Köpråd Scott CR1 Team

SteffoN

Medlem
Köpråd Scott CR1 Team
Är sugen på en kolfiberhoj och har ett bud på 16.995:- på en Scott CR1 Team, vad har Happys samlade kunskapsbank att säga om det, bra eller anus? Känns lite dyrt ändå med tanke på att det "bara" är Shimano 105 och Mavic Aksium hjul.

Köpråd Scott CR1 Team
Tjena SteffoN, har själv en Scott CR1 som jag är mkt nöjd med dock med lite vassare komponentgrupp. Ramen är mkt bra och står sig fortfarande mkt väl trots att Scott ju kör m vassare kolfiber i bla Addictserien. Betr komponenterna är ju inte 105 helt kattskit. Klart lite tyngre än Ultegra och DA men billigare att byta när det är dags för drivlinebyte. Testerna visar ju också att 105 är mkt prisvärt, växlingssäkert och endast marginellt efter Ultegra i funktion och heller inte långt efter DA. Men det beror ju mer på din tänkta användning av cykeln. Ska du tävla så kanske du ska upp på Ultegran åtminstone men är det för motionskörning duger 105 utmärkt.

Betr Aksium har jag själv ett par på crossen och de är bra slaskhjul men inget för tävlingsbruk då de väger...duktigt.... Men varför inte köpa hojen, sälj hjulparet utan kassett på blocken helt sprillans för ca 2000 kr och så köper du ett par lite vassare hjul för ca samma pengar lättbeggade här på happy, eller någon av cykelklubbarnas hemsidor så har du ju genast en vassare cykeln för en bråkdel mer i kostnad. Vill minnas att det ligger några bra hjulpar uppe till sälj bl a här på happy just nu.

Lycka till!

Köpråd Scott CR1 Team
Tack för rådet, har inga som helst problem med 105 gruppen, det kommer funka fint för mina behov, är väl mest uteefter om priset är ok eller om det finns något mer prisvärt att hitta! Är väl som alla andra ute efter att göra ett "kap"...

Köpråd Scott CR1 Team
Prismässigt för den ramen + komponentgrupp mm låter det rätt prisvärt, ta den, byt hjulen till ett par kring 1500- 1600 gram istället för de 2 kg som Aksium väger så kommer du bli riktigt nöjd, det kan jag nästan garantera...

Köpråd Scott CR1 Team
Helt klart är ramen mycket bra, och den är värd att behålla och uppgradera komponenterna på under många år framöver.

Scott CR1 revolutionerade kolfiber-rambyggandet när den kom 2003,
många stora tillverkare har ännu inte klarat av att bygga lika bra ramar (Då ffa map vikt o stabilitet).
Ett par exempel från trådarna här den senaste tiden är Cannondale och Giant
som först nästa är kommer att ha ramar som enl deras egen reklam matchar en CR1 från 2003.

CR1 Team (och CR1 Pro) har iofs en ngt enklare/billigare kolfiber och väger då 50-150g mer.
Men det är ändå en mkt bra ram.

CR1 Pro (samma ram men bättre utrustn) testades av Tour i nummer 4/2008
explorer.php

http://tour-magazin.de/?p=1990
Hela testet kan tankas hem där för 2 Euro

Men några har jag skrivit om här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/830099/830797#msg-830797
The results 
[legend: make, model | 
           standardized frameset weight | 
              lateral stiffness | fork stiffness | BB stiffness | comfort frame | comfort fork
Scott CR1 Pro           |1550g | 95Nm/° | 47N/mm | 54N/mm | 295N/mm | 110N/mm

Några andra intressanta ramar ur samma test att jämföra med
Cannondale SystemSix    |1772g | 92Nm/° | 50N/mm | 60N/mm | 331N/mm | 89N/mm
Canyon Ultimate AL F8   |1702g | 92Nm/° | 53N/mm | 63N/mm | 216N/mm | 102N/mm
Specialized Tarmac Comp |1936g | 80Nm/° | 47N/mm | 48N/mm | 147N/mm | 71N/mm 
Stevens Carbon SLC      |1510g | 79Nm/° | 38N/mm | 46N/mm | 306N/mm | 91N/mm

