Köpråd: Svårt att få tag på prisvärda MTB?

HannesMtb

Medlem
Hej!

Jag är ute efter en MTB hardtail, men har svårt att hitta någon prisvärd online, slutsålt på många modeller. Och jag skulle behöva er hjälp, alla cyklar det tipsas om i gamla trådar är slut:cry: Är det troligt att det kommer in fler cyklar i höst, borde man vänta kanske?

Budget är ca 10 000 (+- 1000 kr)
27,5" eller 29"
Fjärrstyrd dämpning
M storlek i ram (är 173 cm)
Bra bromsar
Cyklar 50% till jobbet på asfalt, 50% enkla skogsstigar

Hittade dessa, är det något att ha?

Tack på förhand!

Mvh Hannes

Trek Roscoe 6 kommer nu med dropper och är väl rätt prisvärd, kan finnas i lager i Göteborg?

Okej! Cube har luftfjädring och Trek har spiralfjädring, vilket är att föredra? Cube hade även Shimano XT/XLS och Trek Deore.

Jag pendlar ju även till jobbet, tänker att 2x10 är bättre om man vill få upp lite fart på raksträckorna? Eller tänker jag fel då?

Bra delar är viktigare för mig än att den är något smidigare i skogen. :giggle:

Okej! Cube har luftfjädring och Trek har spiralfjädring, vilket är att föredra? Cube hade även Shimano XT/XLS och Trek Deore.

Jag pendlar ju även till jobbet, tänker att 2x10 är bättre om man vill få upp lite fart på raksträckorna? Eller tänker jag fel då?

Bra delar är viktigare för mig än att den är något smidigare i skogen. :giggle:

Trek’en är sämre specad överlag och en luftgaffel borde vara standard på en cykel även i den prisklassen. Cube’n har dock en geometri som är så pass daterad att jag nästan misstänker (eller hoppas) att tabellen är felaktig.

Ingen av cyklarna är ju särskilt optimala för pendling, men det funkar säkert även det. Hur många växlar en cykel har är inte nödvändigtvis kopplat till potentiell topphastighet.

Trek’en är sämre specad överlag och en luftgaffel borde vara standard på en cykel även i den prisklassen. Cube’n har dock en geometri som är så pass daterad att jag nästan misstänker (eller hoppas) att tabellen är felaktig.

Ingen av cyklarna är ju särskilt optimala för pendling, men det funkar säkert även det. Hur många växlar en cykel har är inte nödvändigtvis kopplat till potentiell topphastighet.

Tack för ditt svar! Hur kan jag veta att geometrin är bra?

Tillbaka
Topp