Köpråd/tankar landsväg.

Köpråd/tankar landsväg.
Jag vet inte vad som kan vara värt 40000kr extra. Bikefit kan du få gjort för 2000-3000kr. Momentnyckel kostar inte så mycket.

Vet inte om det är livstidsservice på Spec. I affären där jag köpte min cykel har de livstidsservice. Det enda de gör gratis är att ställa in växlar och dra åt skruvar. De hade gjort mer skada än nytta på min cykel. Flera skruvar var åtdragna för hårt och de ändrade positionen på mitt styre av nån anledning. Bromsservice gör de inte.

Det här är bara min anekdot, betyder inte att det kommer vara så på alla ställen. Delar bara min erfarenhet.

Det mesta av de 40000kr betalar du för märket S-works, och prestigen som kommer med det.

Köpråd/tankar landsväg.
Köpråd/tankar landsväg.
Ang ”värt” eller inte så säger jag pass. Men ang hjulen så kan jag säga att sidvindskänsligheten hos Roval clx64 så behöver du inte vara bekymrad. Jag har kört på mina i 2,5 år och jag var lite orolig för om jag skulle tycka de var lite jobbiga i sidvind men det är de inte! Inte så det är en tillstymmelse till problem i alla fall. Jag kör alltid på mina när det ska presteras - även på de blåsigaste racen.
(Huruvida andra lika höga hjul kan vara ännu mindre okänsliga för sidvind vet jag inte i praktiken, men om de är det så måste det vara ytterst marginellt tänker jag.)
Det är svårt att bedöma skillnaden när cyklistens vikt spelar så stor roll. Väger själv 67kg och har ganska stora problem med sidovindar. Det är 55mm Vision hjul det gäller.

Köpråd/tankar landsväg.
Har hängt lite i tråden, intressant att läsa trådar från folk som tävlar/ska tävla.
Vad gäller "fria servicen" ska du nog inte väga in det så mycket vad gäller frågan "om det är värt 40 000 extra".

Sen att vissa blir lite gnälliga när du inte följer deras råd till 100% på studs får du ta, det är "Happy".

Lycka till med val av cykel.

Köpråd/tankar landsväg.
Det är svårt att bedöma skillnaden när cyklistens vikt spelar så stor roll. Väger själv 67kg och har ganska stora problem med sidovindar. Det är 55mm Vision hjul det gäller.
Visst vikt på cyklisten spelar förstås stor roll, men givet samma vikt på cyklisten är sidvindskänsligheten väldigt olika på olika hjul trots samma höjd på fälgen.
Mina gamla 38 mm hjul är exempelvis ungefär lika sidvindskänsliga för mig på samma cykel som mina Roval 64or.

Köpråd/tankar landsväg.
Svaret på den frågan är alltså enligt dig och delar av Happy: för 40000 får du ingenting - det är nämligen vad servicen du får av LBS är värd?
Om jag jämför de cyklar jag köpt fr LBS resp den cykel jag köpt fr Canyon så skulle jag säga att jag fått bättre service och bemötande fr Canyon Sverige än fr de LBS:er som varit inblandade. Vad är din egen erfarenhet (jag utgår ifrån att du har erfarenhet fr båda)?
Det som möjligtvis har värde är bikefit:en (givet att det är en riktig bikefit), och en sådan är väl värd ca 2500kr.
Värdet av att ha en fysisk butik att gå till, tjöta lite, kanske dricka en kaffe, etc, är för mig väldigt litet, men kan såklart ha stort värde för andra.

Köpråd/tankar landsväg.
Om jag jämför de cyklar jag köpt fr LBS resp den cykel jag köpt fr Canyon så skulle jag säga att jag fått bättre service och bemötande fr Canyon Sverige än fr de LBS:er som varit inblandade. Vad är din egen erfarenhet (jag utgår ifrån att du har erfarenhet fr båda)?
Det som möjligtvis har värde är bikefit:en (givet att det är en riktig bikefit), och en sådan är väl värd ca 2500kr.
Värdet av att ha en fysisk butik att gå till, tjöta lite, kanske dricka en kaffe, etc, är för mig väldigt litet, men kan såklart ha stort värde för andra.
Frågan gäller inte mig.
Men om du är nyfiken på mig som person kan du skicka ett pm :-)

Köpråd/tankar landsväg.
Jag tror de fysiska cykel affärerna kommer gå under med tiden. Det blir svårare och svårare att konkurrera med internet/direkt försäljning. När jag försökte få ner priset med 500kr hos LBS förra året på en cykel så blev han nästan arg. Sen började han gå in på hur dåligt det går för dom, och att framtiden inte verkar se ljus ut. Det var en av de stora kedjorna.

