Köpråd Racer till en jätte..

Hiqdb

Medlem
Hej!
Är nybörjare på det här med att cykla landsväg men gjorde en premiärtur på en hoj som hade ram i storlek 54. Kul som attan men kändes att något inte riktigt var rätt och att hojen var för liten.

Problemet är att det verkar otroligt svårt att hitta en stor hoj för mina mått... Såklart går det alltid att tweaka en aning men tror ändå jag skulle behöva en hoj som är runt 64-66?

Mina mått:
Längd 200cm
Innerben längd 100cm
Ape-reach (mellan händerna) strax över 200cm

Har varit och kikat och provcyklat en Cannondale CAAD Optimo 105 i storlek 63 och tyckte den satt betydligt bättre än t ex 54an jag körde premiären på.
Dock saknar den skivbroms vilket vore trevligt då jag är stor och tung..

Sedan vet jag även att Rose bikes har en hoj som finns i 65 dock är detta web-order och "hoppas den passar".

Vad jag dock skulle vilja ha:
Helst full karbon
Shimano Tiagra eller 105 (Ulegra också givetvis.)
Skivbroms.

Vågar man köpa Karbon begagnad?

Max-budget är inte helt satt men jag är dock nybörjare men inser att är det såhär svårt att hitta en hoj vill jag nog ha något hyfsat fint som första hoj.
Max 25k? Kanske något lågt tilltaget?

Har ni fler tips? Vill helst provsitta innan jag köper men känns ofantligt svårt att hitta en ram över 63cm... Vad har ni andra långa cyklister för hojjar?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Hiqdb sa:
Mayhem sa:

Intressant. Den har i princip alla mina krav till ett vettigt pris, förutom Kolfiber men bra vikt!
Dock är det lite som Rose-bikes att jag antar att man får beställa och hoppas att den funkar? För Canyon har väl inga Showrooms typ i Sverige?

Canyon Sverige ligger i Bålsta, om du slår dem en pling på 08 - 6844 1440 kanske de har något hemma du kan testa?

MVH

Kassler sa:
Hiqdb sa:
Mayhem sa:

Intressant. Den har i princip alla mina krav till ett vettigt pris, förutom Kolfiber men bra vikt!
Dock är det lite som Rose-bikes att jag antar att man får beställa och hoppas att den funkar? För Canyon har väl inga Showrooms typ i Sverige?

Canyon Sverige ligger i Bålsta, om du slår dem en pling på 08 - 6844 1440 kanske de har något hemma du kan testa?

MVH

Klokt! Ska absolut slå de en signal under morgondagen. Tack för fint tips!

Fast att de skulle ha en 2xl på sitt showroom är högst osannolikt.
En variant är att få till en butik som erbjuder bikefit och testa ut vad du vill ha för mått på din cykel, då blir inte nätköp så chansartat.
Vet att Cykloteket Västberga har bikefit, fast vet inte om det erbjuder det som betald tjänst för nån som inte ska köpa en cykel där.

Hiqdb sa:
Är nog bra att göra ja. Din längd är indikerar att 2XL bör vara rätt, men då du även verkar ha extremt långa ben och följaktligen kortare överkropp kanske rentav en storlek mindre också funkar beroende på hur aggressivt du vill sitta.

Och nu rekommenderade jag slentrianmässigt just Endurace eftersom du är nybörjare och den har aningen mer upprätt geometri. Vill man sitta lite rejsigare så finns motsvarande spec till liknande pris även på Ultimate CF SL Disc:

https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-7.0/2156.html

Jag har själv den något finare ramen Ultimate CF SLX Disc och har byggt en Endurace CF SL Disc åt min far. Riktigt fina cyklar bägge, men givetvis under förutsättning att geometrin fungerar för cyklisten.

Kloka tips! Kanske värt att köra en bike-fit för att bara få ut sina egna mått.

