Köpråd. Storlek - Canyon Torque

Snow

Medlem
Hej!

Håller på att bli galen...

Går i tankar att beställa en Canyon Torque AL 5, men har väldigt svårt att se över rätt storlek.

Längd: ~ 182cm
Innerbenslängd: ~ 86cm
Från axel till fingertopp: ~ 83cm
Vikt: 90+ KG

Jag har följt lite trådar här på forumet, Reddit samt Youtube men allt är så spretigt med rekomendationer.

Canyons guide säger både M och L, så jag kontaktade deras support och fick svaret:
"svårt att säga, men jag hade valt en M i detta läge, men du kan i värsta fall skicka tillbaka cykeln om du skulle vara missnöjd".

Självfallet så är jag inte så sugen på att behöva skicka tillbaka cykeln, då jag ska ha med den under en resa inom kort...

Jag cyklar majoriteten utför, inte så mycket stig/klättra uppför osv.

? Har laddat upp bilder på den geometrin jag har idag (om det är till någon hjälp), en Merida Big Nine Limited hardtail samt en Scott Gambler 720 DH-cykel, båda i storlek Large.
Givetvis så är det helt olika typer av cyklar osv, men kanske är till någon hjälp...

❗Jag är inte expert på något vis och tycker att geometri kan vara jobbigt, så är oerhört tacksam om någon vänlig person har möjlighet att hjälpa mig lite på traven.

Ha en fin eftermiddag i stormen!

2023-08-08 (1).png2023-08-08 (2).png
2023-08-08 (3).png

Jag hade gått för en L, men det beror lite också på hur du vill att cykeln ska kännas. M skulle nog kännas mer lekfull och lättare att flytta runt medans L mer stabil. Sen är det ju en mullet så den borde vara lekfull oavsett.

M ser ut att vara ungefär lika lång som din DH och L skulle bli lite längre (hjulbas), båda har dock betydligt längre reach. L blir ungefär lika lång när du sitter ner som din HT (ETT) medans M skulle vara kortare.

Jag som sagt hade gått för L men det beror främst på hur du vill att den ska kännas. Sen tror jag inte att du kan gå fel med varken M eller L, du kommer få en fin cykel oavsett.

Snudd på omöjligt att svara på. Personlig preferens...

Är det några skillnader på standover o dropper-längd? Får du undan droppern mer på en L så kanske det tippar över vågskålen?

Själv hade jag valt en L men då är jag 185 cm. Min brorsa är 182 cm och han hade förmodligen oxå valt en L. 460 mm reach med dom vinklarna på sadelstolpe o gaffel är ganska kort.

Nackdelen med en större hoj är ju såklart att det riskerar att bli en pråm mellan träden.

Fick hem min torque al 5 i torsdags, är storlek M, jag är 182 cm och har gott om plats på hojjen, den är stor ? upp till 185cm på medium enligt canyon. Jag har kortare ben än dej och jag vill alltid ha den mindre när jag är mellan m och L, har haft cyklar i storlek large men trivs inte lika bra på dom trots jättekort styrstam. Kan säga att du inte kommer ha nått problem med stabiliteten även om du väljer den mindre?

Obs att sadelrörsvinkeln av Torque är mycket brantare än på dina nuvarande cyklar med 78 grader. Det gör att distansen mellan sadeln och styret blir kortare. Om du framförde ståcyklar gör det inte mycket, men om du vill sitta är det kanske en anledning att välja L.

Canyon skriver ju själva i storleksrekommendationen att du ska välja storlek beroende på hur du vill använda cykeln. Det är som många skriver personlig preferens.

Jag själv är 193cm och blir rekommenderad L eller XL på Canyons hemsida. Jag sålde nyligen min endurohoj som var 500 i reach, och en hjulbas på 1300 ish. Den var superbra till trampande, men jag tyckte personligen att den var för stor för hur jag använder den, dvs ENBART liftburet nedför.

Tillbaka
Topp