[Köpråd] Skador på kolfiberram

tirfing

Aktiv medlem
Hejsan

Behöver lite hjäp angående hur allvarliga mindre skador på en kolfiberram egentligen är. Det hela grundar sig i att jag har funderingar på att köpa en begagnad Cervelo R3. Säljaren har dock upplyst mig om att ramen har några mindre skador på kedjestaget där hans skor har skrapat emot ramen och vid vevhuset där det blivit märken efter att kedjan hoppat av dreven. Jag har fått följande bilder (tagna med blixt) på skadorna:

kedjestag.JPG ht=300

Skarpmärken på kedjestaget

bb.JPG ht=300

Skapmärken efter kedjan

Så till själva frågan, hur allvarliga tror ni att dessa skador är? Känner mig ganska osäker då jag inte själv kan inspektera ramen före köpet. Är det dummt att chansa på att ramen kommer att gå att använda, det rör sig ändå om en hel del pengar.

Inget å bry sig särskill mycket om. Definitivt inte skrapen på kedjestagen iaf. Hacket vid vevpartiet är ju inte snyggt men gör nog varken från eller till.

Vad skall han ha för ramen?

Stalle

Hur kan du se på en bild och avgör att skadan är svår ? tycker det mer ser ut som klarlacken fått sig en törn (vevpartiet) Ett alternativ kan ju vara om killen du ska köpa av kan få "skadan" verifierad av en cykelhandlare typ ?

Senast redigerad av en moderator:
Skrapmärkena är ju inte någon fara rent hållbarhetsmässigt. Hacken från kedjan ser ju fula ut men mest troligt är nog att det bara är klarlacken som fått sig en törn, fast jag skulle nog vilja inspektera skadan själv innan jag köpte något som ser ut som det gör på bilden...

sebastian_nurmela skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett alternativ kan
> ju vara om killen du ska köpa av kan få "skadan"
> verifierad av en cykelhandlare typ ?

Låter som ett ganska bra alternativ.

Kung Stalle skrev:
> Vad skall han ha för ramen?

Vill inte skriva ut exakt pris då jag inte frågat om jag fick posta bilderna (vill inte att folk ska koppla bilderna till någon viss säljare), men det ligger under hälften av vad ramen kostar som ny.

Kan du inte få någon kunnig polare i samma stad att inspektera skadan på plats. Svår att bedöma från ett par bilder.

Johan S skrev:
> Den ramen ska du inte köpa. Skadan vid vevpartiet
> är svår och kan orsaka stor skada.

Det där är ju knappt att beteckna som skador. Skärpning nu. Linda på ett lager (eller två) med glasfiber ovan på krossmärket vid vevhuset och pensla på Expoxy. Det fixar du på en timme. Låt härda något dygn (så varmt som möjligt). Sedan kan du vara lugn. Hur mkt arbete du sedan vill lägga på slipning och finish är ju upp till dig.

Så länge inga fibrer har brutits borde det väll bara vara att dutta på lite klarlack? Ingen egen erfarenhet dock.

Senast redigerad av en moderator:
De flesta har redan sagt det men det ser inte ut som om fibrena är skadade, endast lacken. Det måste du dock kolla noga. Är inte fibrerna skadade är allt lungt.

Sedan är ju en fråga vilka garantier Cervelo har. Jag fick en skada på en Giantram och hade en ny inom två veckor (aldrig blivit så bra hanterad som jag blev av jaguarverken), trots att jag inte var förste ägare på ramen. Har Cervelo samma support har du ju inget att oroa dig för.

Det man kan se på bilderna är att ramen fått lackskador. Huruvida kofiberlaminatet har skadats eller ej är betydligt svårare, eller rent utav omöjligt att avgöra. Rent generellt är det knepigt med begagnade kolfiberprylar. En kolfiberstruktur kan ha fått en rejäl smäll och fått laminatet skadat utan att det behöver synas ett dugg på ytan. Inom flygindustrin har man strikta regler. Tappar en montör ett verktyg på en kolfiberpanel, så byts den ut även om den för ögat ser ut som ny, just för att det är så svårt att avgöra om panelen tagit skada eller ej.

I detta specifika fall skulle jag inte vara så värst bekymrad för de avbildade skadorna om orsaken till skadorna är de som säljaren hävdar. Då handlar det troligen mest om lackskador.

Med tanke på kolfiberlaminats känslighet mot slag och att rätt allvarliga skador inte alltid går att se, så skulle jag dock inte vilja betala för mycket för en beg kolfiberkomponent. Halva nypriset går att hitta på nya fjolårs-ramar om man handlar i Tyskland (köpte själv en från S-Tec förra året), så för en beg kolram med synliga skador, så borde priset vara lägre.

Jag skulle inte tjacka den ramen om jag skulle cykla med den på en gång. Skadan nere vid vevhuset är inge rolig att ha att göra med, den MÅSTE fixas, dock kan du ju alltid laga den, det tar några timmar och kostar en slant men det blir fint och jävligt bra. de som jag seglar med fick en mtbkolram i fjol som var av (!) nere vid ena röret vid den bakre triangeln, de lagade det med kol och hojen är rullar på som aldrig förr.

Jag förstår inte heller nojan. Det ser ut som att klarlacken är skadad, det behöver inte alls vara allvarligt. Det finns två tydliga läger i den här tråden.. :)

Jag har lite kedjeskrap på min hoj som liknar din skada. Denna skadan fick jag av att kedjan bara nuddade lacken. Hur farligt skulle det kunna vara, ehh inte alls!

Det verkar som du kan göra ett riktigt kap!

Grattis

Jerka

Kan bara saga att jag aldrig skulle köpa den där ramen utan att få kolla ordentligt på den.
Hade en tillsynes liknande skada på en ram jag skulle bygga upp igen (visserligen efter en olycka) men när jag testade att trycka hårt på backstaget (där skadan var) så sa det bara knak och så var den ramen slut, vilket iofs inte var hela värden men skulle inte pröjsa för ngt jag inte inspekterat!

ps. om du verkligen vill ha en r3 ram finns det ngn gruppköp liknande historia på bikeforums.net där man kan köpa bada r3 och r3sl. tror jag skulle ge 2000 usd för en ny r3sl om jag inte minns fel men jag sket i det. Visserligen direkt från fabrik via ngn mellanhand men med 1års garanti iaf.

lycka till.

Tackar så mycket för alla svar, blir helt klart en del att tänka på. Hur man än ser på det är det ju alltid en risk att köpa en kolfiberram begagnat då man som många redan har sagt inte nödvändigtvis ser skador utanpå ramen.

Ska ta en titt på bikeforums gruppköp innan jag bestämmer mig.

tirfing skrev:
> alltid en risk att köpa en kolfiberram begagnat då man som många redan har sagt
> då man som många redan har sagt inte
> nödvändigtvis ser skador utanpå ramen.

Jo, tjena! Du ser garanterat "skador" lättare på bild på en plastram än en metall dito. Försök att upptäcka sprickor i svetsfogar på stål/aluramar - på bild.

Tillbaka
Topp