Köpråd/tankar landsväg.
Fördelen med Canyon är priset i förhållande till det man får. Som en bonus får man dessutom allt som distansköp innebär (leveranstider, svarstider från kundtjänsten, paket som ska skickas fram och tillbaka vid garanti/reklamation, risk för fel ramstorlek, risk för transportskador, osv).

Har man turen och har en riktigt bra LBS så slår det Canyon med hästlängder. Har man en dålig LBS är Canyon så klart ett bättre alternativ. Att jämföra sin egna sopiga LBS med Canyon blir som att jämföra en riktigt bra LBS med en sopdålig Kina-butik.

Men för att var lite konkret. Om det är samma komponenter så är det bara ramen som är skillnaden (bortsett från service, pris och allt det där "mjuka"). Då är frågan: Hur mycket bättre/sämre ram är Canyon-cykeln kontra S-worksen?

Köpråd/tankar landsväg.
Kan ingen förklara, konkret, vad den här beryktade servicen och bemötandet som "en bra LBS" erbjuder innebär? Jag har nämligen testat en del, som ska ha gott rykte, men inte varit så imponerad.
Har de alla upptänkliga reservdelar hemma i lager? Dvs jag kan slinka in och direkt få med mig den modellspecfika delen jag behöver? Eller måste jag vänta en vecka på att de ska beställa och få hem?
Kan jag få en service/reparation utförd inom rimlig tid, eller är det flera dagars/veckors väntetid?
Det som fick mig att ge upp LBS var just detta; sällan fanns det jag behövde hemma, och när man ville serva eller ha nåt utfört var det lång väntetid.

Köpråd/tankar landsväg.
Men för att var lite konkret. Om det är samma komponenter så är det bara ramen som är skillnaden (bortsett från service, pris och allt det där "mjuka"). Då är frågan: Hur mycket bättre/sämre ram är Canyon-cykeln kontra S-worksen?
Just den frågan beror nog väldigt mycket på personliga preferenser. Båda används på högsta proffsnivå och duger till att vinna Grand Tours på, och båda presterar såvitt jag vet bra i de objektiva tester som görs, ex.vis av Tour. Så objektivt sett är det nog ytterst liten skillnad, utan det handlar om personliga preferenser.

Köpråd/tankar landsväg.
Men det har väl tagits fler segrar på spec än på canyon alltså måste ju specen vara en bättre cykel eller hur?

Köpråd/tankar landsväg.
Om man vill betala 40000 för ett par klistermärken så kör på.
Skulle tro att alla utom dom märkesspecifika verkstäderna skruvar "fultyskar" idag annars blir dom nog inte gamla.
Jag, som nästan bara kör Canyon, är dock tveksam till integrerad effektmätare men det kommer man nog inte undan på sikt( om dom inte återgår till lös spindel) och det gäller tyvärr oavsett märke.

M

Köpråd/tankar landsväg.
Helt enig. Det är också orsaken till min fråga. Även om priset inte är "problemet" så har jag lite av ett problem med mycket av de 40 000 kr emellan en SLX och en Venge ligger i att det står "S-Works" på cykeln.

Som du säger skiljer sig dock SL och SLX på områdena Red vs Force och 1100 vs 1400. Det sistnämnda är nog knappt märkbart rent prestationsmässigt. Det är dock positivt för mig med AXS Red. Allt jag läst där pekar på att det är en mycket välfungerande (och exakt) kraftmätare som dessutom inte kräver kalibrering varenda gång den startas. Garmins Vector lämnar även där en del att önska. Och som jag har förstått passar INTE eTap-kraftmätaren (Quarq) som kommer med Red på Force (annars är det ju ett alternativ att eftermontera, kraftmätaren löst är ju trots allt ganska billig)?

