Köpråd: Sportig året-runt-pendlarcykel.

OFFTHEGOOP

Aktiv medlem
Hej Happy!

Jag har precis sålt min Cinelli Vigorelli Vigorosa som jag har använt för att ta mig till och från jobbet samt inom-staden-cykling. Under höst/vinter var det bara jobbigt att cykla och behöver nu ta komfort och väder i beaktning, så det jag söker är nu en pendlare med flatbar, lite mer upprätt hållning, front rack och stänkskärmar. Gärna minimalt med underhåll!

Mina önskemål är väl egentligen att det inte ska vara skitful, hållbar/minimalt med underhåll för året-runt pendling. Gillar NS Bikes Crust & Surly rent utseendemässigt, så helst något som liknar dessa men tar emot alla förslag.

Budget vill jag gärna hålla till max 8000kr, men kan tänka mig gå över om det är något riktigt bra/snyggt. Om man nu kan få det för dom pengarna.

NS Bikes Crust
GT Speedball
Specialized Daily Elite
Monark Zinken
Surly Preamble

Tack på förhand!

Hade en Surly crosscheck ett par år. Väldigt bra lack på surly faktiskt. Många pendlarcyklar blir slitna direkt med deras tunna matta lackering.
Sen, om man köper en svart Surly så ser de ganska diskreta ut i cykelstället. BMC, GT etc sticker ut som glittrande guld i cykelstället för tjuvarna. ;) Lätt att ta av dekalerna också om man vill vara mer stealth.

Internväxlat är inte kul att cykla på. Vet att det finns många undersökningar som säger att det bara skiljer 2% verkningsgrad etc. Men man känner direkt den där segheten hos internväxlade oavsett hur fin modell det är.

Hade en Surly crosscheck ett par år. Väldigt bra lack på surly faktiskt. Många pendlarcyklar blir slitna direkt med deras tunna matta lackering.
Sen, om man köper en svart Surly så ser de ganska diskreta ut i cykelstället. BMC, GT etc sticker ut som glittrande guld i cykelstället för tjuvarna. ;) Lätt att ta av dekalerna också om man vill vara mer stealth.

Internväxlat är inte kul att cykla på. Vet att det finns många undersökningar som säger att det bara skiljer 2% verkningsgrad etc. Men man känner direkt den där segheten hos internväxlade oavsett hur fin modell det är.

Kikat på Cross Check och känns som ett bra alternativ. Ja, en nedtonad och tålig cykel är väl vad man vill ha i en pendlare. Just växlar spelar mig ingen större roll faktiskt, kan tänka mig en single speed likväl en med x antal växlar. Men som du säger undviker jag nog helst navväxlad.

Stålram, relativt ”billig” och kompatibel med det mesta. Kanske en Surly man ska ställa in siktet på?

Kikat på Cross Check och känns som ett bra alternativ. Ja, en nedtonad och tålig cykel är väl vad man vill ha i en pendlare. Just växlar spelar mig ingen större roll faktiskt, kan tänka mig en single speed likväl en med x antal växlar. Men som du säger undviker jag nog helst navväxlad.

Stålram, relativt ”billig” och kompatibel med det mesta. Kanske en Surly man ska ställa in siktet på?

Har själv en Crescent Race 2316 från 1996 som vardagscykel. Det är i princip som en Crosscheck med lite mindre clearance. Perfekt vardagshoj. Bra clearance, Tange MTB stål, fäste för stänkskärmar, pakethållare, ordentlig lackering, ej stöldbegärlig som en ny hoj etc.
Tyckte den var så trevlig att jag sålde min Surly.

Bilagor

• IMG_0041.JPG
    IMG_0041.JPG
    1.1 MB · Besök: 303
Har själv en Crescent Race 2316 från 1996 som vardagscykel. Det är i princip som en Crosscheck med lite mindre clearance. Perfekt vardagshoj. Bra clearance, Tange MTB stål, fäste för stänkskärmar, pakethållare, ordentlig lackering, ej stöldbegärlig som en ny hoj etc.
Tyckte den var så trevlig att jag sålde min Surly.
Blir omkalibrering av siktet direkt!

Låter som att bygga eget är bästa alternativet.

En gammal hoj där man ser förbi allt skrot kan bli riktigt trevlig. Jag byggde denna som skräp pendlare för några år sedan av en nishiki ”mtb” lite pyssel att bygga själv men kan bli super trevligt och en cykel med mycket karaktär. Vill man hålla budget kan man få mycket för pengarna på k&s här på happy

IMG_3411.jpeg

En gammal MTB är nog det bästa. Det är värt att satsa på något som var någorlunda fint från början. Jag har två gamla Cycle Pro, båda i stöldskyddande 90-tals, 00-tals lack

En helstel Stoney Point i stål med massa ramfästen och 3x7. 7-delat är guld när det kommer till driftsäkerhet, V-bromsar not so much, och den är tung, men det märks bara uppför.

En Ultra Lite. Kom med V-broms men det fanns fästen för skiva och Shimanos billigaste bromsar är riktigt bra för pendling. Oerhört lätt och kul att cykla på. På väg, skulle inte vilja ha den i skogen. 1x10 funkar det också. Inga fästen, men det finns ju lösa. Och dämpgaffel som jag egentligen inte har nån nytta av.

En gammal hoj där man ser förbi allt skrot kan bli riktigt trevlig. Jag byggde denna som skräp pendlare för några år sedan av en nishiki ”mtb” lite pyssel att bygga själv men kan bli super trevligt och en cykel med mycket karaktär. Vill man hålla budget kan man få mycket för pengarna på k&s här på happy

Visa bilaga 638792
mycket snygg och ändamålsenlig. men hitta en annan ramväska?

ett stänkskydd för framhjulet vore inte fel. uppmärksam på att så tajta skärmar ger problem vid framfart i pudrig snö kring nollan. om det nu är aktuellt:)

Visa bilaga 638792
Riktigt cool. Min dröm är att hitta en gammal lila Trek 970 och fixa iordning.

Instämmer på att bygga eget/fräscha upp en gammal mtb, eftersom jag är nybörjare inom mek och pill så har jag satsat på att hitta en fräsch sådan, som man inte behöver göra något med om man inte vill. Har eventuellt en röd Ross Mt Olympus i min ägo snart, som jag då kommer att modifiera efter estetiska och praktiska behov.

@Willie, vad har du för skärmar på din Nishiki?

Instämmer på att bygga eget/fräscha upp en gammal mtb, eftersom jag är nybörjare inom mek och pill så har jag satsat på att hitta en fräsch sådan, som man inte behöver göra något med om man inte vill. Har eventuellt en röd Ross Mt Olympus i min ägo snart, som jag då kommer att modifiera efter estetiska och praktiska behov.

@Willie, vad har du för skärmar på din Nishiki?

Perfekt att lära sig mecka på en äldre hoj med där det är lite mindre spridda standarder och man kan köpa mycket begagnat.

Skärmarna hittade jag på Cykelköket i Solna, tror dom satt på en random herrcykel. Dom va lite skönt buckliga så masserade dom lite och slängde på dom så passade dom stuket bra med :)

Tillbaka
Topp