Köpråd sökes: MTB till tung kille

orm79

Ny medlem
Hej hallå. (oj detta blev lite långt inlägg, men hjälp och idéer uppskattas väldigt mycket)

Som ämnet lyder så är jag ute efter att börja cykla nu när sommaren är här, det blir nog en del turer till och från jobbet men är mest ute efter att ha en cykel som fungerar i skogen, på stigar och till fjälls.

Jag är inte en erfaren cyklist (är nog runt 10 år sedan jag cyklade senast), kör snowboard vintertid och brukade åka skate förr om åren men känner mig lite gammal och fet för det nu.

Målet med cyklandet är väl att komma i bättre form inför kommande snowboardsäsong samt att försöka utvecklas så mycket som möjligt när det gäller att köra i skog och mark. Hardtail ska det vara också då det kommer bli en del cyklande i stadsmiljö, heldämpat blir väl trögtrampat?

Lite fakta kanske: 31 år gammal, runt 191 cm lång och väger i skrivande stund 118 kg. Jag har en grenlängd på ca 95cm vilket i mina efterforskningar på nätet bör leda till en ramstorlek på runt 22 tum?
Det är väl individuellt också beroende på vad man ska köra vad jag förstått men däromkring för lite mer fincykling vilket jag antar det blir till en början.

Min budget för cykelköp har jag satt till ett max på runt 10.000 kr, gärna billigare.

Försökt läsa på vad andra tunga mtb'are kör på som håller bra, och de flesta verkar tycka Kona Hoss är en mycket värd cykel med enormt bra hållbarhet för 'tjokkisar'.

Hittat en ny '09 Hoss 22" för 10.500 kr men undrar om ni har nå koll på Cube och Radon, deras cyklar har ju väldigt bra komponenter för de priser de har, framförallt i tyskland på ex. http://www.bike-discount.de

Det jag är lite orolig för är om dessa håller för min vikt, jag har ju som inte direkt koll på vad dagens cyklar klarar av för stryk. Funderar på t ex Cube LTD Comp eller Radon Team 6.0, lär ju inte direkt vara ute och köra hopp med tanke på min ringa erfarenhet.

Tackar på förhand för eventuella tips osv, ställ gärna frågor.

mvh / Daniel

Beror ju lite på vart du cyklar och hur hårt du kör. Köra runt på grusvägar är inga problem men ska du dundra ner för stökiga nerförslöpor kommer det belasta mer på hojen. Hjulriktning, baknavs renovering kommer nog behövas rätt ofta om du kör hårt. Vevlager kommer belastas hårdare,ramen kommer flexa mer och risken för utmattningsbrott ökar. Kedja-drev slits mer.

Du behöver ett vevparti med utanpåliggande vevlager. Jag tror på en stål ram som borde tåla mer stryk. Med Lite planerad körning så går det nog fint :)

Med tanke på att du är nybörjare lär du väl inte utsätta cykeln för någon extrem behandling, så jag tror de flesta hardtails kommer hålla bra.

Radon och Cube är som sagt grymt prisvärda, förutom rea-fynd kan du inte få mer för pengarna.

Jag vägde som du innan och jag har kört på en Merida Hardtail. Har aldrig behövt renovera nånting utan det har hållit bra. Nu är det väl iofs först förra året som jag verkligen började cykla mycket men den har inte stått still innan heller.

Rikta lite hjul får man ju göra ändå och nu finns det ett behov att dra åt bakaxeln men i övrigt har den bara rullat på. Böt kedja till denna säsong, men på det hela taget känns det okej med tanke på att cykeln är typ sex år.

Det som kan vara lite speciellt är att få en dämpad framgaffel att fungera bra. Jag köpte en gaffel med luftfjädring och pumpade i lite övertryck och så funkade det också bra.

Lycka till.

Mvh
Fredrik

Tackar för svaren, har efterforskat lite mer och det lutar nog åt en ´09 Kona Hoss 22" trots att den kostar lite i överkant och har lite mindre imponerande komponenter.

Då får man en extremt hållbar ram med överdimensionerade komponenter, lite tyngre cykel men det är inte direkt prio för mig.

När man cyklat mer och kommit in i gamet kan man ju alltid uppgradera eftersom med nya delar där man inte är riktigt nöjd, men det tar väl ett tag att upptäcka när man inte direkt har några referenser.

mvh
Daniel

Jag är själv en stor (190 cm) och tung person (110 kg) och är supernöjd med den 21" Nishiki Team 2010 års modell (9500 kr inkl SPD) som jag köpte förra veckan. Den står pall både på landsväg och i skogen samt har en geometri som känns helrätt för en nybörjare. Rekommenderas!

Bilagor

• nishiki team.jpg
    nishiki team.jpg
    49.6 KB · Besök: 60
Kona's Five-O eller Five-O De Luxe är ju alternativ som fortfarande finns i 2009 varianten att få hem från Kona's lager .
Five-O ligger ju strax under 10' och De Luxe modellen strax över Hoss cykeln.
Lite mer slag på framgaffeln men också en kraftig cykel och ibland lite betecknad Freeride-HT

Bilagor

• Kona_FIVE-O 2009.jpg
    Kona_FIVE-O 2009.jpg
    42.6 KB · Besök: 40
Tillbaka
Topp