Annars är ju en Specialized Venge Pro eTap också ett alterantiv, vilket motsvarar SLX vs SL, dvs med Force eTap, lite andra hjul och ja... that's that (även om Venge Pro också är ungefär lika dyr som en SLX).

Jag ska också förtydliga att det här inte är en "jag behöver en värstingcykel för att börja tävla". Mer att jag hellre tar ett stort steg än att hamna i ett läge om 2, 5, 10 eller X säsonger där jag känner att jag vill byta för att jag inte gick hela vägen. Det är lite den historiken jag haft att jag hållt mig till ganska grundläggande komponenter - och jag skulle säkert kunna hoppa upp till en cykel med skivbromsar men med Ultegra/Dura-Ace, men där jag på sikt ändå skulle vilja byta till något elektroniskt eller liknande.
Samma sak där med Di2 o.s.v. Billigare och det finns diverse varianter där man kan komma ner i pris, men få samma funktion. Men IT-idiot som man är så kan man inte undgå att tro att alltmer kommer peka på helt trådlöst med standardinterface, vilket SRAM går benhårt på idag. Så även om man byter sina komponenter (t.ex. en Red eTap) så har man en "ram som är kompatibel" så att säga.

(Jag svävade iväg lite där, ursäkta romanen) :)

Jag förstår ditt resonemang men jag tror du ändå kommer köpa nytt om 5 år även om du idag köper en värstingracer ?.

Senast ändrad:
Köpråd/tankar landsväg.
Har själv en Aeroad fast med fälgbromsar och den har fungerat felfritt. Dock ryktas det om en ny Aeroad men den har inte dykt upp ännu. Aeroaden kom redan 2015 så känns konstigt om Canyon inte får ut en ny snart. Specialized i sin tur verkar vara på gång med en ny Tarmac som ser ut att vara mer aerodynamisk än tidigare och ganska lik Vengen.

Se nedan:

Ett tredje alternativ om du är osäker på hjulen är väl att fråga din lbs vad ett "custom-bygge" skulle kosta. Listpris för en Venge-ram ligger på ca 47 000 kr. Online går det att hitta DT-hjulen för runt 20 000 kr och växelgruppen runt 30 000 kr. Sedan tillkommer styre, sadel, styrlinda och montering som extra kostnader men det borde gå att få det billigare än ursprungspriset. Plus med fördelen att du får det du vill ha.

Köpråd/tankar landsväg.
Ja lös ram och fet budget för prylar DU vill ha är en överlägsen ide jmft med att köpa en katalog-värsting. Inga problem att få ihop en S-works ram plus elektroniskt, trådlöst och allt annat modernt för mindre pengar än katalogpris på en Venge S-works.
Om du beställer av din LBS och låter dem montera så blir de nog glada och ni kan få en fin och kärleksfull relation med allt vackert det kan innebära i form av snabb och bra service, bikefit, kaffe osv.

Köpråd/tankar landsväg.
Jag förstår ditt resonemang men jag tror du ändå kommer köpa nytt om 5 år även om du idag köper en värstingracer ?.
TS, av egen erfarenhet vet jag att det är ett visdomsord från @NLC

Nu är jag på en mycket lägre nivå, men när jag köpte min racer så tog jag i lite utifrån samma resonemang som du har, tanken var att aldrig växa ur den. Det har jag heller inte gjort, den är fortfarande mycket snabbare än jag nånsin kommer att bli. Men dock, efter 6 år är jag sugen på en ny, och ska det köpas nytt bör det vara bättre än den gamla annars är det ju inte lönt, och då rusar det iväg...

Köpråd/tankar landsväg.
TS, av egen erfarenhet vet jag att det är ett visdomsord från @NLC

Nu är jag på en mycket lägre nivå, men när jag köpte min racer så tog jag i lite utifrån samma resonemang som du har, tanken var att aldrig växa ur den. Det har jag heller inte gjort, den är fortfarande mycket snabbare än jag nånsin kommer att bli. Men dock, efter 6 år är jag sugen på en ny, och ska det köpas nytt bör det vara bättre än den gamla annars är det ju inte lönt, och då rusar det iväg...

