Köpråd: snabb o rolig XC?

Nikk

Medlem
Har svårt att bestämma mig så lite råd och input hade varit trevligt.

Just nu är jag inne på 5-6 olika modeller:

Epic Expert 2014 ca 40k kr
SJ Expert 2014-15 ca 30-40k
SJ Carbon 2014-15 ca 20-25k
Scalpel Carbon 2 2014 ca 35k
FSI Carbon 2 2014-2015 ca 30-40k
Scott carbon 2014 ca 20-25k

Mest sugen på en lätt fulldämpad typ Epic Expert men tycker 40k är i överkant.
Kommer använda cykeln för träning på grus, enkla stigar och lite asfalt. Kanske Cykelvasan och något annat liknande motionärslopp.
Har cyklat tidigare bara HT, mest Cannondale F29 och någon Scott.

Vad tror ni, vilken tror ni jag blir mest nöjd med...?
Jag är ganska insnöad på kolfiberram men kanske bättre att satsa på en lätt alu med bättre komponenter om jag går på en billigare variant (20-25k)?
Har också funderat på Rose Thrill Hill 3 med XX1 och Crossmax SLR 9,9 kg för 30K, känns som mycket för pengarna men en Rose..?

Tacksam för icke-sarkastisk input :-)

Rose gör fina cyklar. Inget ont om dem. Satsa på en lätt cykel, sätt på lätta raciga däck och välj en cykel som har lite racigare geometri. Lätta hjul om pengarna räcker är kul.

Tänk på utrustningen i övrigt. Lätta skor, lätta pedaler och så. Det är kul med lätta prylar - tyvärr dyrt.

Specialized Camber?

Kolla in Rocky Mountain Vertex och Element med, där snackar vi kul riktig mtb

Oavsett så i den prisklassen hade jag prioriterat ram med tanke på att du oavsett får bra delar. Så skippa fultysk och sånt.

Helt klart ht på den beskrivningen.
Allebike lär man få 9kg under 30' tyvärr har dom snålat in på hemsida...

Tack för bra tips.

Nu är jag mer inne på en lätt HT :)

Vad skulle ni välja: Specialized SJ Marathon Carbon 29 2014 för 37000 eller SJ Expert Carbon 29 2015 för 39000..?

Nikk skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för bra tips.
>
> Nu är jag mer inne på en lätt HT :)
>
> Vad skulle ni välja: Specialized SJ Marathon
> Carbon 29 2014 för 37000 eller SJ Expert Carbon
> 29 2015 för 39000..?

Föredrar du Sram Eller Shimano?
Jag valde Expert och hade så gjort igen.
Mer prisvärd och tåligare komponenter - min åsikt.

Har själv en Specialized Stumpjumper HT Carbon Expert (långt namn...) och är väldigt nöjd. Cyklar ungefär i de förhållanden du beskriver och bytte i augusti till denna från en heldämpad Rose Root Miller 2. Förutom att cykeln blev ca 4 kg lättare fick jag en piggare cykel med en geometri som passar mycket bättre för ändamålet.

Alpen har rätt

Jag har gjort samma byte fast åt andra hållet. Använder bara min MTB som stigcykel, och det har gått åt grövre stig på senare tid. Så jag gick från HT till FS, vilket var det bästa jag gjort.

Håller mig borta från grusväg och asfalt med MTB:n (eller tar min CX), men när jag ändå måste köra där så saknar jag HT:n. Sen är ju FS:en underbar på tretimmarsrundor i skogen, men det är en annan diskussion.

Om du har bestämt dig för Specialized så röstar jag för SJ Expert Carbon.

Annars tror jag som sagt att Black Sin Supreme är en galen cykel. Allt på max är en bra utgångspunkt :)

Senast ändrad:
eiskall skrev:
> Alpen har rätt
>
> Jag har gjort samma byte fast åt andra hållet.
> Använder bara min MTB som stigcykel, och det har
> gått åt grövre stig på senare tid. Så jag
> gick från HT till FS, vilket var det bästa jag
> gjort.
>

Tanken är att jag kanske kommer cykla mer grövre stig om jag köper en FS därför är jag lite inne på en lätt och snabb sådan. Kan dock bli i slutänden att jag oavsett cyklar mer slätt av bekvämlighetsskäl då det finns mer slätt i närområdet och i så fall hade jag nog blivit nöjdare med en lätt HT...
Svårt. Egentligen behöver jag 3-4 olika cyklar som dig.. :)

Nikk skrev:
> eiskall skrev:
> Svårt. Egentligen behöver jag 3-4 olika cyklar
> som dig.. :)

Tala inte om det...

