Köpråd: Stumpjumper vs Occam

Rödöga

Medlem
Hej hej! Nybörjare på det här med mtb, köpte min första ht förra året och är nu sugen på en heldämpad.
Cyklar mest stig i skogen där det går mycket upp och ner. En hel del sten och rötter på stigen.
Svårt att hitta rätt cykel i djungel så hoppades på lite råd från er lite mer erfarna ?
Har tittat på dessa två, vad tror ni? Något som skulle som passa en sån som mig?
Är någon bättre än den andra?
Kom gärna med andra förslag om ni tror något annat skulle passa bättre ?

184cm c.a 86kg

Hej hej! Nybörjare på det här med mtb, köpte min första ht förra året och är nu sugen på en heldämpad.
Cyklar mest stig i skogen där det går mycket upp och ner. En hel del sten och rötter på stigen.
Svårt att hitta rätt cykel i djungel så hoppades på lite råd från er lite mer erfarna ?
Har tittat på dessa två, vad tror ni? Något som skulle som passa en sån som mig?
Är någon bättre än den andra?
Kom gärna med andra förslag om ni tror något annat skulle passa bättre ?

184cm c.a 86kg

Både Stumpjumper och Occam är riktigt bra höjar och lämpad för stökig svensk stig. Specialized är relativt dyr och då får man sämre komponenter. På modellen du länkar till är framgaffeln undermålig. Jag skulle klart rekommendera Occam.

Mitt val i den prisklassen som du länkar till hade varit antingen MB31 Discovery eller nya Canyon Neuron. Båda är väldigt fina cyklar där du får mycket mer för pengarna än dem du länkade till.

Slänger in Detrail STIG 135 oxå. Riktigt skön o lätt hoj med bra prylar på! Dock helt i kol, så den kostar en slant extra.

MB31 Discovery har annars ett riktigt bra pris.

Nya Neuron är riktigt nice o allround. Man får ofta mkt för pengarna från Canyon.

Occam känner jag inte till så väl men Orbea överlag gör väldigt fina cyklar.

Du kan knappast gå fel oavsett val av dessa fyra. Stumpjumpern är oxå fin men man gör nog bäst i att hitta en lite bättre specad hoj på rea om den ska kunna mäta sig mot ovanstående.

Det blev en orbea occam H20 ?
Bara en kort tur idag och se så allt fungerar. Riktig premiärtur väntat i helgen ?
IMG20230601102006.jpg

Hej sjukt snygg cykel. Funderar på en likadan men är osäker på storlek. Vilken storlek köpte du? Nöjd med storleken? Själv är jag 182.
Halloj! Jag var också osäker på storleken. Men jag provade Large då sidan rekommenderade det efter jag skrivit in mina mått. Men jag tycker den känns bra och funkar fint att cykla på. Så jag är nöjd med cykeln :)

Halloj! Jag var också osäker på storleken. Men jag provade Large då sidan rekommenderade det efter jag skrivit in mina mått. Men jag tycker den känns bra och funkar fint att cykla på. Så jag är nöjd med cykeln :)
Och du är lite längre än mig då borde en large bli bra. Tråkiga är att det blir svårt att prova innan köp. Tänkte beställa. Bor i Örebro.

Tillbaka
Topp