köpråd ryggsäckar. ORC vs. HIC

LEAF

Medlem
Tjenare!
Behöver köpa en ny räggsäck! Har kollat in Haglöfs nya modeller, ORC och HIC.
Hur stor rygga behöver man? vill ha plats för vattenpåsen, fika, förstärkningsplagg och mulitverktyget.
Skulle vara tacksam om ni delade mer er lite erfarenheter just ang. ryggsäckar, speiellt då om ORC och HIC
221500pb.jpg

Lätt högfunktionell tursäck
Anatomisk ryggdel med lätt, vridstyv HDPE-platta och inbyggd aluskena som formas efter bärarens rygg. Ventilerande meshkuddar för bra cirkulation mellan rygg och ryggsäck. Perforerat ultralätt höftbälte som kan gömmas undan eller tas bort.Lock med vattenresistent blixtlås och invändig ficka. Vinklade sidofickor för 1/2 eller 1-litersflaskor. En stor utvändig nätficka. Förberedd för vätskesystem. Fäste för stavar (avtagbart). Ljus insida
Volym: Ca 25 liter.
Pris: 700 kr

321500pb.jpg

Daypack för snabba krävande aktiviteter.
Extremt kroppsnära skuren. Uppbyggd med en lätt stabil ryggplatta i HDPE och aluskena som formas efter bärarens rygg. Kompressionssystem för tightare packning. Ultralätt höftbälte av lättviktstyp som kan gömmas undan eller tas bort. Stor frontöppning med vattenresistent blixtlås och lock med ny snabböppning. Invändiga fickor för mobiltelefon, pennor, kompass etc. Daisychain för mountainbikens baklykta.
Volym: Ca 23 liter.
Pris: 550 kr

Ha det bra och tack på förhand

LEAF Skrev:

> Behöver köpa en ny räggsäck! Har kollat in Haglöfs
> nya modeller, ORC och HIC.

För egen del är jag inte särskilt svag för Haglöfs säckar. Det finns en utmärkt tråd om säckar från slutet av januari. Om du ka ha vatten i säcken är det bättre med en som är konstruerad för det, mest känd och förmodligen bäst är Camelbak, åker själv med en sådan. Om du vill ha en säck av typen som används för klättring är Karrimore, Lowe el North Face bättre val.

Per

Jag kan rekommendera ORC, har just haft en sådan på ryggen under en veckas långtur. Bärsystemet är bra, och säcken känns inte i vägen vid cykling, inte ens på tekniska nerfarter.
Det som är bra:
Lätt att spänna remmarna. Tålig konstruktion. Den ljusa insidan. Lätt att nå sidofickorna.
Det som är dåligt:
Dålig planering för eventuell vätskebehållare. Remmarna till sidofickorna kräver två händer för att spännas.

Per: hej, tycker att camelback är så slimmade, små typ, embart gjorda för få plats med vattenpåsen, iallfall dom som jag har sett. Kommer nog att ha ryggsäcken till fler saker än cykling också, dagsvandring, stranden.
ska kolla på länken! tack!

Marcus F: det är nog ORC:en som känns hetast i mina ögen. vilken storlek har du 25l?
tycker att topplocken känns litet, alltså öppningen verkar liten! ingen du har märk av som ett problem?

LEAF, det är 30L modellen.
Jag är ganska kort och var först orolig för att den skulle vara för stor, men det är inget problem. Fickan på locket ÄR liten, räkna inte med att få plats med särskilt mycket förutom en plånbok och nycklar när resten av ryggsäcken är full.

Men som sagt, jag är nöjd med den här säcken, och har alltså precis testat den med 5kg packning under en vecka i Alperna. Säkert finns det andra bra ryggsäckar, jag var väldigt imponerad av tyska Deuters säckar som jag såg på många andra cyklister där nere.

marcus f:
jag menar att öppningen ner i själva ryggsäcken verkar liten, trång typ!
kan man få ner en hjälm? eller ett bensinkök med tillhörande kastrull?

Jaså, nej den öppningen är inte trång. Jag fick ner hjälmen, och ett normalt Trangiakök borde alltså gå ner. Jag mätte nu, och öppningen är 80 cm i omkrets, vilket borde ge en diameter på cirka 25 cm.