Min FS som skulle ersätta min HT kom för 2-3 veckor sedan, men konstigt nog står HT:n kvar. Tillsammans med finracer, CX, regnracer, retroracer, trialcykel, fulmtb, ett gäng damtrallor osv.

Nikk skrev:
> Har svårt att bestämma mig så lite råd och
> input hade varit trevligt.
>
> > Kommer använda cykeln för träning på grus,
> enkla stigar och lite asfalt. Kanske Cykelvasan
> och något annat liknande motionärslopp.
-----------------------------------------------------------

Håller med föregående talare, är det detta du ska använda den till är det nog en HT29.
Om du ändå ska välja FS för att kanske vilja utvecklas mer åt stökigare terräng så har jag svårt att tro att det finns bättre än en Epic med brain systemet. Med Brain i hårdaste kommer det kännas som en HT men funka som en FS.
Du har i praktiken mindre gung på en Epic än på en HT och tappar ingen kraft i tramptagen, min erfaenhet är att en lite felpumpad HT kommer i ett irriterande gungstadier när bakslangen gungar/pumpar, det inträffar nästan alltid men lite olika farter beroende på pumpning och underlaget.
Detta fenomen finns inte på Epicen eftersom brainsystemet dämpar ut det direkt utan irriterande kraftabsorberande bakdämpargung.
Nästa fördel är sjukt bra nedför med FS kontra HT i snabba stalpiga grusbackar, bakdämpen sväljer allt och du kan stå på allt vad tygen håller nedför. På en HT riskerar du flyga till skogs eller tugga grus när du får otrevliga studs eller kast.
Plockade själv många placeringar just nedför på Vasan som mest är att likna ett "Folkdownhillrace" i mitt tycke.
Likaså klättring tuffa backar(inte CV backar alltså, utan riktiga backar), oslagbart grepp.

Nackdel FS, lite dyrare och lite tyngre än HT.
Bonusfördel FS, du kanske vågar dig ut på riktiga stigar och upptäcker hur kul det är att bomba på sköna stigar.
Fördel Epic kontra annan FS, lite som två i en, HT och FS beroende på hur du ställer brainkänsligheten. Men lite dyrare igen, men du måste inte ha två å andra sidan.

/MM

Kolla köp och sälj här på happy och blocket. Många säljer nu sina teamcyklar, de ligger runt din prisklass. Jag såg två epic s-works för 35000, det kanske finns lite ptrutmån. Det fanns två Allebike för 22000 , båda med carbonhjul. Det finns säkert betydligt fler riktigt fina cyklar om man tittar lite.

Slår ett slag för Rose Thrill Hill 3.
Under 10kg 27,5" heldämpad med XX1 drivlina som ryms i din budget. Nu har de lite rea på 2014 års variant som bara skiljer på dekalerna.

Har en själv sedan somras och trivs jättebra med den. Ytterst bekväm komfort på lätta och medelbrötiga stigar men klarar av grövre terräng med. Längtar efter nästa års Lida Loop på den. :)

Dubbdäck skrev:
> Jag köpte en epic elit från haga cykel och är
> grymt nöjd :-)
> Så epic får min röst!

Låter bra det, skiljer ju ändå 7-8k och för den slanten kan jag köpa nya hjul när jag känner att hojen börjar kännas trist (om jag nu kommer känna det) :)

Lite kul att ramen på en 2015 Epic Expert Carbon WC i vit ser nästan identisk ut med vit 2014 Epic Comp Carbon... Bara en parentes :)

Nikk skrev:
> Dubbdäck skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag köpte en epic elit från haga cykel och
> är
> > grymt nöjd :-)
> > Så epic får min röst!
>
> Låter bra det, skiljer ju ändå 7-8k och för
> den slanten kan jag köpa nya hjul när jag
> känner att hojen börjar kännas trist (om jag nu
> kommer känna det) :)
>
> Lite kul att ramen på en 2015 Epic Expert Carbon
> WC i vit ser nästan identisk ut med vit 2014 Epic
> Comp Carbon... Bara en parentes :)

Bra köp! Snygg är den också... och så har den Brain (vilket inte Scalpelen har).

7-8k kan du köpa mycket kul för.

Tillbaka
Topp