Köpråd: Scott Scale 960 / Canyon

> På Sportson i helsingborg kan du låna cyklar
> över helgen och testa på riktigt i skogen.

Schysst! Inget man erbjöd i Lund på Sportson. Man hade iofs inte den modell jag var intresserad av inne i rätt storlek. Men jag fick pröva en cykel somvar såld men ännu inte hade hämtats. Då testade man inga avancerade manövrar.
Jag hade inte uppskattat om en massa okända människor hade cyklat runt på min cykel som jag köpt ny för en massa pengar...

Scott_Blackstone skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag testcyklade min Scott Scale 960 utanför
> cykelaffären, och bestämde mig direkt, man satt
> helt perfekt. Cykelställningen alltså. Det är
> en medium ram.

Och det är det ända som är viktigt, att du sitter bra.
Jag kan inte hjälpa att bli irriterad när jag läser igenom och ser att folk säger att man får "klart sämre grejer" som om man skulle märka av att det är sämre vevparti och växelreglage. Att man kan föredra att vänta 2 månader för att få en cykel man aldrig provkört, och vid problem måste man skicka cykeln utomlands - allt det för att spara en sketen 1000-lapp istället för att köpa en cykel med samma låga budget i butik där du dessutom kommer få gratis hjälp när du sen kommer och gnäller över att den växlar dåligt eller bromsar dåligt.

Jag tycker det är dumt att sitta och jämföra varende detalj på nätet istället för att köpa den man sitter bästa på, den som ser bäst ut osv. Man ska ju inte bli dumsnål för att det finns pengar att spara..

Wee skrev:
-------------------------------------------------------
> Scott_Blackstone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag testcyklade min Scott Scale 960 utanför
> > cykelaffären, och bestämde mig direkt, man
> satt
> > helt perfekt. Cykelställningen alltså. Det
> är
> > en medium ram.
>
>
> Och det är det ända som är viktigt, att du
> sitter bra.
> Jag kan inte hjälpa att bli irriterad när jag
> läser igenom och ser att folk säger att man får
> "klart sämre grejer" som om man skulle märka av
> att det är sämre vevparti och växelreglage. Att
> man kan föredra att vänta 2 månader för att
> få en cykel man aldrig provkört, och vid problem
> måste man skicka cykeln utomlands - allt det för
> att spara en sketen 1000-lapp istället för att
> köpa en cykel med samma låga budget i butik där
> du dessutom kommer få gratis hjälp när du sen
> kommer och gnäller över att den växlar dåligt
> eller bromsar dåligt.
>
> Jag tycker det är dumt att sitta och jämföra
> varende detalj på nätet istället för att köpa
> den man sitter bästa på, den som ser bäst ut
> osv. Man ska ju inte bli dumsnål för att det
> finns pengar att spara..

Ligger en del i det du säger men tyvärr ger inte några vändor på en cykel hos en försäljningssugen LBS så mycket heller. Köpet blir med stor sannolikhet ett lotteri särskilt om du inte är så kunnig och säker på vad du vill ha. Min fru har dragit två dyra nitlotter hos LBS men cyklar i dag nöjt på en nättysk :-)

Tillägg 2015-08-12

Fortfarande mkt nöjd med cykeln efter cirka 20 mil

Gamla inlägget:
!ite återkoppling:

Fick min Grand Canyon AL 6.9 29" (XL-ram) förra veckan.
Utlovad leverans vid beställningstillfället var inom 8-15 arbetsdagar. Redan efter fem arbetsdagar dök cykeln upp, hemleverans med UPS!

Montering av sadel, framhjul och styre tog cirka 60 min. Tydliga anvisningar i bruksanvisning med bilder och text på svenska.

Allt var väldigt proffsigt paketerat och tjock instruktionsbok med inställningstips och skötselråd gav ett mkt bra intryck av canyon. Vadderad väska innehållande instr.bok, verktyg för att montera styre mm och pump till framgaffeln låg prydligt medskickat.

Cykeln i sig känns jättefin, och känns spontant minst lika bra som de andra modeller jag testat i butik. Var orolig att blå färgen skulle vara lite väl vass, men den gör sig riktigt bra med de svarta detaljerna.
Har rullat 7 mil i helgen, blandat asfalt, grus och skogsstigar. Kör man asfalt så letar man febrilt efter grusvägar och stigar eftersom det är då cykeln kommer till sin rätt ?

Att cykla 29" på så stor cykel känns grymt stabilt och kul, känns som att det bara är att dundra in över sten och rötter och styra, den tar sig över och genom det mesta.

Så än så länge väldigt nöjd Canyon-ägare.
Hade en mindre repa i lacken på framgaffeln, endast kosmetiskt men mailade ändå Canyon. Fick utan snack 500kr att handla för i deras webshop. Mkt trevligt bemötande!

Bilagor

• 20150705_110729.jpg
    20150705_110729.jpg
    139.8 KB · Besök: 41
  • 20150705_110741.jpg
    20150705_110741.jpg
    155.3 KB · Besök: 36
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp