport lr lite alltiallo.. Då tycker jag ovan föreslagna cyklar inte passar ditt ändamål så bra. Men tex ngt sånt här kanske? https://happyride.se/annonser/ad.php?id=86296 Då för du mer lr mindre tillbaka pengarna om du mot förmodan skulle tycka det vart tråkigt att cykla o vill sälja igen. Finns ofta massor av racrar även lite nyare än mitt förslag som då kanske är lite lättare oxå (är bara torsk på stål och campagnolo..) i ditt prisspann.[/quote]

Jag har som mål att köra VR nästa år och bli en snabbare "motionärcyklist".

Den racer jag har nu är denna.
20190608_154203.jpg

Samfor sa:

Den var väl fin, något särskilt du vill klaga på?

Väger den för mycket? Passar den dåligt? Passar inte färgtemat med dina övriga kläder? Är växlarna struliga?

bellasoda sa:
Samfor sa:

Väger den för mycket? Passar den dåligt? Passar inte färgtemat med dina övriga kläder? Är växlarna struliga?

Jag kör helsvart så färgtemat funkar =)

Jag upplever den som aningens för stor, inte mycket men tillräckligt för att jag ska störa mig på det när jag är ute och kör.

Murdock sa:
En medium sån här så kommer du ut och cyklar fort:

https://www.wiggle.se/vitus-razor-vr-road-bike-2019-sora/

Känner du någon med platinarabatt får du 12% rabatt.

Shimano Sora R3000 duger gott med tvådelat fram. Visst kan man hitta något erbjudande om du verkligen letar, men några riktiga klipp är svåra att hitta i denna prisklass.
Det där var väl ett utmärkt tips. Köp den och ut och cykla. När budgeten är så tajt så kan ett begagnat köp ibland bli dyrare än man tänkt sig. Det räcker med att ngt behöver fixas och ett par delar behöver bytas så drar det fort iväg. Köp denna istället kan inte bli så tokigt.

Vad upplevs som för stort? Det är inte så att sadelstolpen är nerkörd i botten på bilden. Tycker du att den är för lång?
Om du tycker att styret sitter för högt så är det lätt att flytta några distansringar.
På lite dyrare cyklar så spelar 10 000 mer eller mindre ingen roll i praktiken, men på billiga cyklar gör varje 1000-lapp skillnad, så ett alternativ är att justera meridan och cykla vidare på den. Och köpa ny cykel, kanske på höstrean, när du har sparat ihop ca 10 000.

jingleyschmidt sa:
Är inte styrstammen rätt lång? Kan han inte prova en kortare styrstam först och se om känslan blir lite bättre?

Nope
Cykeln är helt klart för stor, sadeln är längst fram på railsen också .
Mindre storlek, rätt position på sadel va vevparti och sen så utsträckt det går utan att förlora luft och trampeffektivitet .

M

LTS sa:
Vad upplevs som för stort? Det är inte så att sadelstolpen är nerkörd i botten på bilden. Tycker du att den är för lång?
Om du tycker att styret sitter för högt så är det lätt att flytta några distansringar.
På lite dyrare cyklar så spelar 10 000 mer eller mindre ingen roll i praktiken, men på billiga cyklar gör varje 1000-lapp skillnad, så ett alternativ är att justera meridan och cykla vidare på den. Och köpa ny cykel, kanske på höstrean, när du har sparat ihop ca 10 000.

För lång är en mycket passande beskrivning. Därför har jag kört fram sadeln, men gissar att detta påverkar "trampeffekten" negativt va?

Senast ändrad:
Samfor sa:
bellasoda sa:
Samfor sa:

Jag upplever den som aningens för stor, inte mycket men tillräckligt för att jag ska störa mig på det när jag är ute och kör.

Helt klart att du ska cykla runt på en cykel som passar. Köp något annat och sälj din nuvarande cykel. Försök få till att prova cykeln innan köp så du vet att du får vad du är ute efter.

bellasoda sa:
Samfor sa:
bellasoda sa:
Samfor sa:

Helt klart att du ska cykla runt på en cykel som passar. Köp något annat och sälj din nuvarande cykel. Försök få till att prova cykeln innan köp så du vet att du får vad du är ute efter.

Det får bli så. Vad är ett vettigt pris för en gammal racer som min? Skicket är det inget större fel på. Finns några få mycket ytliga repor i lacken.

Manurhin2 sa:
jingleyschmidt sa:
Är inte styrstammen rätt lång? Kan han inte prova en kortare styrstam först och se om känslan blir lite bättre?

Nope
Mindre storlek, rätt position på sadel va vevparti och sen så utsträckt det går utan att förlora luft och trampeffektivitet .

M

Jag säger inte att cykeln inte är för stor, men en mer eller mindre slammad stam på 50-70mm tillsammans med en tillbakaflytt av sadeln någon centimeter eller två borde väl fungera oändligt mycket bättre i praktiken än nuvarande set-up?

Ser ju ut som nuvarande stam är +10cm.

Något kortare stam och ett kompaktstyre, tillsammans med bakflyttad sadel, borde göra stor skillnad i sittställning.
Edit: Finns massor att välja mellan på K&S för småpengar.
Edit 2: Äh! Cykeln var tydligen större än vad den såg ut.

Senast ändrad:
SGS sa:
Manurhin2 sa:
jingleyschmidt sa:

Nope

M

Jag säger inte att cykeln inte är för stor, men en mer eller mindre slammad stam på 50-70mm tillsammans med en tillbakaflytt av sadeln någon centimeter eller två borde väl fungera oändligt mycket bättre i praktiken än nuvarande set-up?

Jag är 173 cm över havet och på ramen finns det ett klistermärke som ser ut så här:

20190608_154138.jpg

Samfor sa:
Stumpy sa:

Utveckla! Tänk på att jag har ärvt hojen och att jag är en mindre vetandes men glad nybörjare ?

Jag tror Stumpy postade nåt som var fel och sen redigerade bort det. :)

Om du kan få ner sadeln tillräckligt långt kan du få en körbar cykel av den där genom att sätta på kortare stam och ett kompaktstyre som sagts ovan, men samtidigt kommer du få gå ner rätt långt i stamlängd och därmed också få en nervösare cykel vilken kan vara otrevligt. Jag tycker 80 mm är på gränsen men samtidigt är jag 186 cm så för kortare människor kanske det funkar med kortare stammar, vad vet jag?

Men att börja med en Vitus Razor som länkades från Wiggle där uppe är inte dumt, den kommer hålla tillräckligt för dig tills du vet vad du verkligen vill ha ut av en cykel.

SGS sa:
Manurhin2 sa:
jingleyschmidt sa:

Nope

M

Bättre men fortfarande fel .

För att ha möjlighet till rätt set-up ska man ha rätt storlek , korta styrstammar ska man tydligen ha till skogscyklar men inte till racer .
Hellre isf för liten än för stor .

Rätt pos sadel-vev, sadel-styre med lagom stamm, och möjlighet att justera drop gäller .

M

perzzon sa:
9speed. Det är väl en redigt gammal sora som sitter på den?
Sora R3000 släpptes våren 2016 och har hyllats för mkt bra prestanda för pengen:

Jag har själv kört R3000 på pendlaren sedan maj förra året, rakt igenom hela vintern. Iofs rapidfire för flatbar och trippelklinga, kanske inte kan jämföras men jag är nöjd med funktionen.

Tillbaka
Topp