Köpråd spinning/träningscykel

AAronsson

Medlem
Såg gamla gamla köpråd, men inget från de senaste 10 åren, men kanske sökte dökte dåligt.

Jag är ute efter en spinning/träningscykel, inte ute efter att tävla eller något sådant utan mest ett tidseffektivt tränande eller om jag inte orkar gå ut under vintern.

Jag skulle önska kompatibilitet, med zwift eller något liknande eller helst enligt någon standard stöd för alla.
Kan tänka mig att betala 10000 eller kanske lite lite mer.
Har sett några mer analoga cyklar, vilket lockar eftersom det är mindre som kan strula och lär funka när tekniken med appar går vidare.
Men har även kikat på någon som hade elektroniskt stöd, men är just då rädd för att den slutar funka om 3-4 år eller så.

Går det att hitta något som funkar bra kring detta eller ska man köpa för under 5000kr och helt enkelt byta om 5 år?

Tacksam för att höra andras erfarenheter.

Hej,

De flesta spinningcyklar uppskattar watt med en algoritm, inget problem om man inte ska tävla men jag hade iaf inte velat mäta något som är en vild uppskattning. Blir lite meningslöst om man vill strukturera passen vartefter.

Det finns några med wattmätare, tex Stages SC3. Brukar dyka upp ibland på auktioner när gym byter ut. Dessa är sjukt fina i kvaliten och wattmätaren är en ensidig stages som ger korrekta watt, kan kalibreras mm.

Själv har jag en sc3 för spinning och en zwiftbike för Zwift. Hade kunnat klara mig med en av dem och då fått små avkall på någon funktion i spinning samt på Zwift. De är helt enkelt bäst på det som de är skapta för att göra.

En Zwiftbike är väl inget dåligt tips i 10 000-klassen. Har ingen själv men bör väl gå att köra offline med den också för att få spinningcykelfunktionalitet.

Jag har en Monark 839E till salu. Fungerar med databox, dator och även Zwift mfl program. Mönstringscykeln även kallad. PM så berättar jag mer.

Sorry hektisk vecka.
Tack för alla svar och tips.
Frun föredrar tystare gång så det verkar bli magnetiskt motstånd. Och jag är mest ute efter något att få lite jobb för benen och tävlar inte eller liknande.
Men vill också hålla priset nere något, vilket var svårare med magnetiskt motstånd.

Men som det är nu lutar det åt denna:

Sorry hektisk vecka.
Tack för alla svar och tips.
Frun föredrar tystare gång så det verkar bli magnetiskt motstånd. Och jag är mest ute efter något att få lite jobb för benen och tävlar inte eller liknande.
Men vill också hålla priset nere något, vilket var svårare med magnetiskt motstånd.

Men som det är nu lutar det åt denna:
Om du tänkt använda zwift så är det bättre att köpa en smart trainer med riktig effektmätning. Fast det kräver iofs att du har en cykel.
Eller köper paketet med en zwift ride som det tipsades om ovan.
Spinningcykeln kan bara köras med virituell effekt i zwift, zpower, och det är bara Kalle-Anka siffror.

Vill man använda den med zwift så måste man skilja på om den bara skickar effekt till Z och om den även kan styras från Z

Hade nog lagt lite mer om du tror att den kommer användas regelbundet. Tycker det känns bättre att köpa något vettigt direkt än att ta det billigaste och sen behöva byta efter några år.
Har haft en Hammer Sport Speed Race S sedan 2020 och den har funkat bra. Inga problem med Zwift, uppdateringar eller annat tekniskt, och det verkar ju vara en sån grej du funderar en del på.
Förstår också hur du tänker med de enklare modellerna, att de känns som att de borde hålla längre. Men många cyklar med appstöd går ju att köra utan app också, så man är inte helt beroende av det.
Så hade nog inte gått direkt på något billigt bara för att byta om några år. Tror absolut det går att hitta något bra i den prisklassen.

Om du vill läsa mer finns en recension med specifikationer här:
https://motionscykeln.nu/p/hammer-sport-speed-race-s/

Du kan också skicka PM om du vill veta mer.

Tillbaka
Topp