Köpråd, styre till LVG. Alu vs kolfiber

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Behöver ett nytt styre och jag har funderat på ett PRO Vibe Aero Alloy (330g, 800-900kr), men så kom jag på en recension för ett Prime Primavera Aero Carbon (225g, 1500kr) och blev lite sugen.
Så nu skulle jag gärna vilja ha lite tankar kring:
Alu- vs kolfiberstyre, vad är fördelar/nackdelar med det ena eller det andra?
Dyrt alu-styre vs billigt kolfiberstyre, hur tänker ni där?

Om någon har förslag på något annat styre så emottages dessa gärna.

Tack på förhand

Senast ändrad:
Jag har haft alu-styren som väger närmare det länkade kolfiberalternativet än ~340 gram. Tex FSA Energy Anatomic (40cm) på 212 g och Deda Newton 31 (40 cm) 248 g.

Kör dock hellre med kolfiberstyren på racer för lite mer (placebo) komfort alternativt mer aero form på överdelen. Men då är det oftast inte längre i budgetsegmentet.

CF styre har ju teoretiska fördelen i kyla att minska värmeavledningen från händerna. Och rätt konstruerat potential för bättre komfort och lite lägre vikt.

Styre är en ganska viktig komponent för totalupplevelsen så i mitt tycke värt att lägga några kronor på.

CF styre har ju teoretiska fördelen i kyla att minska värmeavledningen från händerna. Och rätt konstruerat potential för bättre komfort och lite lägre vikt.

Styre är en ganska viktig komponent för totalupplevelsen så i mitt tycke värt att lägga några kronor på.
Men de flesta fegar väl ur vikthetsen och använder styrlinda.

Har haft båda, tycker materialet spelar noll roll utan det är vinklarna som avgör samt om du eventuellt behöver utrymme att fästa saker på. T.ex. godkänner de flesta kolfiberstyrena inte clip on tempopinnar och när det är aeroformat finns ofta inte klämutrymme vid stammen heller vilket kan ställa till det med lampor och annat även om det mesta går att lösa.
Kör själv aluvarianten av Primestyret och tycker det är väldigt bekvämt. Att det väger 100g mer än kolstyret märks inte och är rätt irrelevant. De 2-3w som ett superaerostyre eventuellt kan spara i höga farter berör inte oss vanliga dödliga så välj utifrån former, plånbok och humör :)
Tänk på att de flesta styrena vill att du drar kablar osv. invändigt vilket kan vara lite pill och kräva nya oliver och pins på skivbromsat då kopplingarna ofta inte ryms igenom styrets in- / utgångar.

Har haft båda, tycker materialet spelar noll roll utan det är vinklarna som avgör samt om du eventuellt behöver utrymme att fästa saker på. T.ex. godkänner de flesta kolfiberstyrena inte clip on tempopinnar och när det är aeroformat finns ofta inte klämutrymme vid stammen heller vilket kan ställa till det med lampor och annat även om det mesta går att lösa.
Kör själv aluvarianten av Primestyret och tycker det är väldigt bekvämt. Att det väger 100g mer än kolstyret märks inte och är rätt irrelevant. De 2-3w som ett superaerostyre eventuellt kan spara i höga farter berör inte oss vanliga dödliga så välj utifrån former, plånbok och humör :)
Tänk på att de flesta styrena vill att du drar kablar osv. invändigt vilket kan vara lite pill och kräva nya oliver och pins på skivbromsat då kopplingarna ofta inte ryms igenom styrets in- / utgångar.
Bra poänger, är rätt säker på att båda dessa har tillräckligt med klämutrymme för mina behov.
Inga diskbromsar på denna cykeln, ser mycket fram emot invändig kabeldragning! :)

Behöver ett nytt styre och jag har funderat på ett PRO Vibe Aero Alloy (330g, 800-900kr), men så kom jag på en recension för ett Prime Primavera Aero Carbon (225g, 1500kr) och blev lite sugen.
Så nu skulle jag gärna vilja ha lite tankar kring:
Alu- vs kolfiberstyre, vad är fördelar/nackdelar med det ena eller det andra?
Dyrt alu-styre vs billigt kolfiberstyre, hur tänker ni där?

Om någon har förslag på något annat styre så emottages dessa gärna.

Tack på förhand
Vet inte om det fortfarande stämmer, men en del proffs lär använda alu-styre eftersom det oftast inte går sönder helt i en krasch. Har själv sett en cykel välta vid ett fikastopp där kolfiberstyret gick av…

Vet inte om det fortfarande stämmer, men en del proffs lär använda alu-styre eftersom det oftast inte går sönder helt i en krasch. Har själv sett en cykel välta vid ett fikastopp där kolfiberstyret gick av…
Ja det är den stora anledningen till att jag egentligen hade siktet inställt på ett alu-styre. Försöker egentligen komma fram till om eventuella fördelar överväger den risken.

Om du vill hänga på handflatorna "i böjen" så hade jag föredragit en längre platt sektion. Tänk också igenom så att du får plats med dina favoritlampor och annat som du kanske vill ha monterat.

Tillbaka
Topp