Jag har också en orc och håller över lag med om berömmet.

Jag har inte provat att ha vatten i den men sidofickorna brukar jag ha vattenflaskor i ibland och de kan man komma åt och sätta tillbaka under färd med bara lite övning (och ena handen).

på minussidorna skulle jag vilja lägga till att den inte är i närheten av lika vattentålig som min gamla tightrygga. Tighten har iofs _mycket_ tjockare tyg men den höll grejjerna torra även i kraftigt regn vilket inte någon av haglöfs nya säckar verkar göra.

Annars hade de ett stort test av cykelryggor i senaste Bike (tyska tidningen). Haglöfs lim fick bra betyg där.

/rikard

> Per: hej, tycker att camelback är så slimmade, små typ, embart gjorda för få plats med vattenpåsen, iallfall dom som jag har sett.

Teocalli4.jpg

Elisabeth på Teocalli Trail, Crested Butte

Det finns alla möjliga storlekar. Vi använder en modell som heter Transalp, tar 3 liter vatten och 28.5 liter cargo. Tillräckligt för en varm jacka, kamera, o matsäck, inklusive termos, o lite verktyg o pump: i o m att man har vattnet närmast ryggen sitter den ganska skönt även när den är full. Hellre en för stor än för liten rygga. En stor drar man bara ihop. Vikten av den extra väven är negligerbar. Har man en för liten riskerar man att få placera en massa saker utanpå.

Bigcanyon.jpg

Big Canyon Trail, Durango

Per

Jag hade ungefär samma frågeställning som du i tråden som Per länkade till. Det slutade ju istället med en Camelbak HAWG som rymmer 18 L. Är mycket nöjd och har nu i helgen dessutom provat den på en längre tur med en hel del packning, inget att klaga på. Camelbak gör bra ryggsäckar, det gäller bara att pricka in en som har rätt storlek enligt dina preferenser.

Jag har köpt en McKinley impact 28.............den är gjord så att man kan sätta in en vattenblåsa + hål för vattenslangen.

Här har vi en intressant ryggsäck. Måste ju vara en fördel att kunna fördela vikten på kroppen mer än vad man kan göra med en vanlig ryggsäck. Dock tror jag, utan att ha provat den, att det kan bli ganska varmt att bära den.

//Jocke

Jag äger den minsta HIC:en (18 liter) och tycker den är på tok för stor för det mesta utom möjligtvis dagsturer där risken för regn är jättestor. Den är heller inte anpassad för vattenblåsa. Hur mycket fika vill du ha? För att få med sig pump, extraslang, multiverktyg, cykeljacka, mobiltelefon, nycklar hem och sedlar/kreditkort är en Camelback Rocket perfekt! Vill man ha regnbyxor och några smaskiga bars kan man ha dem i ryggfickorna på cykeltröjan.

Om man är intresserad av en HIC 18 liter så finns den för 250 kr på Intersport i Täby C.

Intersport verkar även rea Lundhags T10, liten ryggsäck förberedd för vätskesystem. 350:- tror jag de tog för den på Intersport vid Hötorget (ungefär. Jag och gatunamn..) i sthlm, säkert på andra Intersport också.

Själv bestälde jag en Deuter Air X från duskland istället, mest för att det var den enda jag hittade i lagom storlek (14 liter) som har "nät" mot ryggen. Faktum är att jag är grymt nöjd med min Camelbak Transalp annars, precis som Per.

En viktig sak när det gäller ryggsäckar är väl hur den ska användas.Jag är som sagt nöjd med tidigare nämnda Haglöfs ORC som frågan ursprungligen gällde, och har som sagt haft tillfälle att prova den ordentligt.
Mindre säckar lämpar sig säkert bra för kortare turer, precis Lundhags multisportsäck förmodligan passar bra för sitt användningområde.