Du kan jämföra med några ramarna från kolfiber-ramtestet i nummer 3/2008 http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=2748
Canyon F10 Ultimate CF         |1422g | 79Nm/°  | 53N/mm | 56N/mm | 213N/mm | 103N/mm
Cervelo R3SL (w/ THM Scapula)  |1289g | 94Nm/°  | 59N/mm | 65N/mm | 202N/mm | 143N/mm
Fat RP Carbon                  |1609g | 95Nm/°  | 40N/mm | 55N/mm | 287N/mm | 75N/mm 
Isaac Impulse                  |1589g | 103Nm/° | 49N/mm | 62N/mm | 213N/mm | 94N/mm 
Look 595 Ultra Black           |1629g | 78Nm/°  | 44N/mm | 53N/mm | 188N/mm | 96N/mm 
Scott Addict SL                |1237g | 91Nm/°  | 46N/mm | 51N/mm | 263N/mm | 97N/mm 
Specialized S-Works Tarmac SL2 |1460g | 94Nm/°  | 49N/mm | 60N/mm | 190N/mm | 110N/mm
Storck Fascenario 0.7          |1203g | 101Nm/° | 43N/mm | 58N/mm | 241N/mm | 83N/mm 

Listpriset på CR1 Team är väl strax under 20000:-?
För 17000:- får du helt klart en bra cykel till ett bra pris.

/Håkan

Köpråd Scott CR1 Team
Som sagt är det en schysst cykel och Aksium-hjulen duger som träningshjul åtminstone. Har du provcyklat den så du vet att den funkar bra för dig vad gäller mått och sånt?

Köpråd Scott CR1 Team
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------

> Ett par exempel från trådarna här den senaste
> tiden är Cannondale och Giant
> som först nästa är kommer att ha ramar som enl
> deras egen reklam matchar en CR1 från 2003.

är väll att förvrida sanningen lite. enligt deras egen reklam använder/matchar samma teknik som scott började använda 2003. att ramens egenskaper matchar scotten, säger de inte nått om i sin egen reklam i alla fall. nu kanske scotts ramar är/har varit styvare osv. men bara för att de andra inte börjat använda samma teknik fören nu, så betyder det ju inte att de inte ansett sig göra lika bra ramar förän nu. troligen har de inte tyckt tekniken var nödvändigt för dem förän nu.

men ja vet, ja hårdtolkar din mening, sorry :D

mraffogato: 105 är väldigt lite tyngre än ultegra, vill minnas att det är 40 gram eller nått

Köpråd Scott CR1 Team
Jensen skrev:

> mraffogato: 105 är väldigt lite tyngre än
> ultegra, vill minnas att det är 40 gram eller
> nått

Ja, det var ju det jag skrev: "Klart lite tyngre än Ultegra". :-) Eftersom jag inte orkade kolla upp den exakta viktskillnaden skrev jag en mening med inbyggd flexibilitet. :D

Köpråd Scott CR1 Team
Kan tipsa om att Shimanos Ultegrahjul är både snygga, billiga och i ungefär den viktsklass som nämst ovan. Jag hade kört på den. Får du senare hybris och prylbögsnerven sliter tag i dig så är det bara att ebay-fynda till sig en bättre komponentgrupp. Ramen kommer knappast blöi begränsande i ditt fall.

Kan i övrigt instämma med Jensen. Tillverkningsteknik och åkegenskaper är två helt skiljda saker...

HåkanC: Vet du hur de väger ramarna? Vikterna såg överlag ganska höga ut?

Köpråd Scott CR1 Team
ething skrev:
-------------------------------------------------------
> HåkanC: Vet du hur de väger ramarna? Vikterna
> såg överlag ganska höga ut?

Det är en ramset-vikt: ram(57cm)+gaffel+styrlager
Är det inte en klassisk ram i 57cm räknas en vikt fram för den

explorer.php

http://www.tour-magazin.de/?p=1591
"Gewichten für den Rahmen in Größe 57 und der Gabel mit 225 Millimeter-Schaft samt Lenklager"

/Håkan

Köpråd Scott CR1 Team
Kör Scott CR1 Team från 2006 ( blå/vit/carbon) och är väldigt nöjd, å andra sida är mina referensramar inte särskilt vida.

Cykeln har hittils i år tagit mig runt Vänern och runt Vättern en tur till Göteborg och det helt utan komplikationer (en punka, men det kan knappt cyklen lastas för - snarare en tungrövad cyklist).

Jag köpte cykeln med en tro på att kolfibern skulle vara snäll mot en gammal kropp på längre cykelturer och min egen personliga åsikt är att den är det.

... och uppgradera kan man alltid göra senare ...

Tillbaka
Topp