Köpråd. Scott Scale 35 vs. Trek 8000

Nu har jag under ett par år cyklat på en Scott Reflex 45, alltså Scotts budgetmodell av MTB. Den har varit en bra nybörjarcykel för mig, men nu tänkte jag unna mig att kliva upp något i pris och (förhoppningsvis) kvalité.

Vad har ni att säga om mina tilltänkta objekt? Båda ligger i ungefär samma prisklass (Scott 20000, Trek 21000)

Scott Scale 35
http://www.scottusa.com/gb_en/product/7932/44729/scale_35

Trek 8000
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain_hardtail/8_series/8000/

Jag har andra cyklar som används som transportmedel, så den här cykeln är enbart tänkt till nöje/träning. Skogsstigar, grusvägar, lagom stökig teräng o.s.v.

Vad finns det för fördelar/nackdelar med de olika modellerna. Vilken har bäst komponenter? Andra åsikter och tankar? Alla tips mottagets tacksamt.

Mvh
Micke

Samma gaffel och bromsar på båda cyklarna. Ganska likvärdig drivlina och hjul. Då är det bara ramen som skiljer och där vinner nog Scotten. Min åsikt är att Trek alltid har varit lite för dyra i förhållande till vad de erbjuder. Man betalar verkligen för märket, ovanliga och dyra cyklar är min första tanke. Du får avgöra vad som är viktigast för dig.

av de där två, så äre nog sotten som gäller. som adam skriver, komponenterna ä rätt likvärdiga, men ramen ä finare på scotten.

men skulle som sagt även ta en titt på canyon osv. dock är ju canyon kända för att ibland ta lite tid på sig, o nu äre ju början av säsong, så man vill väll ha den nu :D men samtidigt, man kanske ska ha den ett tag, o då kan det vara värt lite väntan.

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> av de där två, så äre nog sotten som gäller.
> som adam skriver, komponenterna ä rätt
> likvärdiga, men ramen ä finare på scotten.
>
> men skulle som sagt även ta en titt på canyon
> osv. dock är ju canyon kända för att ibland ta
> lite tid på sig, o nu äre ju början av säsong,
> så man vill väll ha den nu :D men samtidigt, man
> kanske ska ha den ett tag, o då kan det vara
> värt lite väntan.

Den vita finns för omgående leverans!

Hallåj. Tack för åsikter och tips. Det där med Canyon och Tyskland är inte aktuelt för mig. Jag vill gynna min lokala cykelhandlare ;)
Jag vet att det blir lite dyrare att köpa i "riktig" affär, men det är lättare när det gäller service och garanti.

Det verkar alltså hittills som att det är Scott som är bästa köpet av de här två. Fler åsikter och tankar?

dr7 skrev:
> Har du jämfört geometrierna på Trek och Scott?
> Jag har för mig att de skiljer en del.

Nä, har inte provat dem "live" än. Jag började med att kolla efter tips och råd här först, så är jag lite mer förberedd när jag kommer till cykelhandlaren, tänkte jag =)

ginnfilt skrev:
> Du behöver ingen av de där Micke, du är
> välkommen på träningen ikväll med Reflexen! ;)

Ha ha, jag är visserligen rätt nöjd med min Reflex, men om jag investerar i en 4,5 kg lättare cykel kanske jag lättare kan hänga med i ert tempo på nästa Happy-ride ;)

Tillbaka
Topp