Köpråd Specialized vs Bergamont?

Tofurider

Medlem
Hej.

Dags att skaffa pendlarcykel för stadscykling. Är i valet och kvalet mellan dessa två :

Specialized Sirrus Elite EQ
BERGAMONT VITESS N8 BELT

Just Bergamontens remdrift lockar iom underhållsfriheten som utlovas.

Har ni proffs några tankar runt dessa två som kan hjälpa mig att avgöra mitt val?
Stort tack!

Senast ändrad:
Många gillar ju rem-drift för pendling. Det ska vara driftsäkert men utifrån vad jag läst mig till kan det vara lite krångligare att få tag på delar när något väl går sönder. Jag väljer vanliga utanpåliggande växlar för pendling.

Gällande de två cyklar du nämner..du ger inga länkar så jag har googlat namnen och uttalar mig om de första träffar jag får vilket kan skilja sig mot de specifika modeller du kollat på.

Specialized Sirrus Elite EQ marknadsförs som en race-hybrid. Största problemet med dessa för pendling är att de enligt mig inte tar tillräckligt breda däck. För pendling vill jag ha minst 37mm breda däck och plats för dubbdäck. På den länk jag hittar framgår inte däcksbredd. Annars tycker jag Specialized-cyklarna brukar vara vettigt spec:ade om än något dyra för priset. Om jag idag skulle köpa en pendel-hybrid så ligger någon variant av Specialized Sirrus bra till, men jag hade nog inte valt en race-hybrid.

Bergamont-cykeln ser lite konstig ut fram, som att den är konstruerad för dämpad framgaffel. Behöver ju egentligen inte vara någon större nackdel men det är ju inte så snyggt. Den ser dessutom ut att vara lite mer rejäl (50mm breda däck) och förmodligen tyngre?

Summeringen är att jag tycker detta verkar som du tittat på två ganska olika cyklar. Men om det specifikt är remdrift du vill ha så finns det ju inte så många alternativ, speciellt inte om man vill köpa i butik.

Tack för svar.

Ärligt talat kan jag mycket lite om cyklar. Specialized dök upp när jag googlade "pendlarcykel bäst i test". Den andra dök upp i listan hos butiken och det lät bra med underhållsfritt.

Hitills har jag hojat på en Scott comp cx. Den funkade väldigt bra då jag hade lång till jobbet och få stopp. Nu har jag bara halva sträckan och mer innerstadscykling vilket sliter bromsklossar i en oerhörd fart. Den var enkel att serva men har gjort sitt så kikar efter en mer stadsanpassad cykel för pendling 2 mil per dag.

Breda däck vill jag ju ha.

Återigen tack för bra feedback som gav mig en del att tänka på

Tillbaka
Topp