Det bör ju även inte glömmas bort att en annan viktig faktor vid köp av ryggsäck är att få tillfälle att prova den.
Hade Camelbak Trans-Alp eller Deuter Transalpine funnits att köpa i butik i min hemstad är det fullt möjligt att jag valt någon av dom istället för Haglöfs ORC. Att den känns bra på kroppen måste väl vara en av dom viktigaste faktorerna vid ett ryggsäcksköp. Alla är vi ju annorlunda byggda, och det som passar för mig kanske inte passar någon annan. Jomper och Per är ju mycket längre än vad jag är till exempel.

Just idag har jag använt min Litepac-rygga, en multisportsäck som är superlätt och med jättebra bärsystem och listiga lösningar.
En rygga som jag köpt i en specialbutik för orientering och multisport. Men jag skulle aldrig drömma om att använda den säcken till annat än dagsturer med minimal packning. Och jag har inga illusioner om att den kommer att hålla i evighet heller, det är den alldeles för klen till.
Men den är lätt ;-)

Markus F Skrev:
-------------------------------------------------------
> En viktig sak när det gäller ryggsäckar är väl hur
> den ska användas.

Självklart!

> Jomper och Per är ju mycket längre än
> vad jag är till exempel.

Bättre ryggor är ganska ställbara, här bär Elisabeth en 130 L Karrimore

Mesokantola0047.jpg

På väg till Tilicho

Per

Har en HIC 23 som funkar bra. Fick böja till ryggplattan lite för att få säcken att sitta perfekt.
Detta medför att det blir svårt att packa ner långa saker eftersom hela säcken blir lite bananformad.
Den tål regn men inte hällregn. Har använt den ungefär ett år och nu börjar det vattenresistenta blixtlåset vara lite slitet men bara under locket. Blixtlåset funkar men det är inte "vattenresistent" längre.

/Anders

lundatok Skrev:
-------------------------------------------------------
> Stackaren, 130L!!!

Säcken är på 130 l.

> Bar du inget själv?

Jo, jag bar på ännu mer.

Per

Har själv en camelbak rocket, tycker den är alldeles för liten, får i princip bara plats med vattenblåsan och nåt verktyg, därför använder jag den aldrig, men för den som inte behöver mer är den nog kanon.

Skulle gärna köpa en camelbak blowfish eller liknande, men det känns inte bra att köpa en ryggsäck för så många pengar utan att kunna prova.

Nån som är sugen på en rocket? Ska nog lägga ut en annons på den.

soundblaster Skrev:

> Skulle gärna köpa en camelbak blowfish eller
> liknande, men det känns inte bra att köpa en
> ryggsäck för så många pengar utan att kunna
> prova.

Jag kan förstå det men egentligen är det obefogat. Camelbaks är mkt ställbara. De har samma inställningsmöjligheter som en normal klättersäck för dagsturer, eller någon annan mindre ryggsäck, d v s längden på axelbältena och avbärarbältet är justerbara. Det är precis samma funktioner som på en Karrimore Hot Ice, Fjällrävens Kånk, o andra mindre säckar.

Monarchcrest10.jpg

Elisabeth 153,5 cm

Monarchcrest13.jpg

Undertecknad 178 cm. Bilder från Monarch Crest, Salida

Som synes passar Transalpen oss båda fastän jag är 25 cm längre. Här är säckarna praktiskt taget fulla eftersom vi hojade 2 mil på över 3000 meters höjd längs kontinentaldelaren i Klippiga bergen, med risk för plötsliga väderomslag (åska o hagel), och sedan ytterligare ett par mil ned till Salida, en sann episk tur med andra ord.

Kan inte säga exakt vad det är för väv men det är av en vanlig typ, d v s ganska kraftig, vattenavvisande men ej vattentät. I en liten ficka under sitter en särskild vattentät regnkapuschong fäst, om det regnar kraftigt drar man fram den och fäster den runt säcken vilket håller den torr så länge man inte simmar.

Ytterligare en aspekt när det gäller passformen är att de har ingen ram. Ryggen på säcken är tillräckligt styv, och vattenblåsan ligger mellan prylarna man har i säcken och ens egen rygg och fjädrar, det blir alltså inga vassa kanter el dyl som ligger an.

Kort sagt, om man inte har en extrem rygg är det ganska riskfritt att köpa över webben.

Per

Tillbaka
Topp