[Köpråd] Remdriven pendlare

traktor

Medlem
Hej,

Har fått min pendlare stulen, och tänkte gå över till remdrivet. Trots att de funnits rätt länge nu verkar de inte slå i Sverige av någon anledning, trots att vi måste vara ett av de länder som saltar mest vilket jag tycker är märkligt.

Finns en del trådar i forumet, men de flesta har rätt många år på nacken så tänkte helt enkelt dra igång en ny på ämnet: vad finns det för vettiga cyklar med remdrift?

Holländarna verkar ha förstått, dessutom med usb-laddare :)
https://hollandbikeshop.com/sv-se/b...ve-men-61cm-hub-dyn-8s-matt-demitasse-603058/

Senast ändrad:
traktor sa:
Hej,

Har fått min pendlare stulen, och tänkte gå över till remdrivet. Trots att de funnits rätt länge nu verkar de inte slå i Sverige av någon anledning, trots att vi måste vara ett av de länder som saltar mest vilket jag tycker är märkligt.

Finns en del trådar i forumet, men de flesta har rätt många år på nacken så tänkte helt enkelt dra igång en ny på ämnet: vad finns det för vettiga cyklar med remdrift?

Holländarna verkar ha förstått, dessutom med usb-laddare :)
https://hollandbikeshop.com/sv-se/b...ve-men-61cm-hub-dyn-8s-matt-demitasse-603058/

Dyrt, högre drivlineförluster och kvallitetsproblem är väl främsta orsakerna till att det inte slår riktigt. Ikea gjorde ju ett försök, men de fick återkalla alla cyklarna för att skiten gick sönder. Skall det vara gummisnoddsdrift så satsa på Gates så skall det hålla. Det borde slå mer än det gör, men skall det vara bra blir det dyrare och det vill folk inte betala tydligen. Sen så har ju muppmärkerns försök svärtat ner ryktet och det bidrar nog en del.

Senast ändrad:
Miss Lycka 2.0 sa:
22 kilo är minst sagt avskräckande.

Haha ja, de måste ju nästan anstränga sig för att få den så tung.

Kneecap sa:
Körde en Trek District med Gates innan. Tyst, underhållsfritt och inget att klaga på.

Trek verkar ha haft en del vettiga modeller genom åren, men jag hittar ingen som säljer dem längre (de remdrivna alltså).

gillar drivrem. men ogillar multiväxelnav. tröga, dyra, tunga, svåra att underhålla. beredda på haveri vid en felväxling eller om växelvajern råkar gå av. jag vet, det händer inte ofta, men risken är tillräcklig för att dessa inte är lämpliga för turer till avlägsna platser. så pendling.

nexus 7 är ända en användbar kompromiss med god driftstid, och kan tas om hand av varje cykelmek. men verkligen inget större nöje att trampa runt. bättre är femväxlade med separata planetväxlar som aldrig seriekopplas. men dessa har närmast försvunnit från marknaden.

har haft drivrem på en tidigare cykel. skön och tyst känsla. var tvåväxlad. om jag skulle skaffa en igen vore den nog ett liknande upplägg, inte för fart, men för att kunna ta sig fram på enkelt sätt. kanske hellre med schlumph speed drive än tvåväxelnav. enkel och driftsäker, som ett alternativ till singelklinga, men med reserv för de branta backarna.

att remdrift är underhållsfritt är en överdrift, man behöver smörja återkommande med paraffin. ta med reservrem eller byt när det gått några år. de går av utan förvarning, precis som kamremmar. vissa sorter har problem med vinterväder, packar igen.

traktor, köp helst inte en pendlare som väger tråkigt mycket.

https://www.cube.eu/en/2019/bikes/trekking/urban/hyde/cube-hyde-race-blackngreen-2019/

Kanske?

Jag har haft en remdriven Scott med gates och Alfine sedan 5 år och avverkat minst 1600 mil mellan arbete och hem - eller tvärsorm - utan annat underhåll än en kall avrivning ibland, justerat remspänning vid ett par tillfällen.
Alfine8 är jag mer tveksam till, men det verkar vara kvalitetsskillnader eller möjligen en del måndagar på fabriken.

kais01 sa:
gillar drivrem. men ogillar multiväxelnav. tröga, dyra, tunga, svåra att underhålla. beredda på haveri vid en felväxling eller om växelvajern råkar gå av. jag vet, det händer inte ofta, men risken är tillräcklig för att dessa inte är lämpliga för turer till avlägsna platser. så pendling.

nexus 7 är ända en användbar kompromiss med god driftstid, och kan tas om hand av varje cykelmek. men verkligen inget större nöje att trampa runt. bättre är femväxlade med separata planetväxlar som aldrig seriekopplas. men dessa har närmast försvunnit från marknaden.

har haft drivrem på en tidigare cykel. skön och tyst känsla. var tvåväxlad. om jag skulle skaffa en igen vore den nog ett liknande upplägg, inte för fart, men för att kunna ta sig fram på enkelt sätt. kanske hellre med schlumph speed drive än tvåväxelnav. enkel och driftsäker, som ett alternativ till singelklinga, men med reserv för de branta backarna.

att remdrift är underhållsfritt är en överdrift, man behöver smörja återkommande med paraffin. ta med reservrem eller byt när det gått några år. de går av utan förvarning, precis som kamremmar. vissa sorter har problem med vinterväder, packar igen.

traktor, köp helst inte en pendlare som väger tråkigt mycket.