Precis Rose showroom har de tyvärr stängt ner.. så den är en gambling.. :)

Mayhem sa:
Hiqdb sa:
Är nog bra att göra ja. Din längd är indikerar att 2XL bör vara rätt, men då du även verkar ha extremt långa ben och följaktligen kortare överkropp kanske rentav en storlek mindre också funkar beroende på hur aggressivt du vill sitta.

Och nu rekommenderade jag slentrianmässigt just Endurace eftersom du är nybörjare och den har aningen mer upprätt geometri. Vill man sitta lite rejsigare så finns motsvarande spec till liknande pris även på Ultimate CF SL Disc:

https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/race-bikes/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-7.0/2156.html

Jag har själv den något finare ramen Ultimate CF SLX Disc och har byggt en Endurace CF SL Disc åt min far. Riktigt fina cyklar bägge, men givetvis under förutsättning att geometrin fungerar för cyklisten.

Ah låter nog klokt att gå på lite mer komfort som första-hoj. Sedan är det väl bara jag som är extra nervös för att slänga ut så mycket pengar över webben på något som "borde" passa men inte säkert. Ska slå en pling till de imorgon i alla fall så får vi se vad de säger.

Nja, så farligt är det inte att köpa på nätet.
Ge Rose dina mått -gärna enligt anvisningarna på hemsidan ;-) - ska du se att du får en cykel som passar. I värsta fall får du byta styrstam.

Jag är två meter lång, sitter på 88,5cm från vev till sadel. Över 2m i vingspannet (finger till finger). Cyklar på en 63cm Bianchi Impulso (alu/kolf). Bianchi Intenso och Infiniti CV (helkolfiber) finns både med skivor och upp till 63cm med samma geometri som min hoj. Min styrstam är 130mm. Jag rekommenderar Janne Karlsson på Racerdepån i Falköping varmt!

Anders L sa:
Jag är två meter lång, sitter på 88,5cm från vev till sadel. Över 2m i vingspannet (finger till finger). Cyklar på en 63cm Bianchi Impulso (alu/kolf). Bianchi Intenso och Infiniti CV (helkolfiber) finns både med skivor och upp till 63cm med samma geometri som min hoj. Min styrstam är 130mm. Jag rekommenderar Janne Karlsson på Racerdepån i Falköping varmt!

Intressant. Läste lite andra trådar här att Bianchis 63or inte är standard-sortiment i Sverige men Cykeldepån hade importerat en åt dig? :)

Fast m strlk 62-64 får du med allra största sannolikhet genom att byta styrstam och/eller höja/sänka styret till mkt bra position.
De åtgärderna är varken särskilt dyra e krångliga.

Tycker nog du borde kunna våga beställa oprövat, iaf i butik eller om du har ngn i närheten som kan hjälpa sedan att få till det.

För 25 tkr bör du helt klart kunna få ngt bra o kul. Hjul kan ofta va billiga för att hålla ned priset. Är du tung vill du ej ha klena hjul, kan säkert hålla, men blir inge kul cykla på.

Se nu till få dig en jysste hoj medan mkt sommar är kvar.

Kul!!

Hiqdb sa:
Anders L sa:

Intressant. Läste lite andra trådar här att Bianchis 63or inte är standard-sortiment i Sverige men Cykeldepån hade importerat en åt dig? :)

Ja, Racerdepån har direktimporterat. Det rullar flera 63:or som de tagit hem!

Jag skulle absolut ha hört av mig till Rose. De har en egen officiell tråd här, plus showroom i Barkarby. Jag vet folk som gjort bikefit i jättebutiken i Bocholt. De vet vad de pratar om.

Hasse#7 sa:
Jag skulle absolut ha hört av mig till Rose. De har en egen officiell tråd här, plus showroom i Barkarby. Jag vet folk som gjort bikefit i jättebutiken i Bocholt. De vet vad de pratar om.

Absolut Rose verkar vara ett vettigt bolag. Tyvärr har de stängt ner sitt showroom :( men ska ta kontakt med de och se vad de säger :)

Tillbaka
Topp