Köpråd sökes: Hjälp att välja första heldämpade MTB

Nu vet jag inte om du har hunnit beställa en Jeffsy än... Det är säkerligen en förträfflig cykel, men jag tycker att den verkar vara något överbyggd för cykling på de stigar som filmerna visar. För mig ser det ut som om de skulle lämpa sig utmärkt för en 29" HT faktiskt. Kanske hitta en begagnad/rea HT till rätt pris för att komma igång och se om du fastnar kan vara ett bra alternativ, och sedan köpa drömcykeln när du cyklat ett tag och vet lite mer vad du vill ha och behöver? Sen kan jag förstå om man vill ha heldämpat, men för biffig cykel riskerar oxå det att bli tråkig där du cyklar mest. Heldämpade varianter som skulle kunna passa i dina hemmaskogar tror jag skulle kunna vara tidigare nämnda Kona Hei Hei trail, Radon skeen eller Canyon Neuron. Lycka till med ditt val!

Köp t.ex en trek fuel ex8 eller motsvarande. Du kommer kunna köra den hårt utför men ändå ha kul på stigarna. Den lär inte hålla dig tillbaka i något läge. Kanske vid långa och höga hopp men om det är det du är ute efter ska du nog ändå ha något ännu kralligare.
Att komma ut o cykla är det du är ute efter, det är lätt att glömma :-)

Apelsingummi sa:
Vad tycker du är Hei Hei'ens fördel jämfört med de andra?

Har inte kollat upp de andra men tror att hei hei kommer att passa bra på blekinge stigarna. Får intrycket att den är lite kvickare i flack terräng jämfört med jeffsyn.

På Karlskrona stigarna är det ju mycket rötter och stenar/klipphällar. Många korta backar. Inga långa utförslöpor. Så en cykel som är kvick uppför, avslappnad utför och accelerations villig på fina singeltracks.

Men, jag tror också ett jeffsyn kommer att vara riktigt rolig. Så den primära anledningen till konan är att jag gillar märket och vet att de göra roliga cyklar.

Om ni fortsätter att förvirra såhär, så kommer TS aldrig att köpa en cykel.... :)

Jeffsyn är mycket cykel för pengarna just nu. För under 16000 kr får man en bra utrustad cykel med 140mm slag som inte är den snabbaste, men förmodligen mycket roligare när det blir lite hopp och skutt.

Jeppe_E sa:
Om ni fortsätter att förvirra såhär, så kommer TS aldrig att köpa en cykel.... :)

Jeffsyn är mycket cykel för pengarna just nu. För under 16000 kr får man en bra utrustad cykel med 140mm slag som inte är den snabbaste, men förmodligen mycket roligare när det blir lite hopp och skutt.

Helt rätt. Köp!!!! Och se till att dyka upp på onsdagspassen med Karlskrona CK. Är helt övertygad om att jeffsyn kommer att vara galet rolig att cykla med på de blekingska stigarna.

Det blev en Jeffsy, beställde strax innan fem i morse. Har inte fått något mail med betalningsinformation ännu dock.
Beställde aldrig några pedaler via dem, så det måste jag leta upp och bestämma mig för nu =)

Tack för alla goda råd och tips!
Ska montera och testa den lite, sedan så hoppar jag kanske med Karlskrona CK =)

Apelsingummi sa:
Det blev en Jeffsy, beställde strax innan fem i morse. Har inte fått något mail med betalningsinformation ännu dock.
Beställde aldrig några pedaler via dem, så det måste jag leta upp och bestämma mig för nu =)

Tyskland har helgdag idag. Så det lär dröja någon dag innan du får mail från dem. Tror det tog 3 dagar för mig.

Apelsingummi sa:

Gött. Grattis. Bara säg till när du fått den så visar jag gärna lite roliga stigarna.

Grims grottor på verkö och de olika stigarna i backabo är riktigt roliga och kommer passa perfekt för jeffsyn. Finns även en roliga slinga på bryggareberget som går via fyren som är riktigt riktigt rolig.

Hakar gärna på till några stigar =) Misstänker att det finns många i närheten som jag aldrig tänkt på.

Givetvis får jag skriva en rad eller två om cykeln när den väl kommer, ur en nybörjares perspektiv =)

Nu måste jag bara sälja soffan i datorrummet, min del i dealen jag lyckades få igenom med frugan för att få ha den inomhus...
Någon som har bra tips på hur man kan förvara den? Utan att skita ner väggar och golv?

Jeppe_E sa:
En bit matta i lämplig storlek och ett sånt där golvstöd som butikerna har?

Bra idé! Funkar sådana där stöd verkligen till genomgående riktiga axlar? Trodde man behövde utskjutande delen av QR-axlar för att "haka i"?
Kanske man borde köpa ett mekställ eller något att hänga på väggen?

Om den får ta lite plats så är ett mekställ och en tålig matta under en bra lösning. Jag har en av mina hojar på det viset, permanent i vardagsrummet:-) Då har man alltid en bra plats att skruva på när det behövs.
Kan i så fall vara vettigt att skaffa ett mekställ som går att ställa nära väggen, vilket inte alltid är möjligt.

Apelsingummi sa:

Grattis!
Får man fråga vad du fick betala med växlingskurs 17500?
Sitter själv och funderar på att trycka på köpknappen,

xzbatt sa:
Apelsingummi sa:

Grattis!
Får man fråga vad du fick betala med växlingskurs 17500?
Sitter själv och funderar på att trycka på köpknappen,

Lade till en Rear Mech hanger och totalsumman med frakt och kartong landade på 1783,70€
Resulterade i 17720,88 svenska pengar mindre på kontot. Utöver det så tog banken 150kr i avgift.
Så växelkursen blev 9,93 kronor per euro.

Nu återstår bara att spamma refresh så att DHL tror att de blir DDOS'ade ;)

Vad har du för bank? En SEPA betalning skall vara gratis (tror det är ett EU-beslut). Men du kanske valde en vanlig utlandsbetalning? 9,66 var kursen när jag betalade min, i början av oktober. Nu fick jag tillbaka mina 200€ Som YT hade sänkt priset med och då till kursen 9,90. Värsta valutaspekulationen ;)

Undra om det är kronan som är så svag, eller om det är euron som är stark.

Tillbaka
Topp