Rolhoff är nog bra nog för de flesta. Tyvärr är de dyra och tunga, men låga förluster, pålitliga och många växlar gör dem tekniskt lockande.

Förra vinter köpte jag en Cube Travel SL (med vanliga 10% Bikester rabatt):
https://m.bikester.se/cube-travel-sl-trekkingcykel-gra-858067.html
Är jättenöjd med (edit: Gates CDN) remdrift: ingen ljud, ingen rost, ingen kedjebyte, rena byxor och kedjestag. Alfine 8 nav är ok för mej, kör framförallt i växlar 5 och 6 som har låg förlust. Men en navlager har got sönder efter 1 år. Min gamla Nexus 7 nav gick 8 vintrar utan service, men det verkar att jag har haft tur.

Edit: och framförallt behövs ingen kedjespänning efter slitage som var praktiskt omöjligt på min gamla Specialized cykel som var felkonstruerad.

Senast ändrad:
jo rohloff har gott rykte. men vill man egentligen dra runt upp till tre serekopplade planetväxlar? just dessa växlar är inte lika lättgående...

kais01 sa:
jo rohloff har gott rykte. men vill man egentligen dra runt upp till tre serekopplade planetväxlar? just dessa växlar är inte lika lättgående...

Skall man tro tester är de effektiva trots det. Vette fn om det är stämmer i verkligheten, men hade de varit dåliga hade det nog funnits fler negativa röster tänker jag.

Bilagor

• csm_wirkungsgrad_en_bd1fd82beb.png
    csm_wirkungsgrad_en_bd1fd82beb.png
    15.4 KB · Besök: 163
har sett andra tester där siffrorna är sämre. om man kör mycket watt och låg kadens genom en transmission ser siffrorna bättre ut.

att folk som betalat tusentals kronor för en fin pryl är okritiskt nöjda så länge den inte går sönder hör till människans natur.

kais01 sa:
har sett andra tester där siffrorna är sämre. om man kör mycket watt och låg kadens genom en transmission ser siffrorna bättre ut.

att folk som betalat tusentals kronor för en fin pryl är okritiskt nöjda så länge den inte går sönder hör till människans natur.

Kan nog stämma iofs.

DE sa:
Ser utomordentlig ut, hittar dock inget om vikt och hur den går att få till Sverige... uppdaterar om jag hittar någon bra webbutik.

Pfaff sa:
Berk sa:

Kuberna verkar vettiga, i ärlighetens namn vill jag ha en mer upprätt geometri, men man kan kanske inte få allt man önskar sig. Iallafall om man vill komma under 22kg :/

traktor sa:
DE sa:
Ser utomordentlig ut, hittar dock inget om vikt och hur den går att få till Sverige... uppdaterar om jag hittar någon bra webbutik.

Pfaff sa:
Berk sa:

Kuberna verkar vettiga, i ärlighetens namn vill jag ha en mer upprätt geometri, men man kan kanske inte få allt man önskar sig. Iallafall om man vill komma under 22kg :/

Går att beställa från bike 24
Vikt finns angiven för alla cyklar på vsf fahrradmanufakturs hemsida.

Senast ändrad:
traktor sa:
Berk sa:

Cube Travel har gammaldags geometri i storlekar: jag kör 54cm med 409 reach och 577 stack, den är låg (och liten kort) även för mej som gillar låg geometri, men 62cm har bara 10mm längre (!!) reach, men 616 stack. Så du kan bara välja högt, inte längd. Om du vill sitta upprätt, välj 62cm. Min har också 35 mm spacer, så mycket rum att justera.

PS: den har Gates CDN rem, inte Continental, som jag skrev.

Jag har en Cube Hyde Race 2017 i storlek 62 cm. Den har ganska upprätt sittställning då den är förhållandevis kort men hög. Jag har kört den både på sommaren med slicks, och på vintern med dubbdäck på både saltade och osaltade vägar. Den har funkat bra och kräver lite underhåll.
Den kan också eventuellt vara till salu, om du är intresserad kan jag slänga upp en köp och sälj-tråd.

HK-47 sa:
Jag har en Cube Hyde Race 2017 i storlek 62 cm. Den har ganska upprätt sittställning då den är förhållandevis kort men hög. Jag har kört den både på sommaren med slicks, och på vintern med dubbdäck på både saltade och osaltade vägar. Den har funkat bra och kräver lite underhåll.
Den kan också eventuellt vara till salu, om du är intresserad kan jag slänga upp en köp och sälj-tråd.

Det låter mycket intressant!

Tillbaka
Topp