Det är lustigt det där... själv har jag haft min Specialized Tarmac i fem år. Ramen är från 2007. Jag köpte cykeln begagnad och har sedan dess uppgraderat växelgruppen till 11-delat och bytt hjul. Ramen känner jag håller några år till, minst.

Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Jaha, Bianchin fick dålig komfortkritik.. Och Vengen??.. Hahahaha.. Tour testade Venge Mc Laren, värstingen.. I skalan 1 (bra ) till 5 ( kass ) så fick Vengen 4,7.. Nytt bottenrekord. Köp Vengen, få en järngrind att nöta på... mvh borano20

Köpråd/tankar landsväg.
Om det är samma komponenter så är det bara ramen som är skillnaden (bortsett från service, pris och allt det där "mjuka"). Då är frågan: Hur mycket bättre/sämre ram är Canyon-cykeln kontra S-worksen?
Aeroad är ju den snabbaste cykeln i världen. Åtminstone enl Cyclingtips och Strava. Även S-Works Venge är med och den är långsammare

Ja lös ram och fet budget för prylar DU vill ha är en överlägsen ide jmft med att köpa en katalog-värsting.
+1
Det var typ det jag menade med det jag skrev i #9, men det är enklare att utgå ifrån en komplett cykel med bra ram (för åtminstone enl mig är SL bättre jmf med SLX)
och helt OK prylar. För mellanskillnaden går det att byta en hel del till bättre prylar/exakt det man vill ha.
Nu har jag iofs ingen katalog-värsting, men ingen av de cyklar jag har är som de såldes av tillverkaren/handlaren, de flesta är iofs ihopplockade av lös ram + andra delar,
men alla är som jag vill ha dem, inte som de såldes.

Köpråd/tankar landsväg.
Jag får lite svårt att få ihop "tävlingscyklist" med gillar inte/dålig på att mecka.
Tävlar man, tränar man väl ganska många mil och att då lämna in cykeln på service i tid och otid känns bökigt. Alternativet är ju ett stall...

Köpråd/tankar landsväg.
Jag får lite svårt att få ihop "tävlingscyklist" med gillar inte/dålig på att mecka.
Tävlar man, tränar man väl ganska många mil och att då lämna in cykeln på service i tid och otid känns bökigt. Alternativet är ju ett stall...
Hej.. Tack för ditt inlägg, värdefullt! TS gillar inte att meka, vad är problemet med det? Hans problem, eller nån annans problem?? mvh borano20

Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Tack för ditt inlägg, värdefullt! TS gillar inte att meka, vad är problemet med det? Hans problem, eller nån annans problem?? mvh borano20

Problem? Jag skrev bara att JAG har svårt att få ihop det!
Lite som att vara tävlingsryttare utan att gilla att ta hand om hästen....
Sen hade jag kanske brytt mej mer om TS hade svarat isf dej.

Köpråd/tankar landsväg.
Har själv en Aeroad fast med fälgbromsar och den har fungerat felfritt. Dock ryktas det om en ny Aeroad men den har inte dykt upp ännu. Aeroaden kom redan 2015 så känns konstigt om Canyon inte får ut en ny snart. Specialized i sin tur verkar vara på gång med en ny Tarmac som ser ut att vara mer aerodynamisk än tidigare och ganska lik Vengen.

Se nedan:

Ett tredje alternativ om du är osäker på hjulen är väl att fråga din lbs vad ett "custom-bygge" skulle kosta. Listpris för en Venge-ram ligger på ca 47 000 kr. Online går det att hitta DT-hjulen för runt 20 000 kr och växelgruppen runt 30 000 kr. Sedan tillkommer styre, sadel, styrlinda och montering som extra kostnader men det borde gå att få det billigare än ursprungspriset. Plus med fördelen att du får det du vill ha.
Yes. Jag hade någon sådan tanke också, dvs custombygge. Oavsett blir det först till kommande säsong eller kanske till och med 2022. Det återstår att se. Men det är helt klart ett alternativ.
Kul att hitta en som kör Aeroad - man kanske inte behöver vara så himla nojig?

Köpråd/tankar landsväg.
Problem? Jag skrev bara att JAG har svårt att få ihop det!
Lite som att vara tävlingsryttare utan att gilla att ta hand om hästen....
Sen hade jag kanske brytt mej mer om TS hade svarat isf dej.
Nu börjar det där med alla påhoppen igen och trådarna ballar ur. Att cykling skulle vara den sport där flest besserwissers konstant lägger sina åsikter som lavetter mot alla andra, det trodde jag inte... men det verkar inte bättre.

Så jag svarar dig;
Jag kan alltså justera växlar. Dugligt. Likaväl som att jag är musiker och kan stränga om, justera och intonera en gitarr. Det finns dem som gör det bättre dock. Och den där millimetertweakningen och mekningen är ett område som intresserar mig ganska lite. Jag vill cykla, inte ligga i ett garage (om jag inte måste).
Du har aldrig hört talas om en bilentusiast som har fina bilar och kanske till och med tävlar - men som INTE mekar med bilen själv? ?

Just det... min sambo är hästtjej på elitnivå och hänger med de där tuffa andra elithästpersonerna. Alla tar in småkids som tar hand om deras hästar. Bara som en anekdot, sådär...

Senast ändrad:
Köpråd/tankar landsväg.
Och vilken service har du fått när dom inte bytt något? En droppe olja på kedjan och pumpa däcken kan du göra själv utan att lämna in cykeln.

S-works köper man när det ligger för mycket pengar på platskortet, inte för att få gratis service i form av oljedroppe på kedjan.
Tack. Då vet jag det. Vad bra att du informerade mig.

Köpråd/tankar landsväg.
Hej.. Jaha, Bianchin fick dålig komfortkritik.. Och Vengen??.. Hahahaha.. Tour testade Venge Mc Laren, värstingen.. I skalan 1 (bra ) till 5 ( kass ) så fick Vengen 4,7.. Nytt bottenrekord. Köp Vengen, få en järngrind att nöta på... mvh borano20
Aww. Gulligt att du tycker så. Märkligt att jag inte håller med när jag själv testat, eller när stora cykelmedier själva testat och ger nya Vengen resultatet ”svårt att känna skillnaden mellan Venge och Tarmac”.
Om du bara ska klanka ner, snälla skriv bara inte...

Köpråd/tankar landsväg.
Tror endå många påpekar att det inte är värt 40k extra för att bli ompysslad av en lbs, men du kanske har jättebra relation med din med duktiga grabbar. Verkar inte som du har något större intresse att skruva/serva själv? Sen kanske hellre vill sitta på en s-works och betala för det så är väl det lugnt.

Som att köpa en HD du payar för märket.

Senast ändrad:
Köpråd/tankar landsväg.
Några tankar:

- Finns det ingen prutmån på Vengen? De flesta butiker har rea framåt sensommaren-hösten, och jag har själv sett åtminstone en butik rea ut den billigare Venge Pro med Ultegra Di2. Ca 20% rabatt om jag minns rätt.
- Som någon skrev tidigare så ryktas det om en ny Aeroad snart. Jag har själv en Aeroad och är skitnöjd, men jag skulle inte köpa en idag när ersättaren (troligtvis) är så nära förestående.
- En nackdel om du köper en Aeroad är att om du vill byta till en annan styrstam så får du (troligtvis) byta hela styret vilket kan bli lite knepigt med alla integrerade bromsslangar (beror givetvis på hur styret och styrstammen ser ut på den nya modellen). Din LBS kanske inte vill hjälpa dig om du nu bestämt dig för att inte köpa en S-Works hos dem.
- Räkna med att den nya Aeroaden blir dyrare än dagens modell. Får du lite rabatt på Vengen så minskar ju prisskillnaden vilket kanske gör valet lättare.

Som jag skrev ovan så är jag skitnöjd med min Aeroad men hade jag köpt en cykel idag och pengarna inte spelat någon roll så hade jag köpt en Venge (iaf om jag valde mellan Venge och Aeroad).

Köpråd/tankar landsväg.
Aww. Gulligt att du tycker så. Märkligt att jag inte håller med när jag själv testat, eller när stora cykelmedier själva testat och ger nya Vengen resultatet ”svårt att känna skillnaden mellan Venge och Tarmac”.
Om du bara ska klanka ner, snälla skriv bara inte...
Nya Venge blev ju bike of the year på en annan sajt. ?‍♂️

McLaren-Venge var nog ett antal år sedan.

Tillbaka
Topp