Köpråd/tankar landsväg.

Köpråd/tankar landsväg.
Ja, det är fritt fram att köpa var och vad man vill men fri växeljustering kommer väldigt långt ner på min lista. Att kunna testa cykeln innan köp vore finemang.
Fri service har nog väldigt lite med prisskillnaden att göra, den kalkylen ser annorlunda ut.

Köpråd/tankar landsväg.
Tror endå många påpekar att det inte är värt 40k extra för att bli ompysslad av en lbs, men du kanske har jättebra relation med din med duktiga grabbar. Verkar inte som du har något större intresse att skruva/serva själv? Sen kanske hellre vill sitta på en s-works och betala för det så är väl det lugnt.

Som att köpa en HD du payar för märket.

Jo, alltså. Klart jag fixar det jag måste - men det mesta mekandet slipper jag helst.
Just denna butik som säljer Specialized är duktiga, raka och framförallt ärliga (sällsynt?). Men det är som många skriver, 40 000 kr är en rejäl summa för i regel samma cykel.

Köpråd/tankar landsväg.
Några tankar:

- Finns det ingen prutmån på Vengen? De flesta butiker har rea framåt sensommaren-hösten, och jag har själv sett åtminstone en butik rea ut den billigare Venge Pro med Ultegra Di2. Ca 20% rabatt om jag minns rätt.
- Som någon skrev tidigare så ryktas det om en ny Aeroad snart. Jag har själv en Aeroad och är skitnöjd, men jag skulle inte köpa en idag när ersättaren (troligtvis) är så nära förestående.
- En nackdel om du köper en Aeroad är att om du vill byta till en annan styrstam så får du (troligtvis) byta hela styret vilket kan bli lite knepigt med alla integrerade bromsslangar (beror givetvis på hur styret och styrstammen ser ut på den nya modellen). Din LBS kanske inte vill hjälpa dig om du nu bestämt dig för att inte köpa en S-Works hos dem.
- Räkna med att den nya Aeroaden blir dyrare än dagens modell. Får du lite rabatt på Vengen så minskar ju prisskillnaden vilket kanske gör valet lättare.

Som jag skrev ovan så är jag skitnöjd med min Aeroad men hade jag köpt en cykel idag och pengarna inte spelat någon roll så hade jag köpt en Venge (iaf om jag valde mellan Venge och Aeroad).
Skönt att höra ändå - man kanske inte ska vara så nojig med sådant ändå? Jag tänker inte köpa nu på stående fot, utan tänker åtminstone vänta in kommande årsmodell, både vad rör Aeroad och Venge. Eventuellt väntar jag till 2022.

Köpråd/tankar landsväg.
Finns det nån Aeroad att köpa, förresten? De brukar ju sälja slut, vad det nu kan bero på...

Edit: jaha, det gäller framtida köp.

Köpråd/tankar landsväg.
Men vad vill du att vi ska svara så du blir nöjd? Uppenbarligen så är de åsikter som vi har själva inte goda nog.

Jag skulle aldrig lägga 135k på en plastbit.

Köpråd/tankar landsväg.
Men vad vill du att vi ska svara så du blir nöjd? Uppenbarligen så är de åsikter som vi har själva inte goda nog.

Jag skulle aldrig lägga 135k på en plastbit.

Åsikterna rörde;
Vad är mest fördelaktigt, är det verkligen värt att lägga pengar på en cykel som kostar i regel 40 000 kr mer, när komponenterna är samma - men omständigheterna kring köpet skiljer sig?

svar rörande min träning, fula klistermärken, vad som ingår i en service, huruvida jag gillar att meka eller att jag borde resa till Mallorca - har ganska lite (INGET) med frågan att göra.

Notering... jag tror inte det är en plastbit som kostar 135 000 kr. Men det säger nog mer om din cykelkunskap än min. Tjohej!

Köpråd/tankar landsväg.
Men att bara ha en racer är ju som att bara äta EN smak på glass.
Jag kan vara lite imponerad av folk som kollar marknaden ordentligt och verkligen tänker efter innan de slår till på något de verkligen är säkra på att det är det de vill ha för lång tid framåt. Lite som amerikanen som körde sin Volvo P1800 i 300 000 mil eller vad det var.
Själv kan jag inbilla mig att jag köper något för att behålla resten av livet ibland, men det brukar inte hålla särskilt länge....

Köpråd/tankar landsväg.
Första svaret var just att det kan bara du avgöra. Men det var du inte nöjd med. Sedan började andra cyklister berätta vad de värderade. Men det var du inte heller nöjd med. Du verkar vara en missnöjd typ.
Var jag inte? Jag är nöjd med flera av svaren, jag har tackat rörande flera upplevelser som har gett mig en god tanke.
Vad jag, återigen (föreställer mig att det går in i huvudet på dig om jag upprepar, antar jag) är alltså svaren rörande ”fula klistermärken”, att jag behöver lära mig meka, resa till Mallorca, att det ändå bara förstörs när man lämnar in cykel på service osv.
Gick det in?

Köpråd/tankar landsväg.
Det är du själv som plockade in fri service i ekvationen. Inte konstigt att folk reagerar. Det är klart att det är värt nåt för nån men knappt värt att nämna i samband med cykelköp för 135k.

Ja. Som en del i skillnaden mellan att köpa på ”postorder” och i butik. Det går alldeles utmärkt att svara att ”jag hade inte värderat det särskilt högt, och istället spara in de pengarna, det är dessutom svårt att kontrollera att servicen utförs korrekt - om du inte har koll själv, kolla gärna med din cykelklubb så kan de säkert assistera lite”.

Köpråd/tankar landsväg.
Skönt att höra ändå - man kanske inte ska vara så nojig med sådant ändå? Jag tänker inte köpa nu på stående fot, utan tänker åtminstone vänta in kommande årsmodell, både vad rör Aeroad och Venge. Eventuellt väntar jag till 2022.

I så fall är det ju ingen brådska. Invänta nya Aeroaden och se vad prisskillnaden blir mellan den och en Venge på höstrea.

Specialized lanserar nya Tarmac SL7 imorgon. Enligt rykten på bl a Slowtwitch kommer den vara så pass aerodynamisk att Specialized kommer sluta tillverka Venge. Kanske något att ha i beaktande?

Köpråd/tankar landsväg.
Istället skrev nån att det är lika bra att lära sig mecka? Vilken jävla katastrof....
Nja. ”Tävlingscyklist och gillar inte att meka går inte ihop”... det tillför vad?
Och guldinlägget ”Hur många 14-dagars träningsresor till exempelvis mallorca får man för 40tusen? Mycket bättre och roligare spenderade pengar än ett fult s klistermärke på en cykel.”

Ja, jag vrider mig i otacksamhet över upplysningen från ovan! Dessa inlägg tillför mig sååååå mycket när jag ska byta cykel.

Köpråd/tankar landsväg.
I så fall är det ju ingen brådska. Invänta nya Aeroaden och se vad prisskillnaden blir mellan den och en Venge på höstrea.

Specialized lanserar nya Tarmac SL7 imorgon. Enligt rykten på bl a Slowtwitch kommer den vara så pass aerodynamisk att Specialized kommer sluta tillverka Venge. Kanske något att ha i beaktande?

Oj. Det måste spanas in. Enligt Specialized Concept Store kommer info om 2021 års Venge under första veckan i augusti. Men det där med att sluta med Venge kan ju vara längre fram...

Köpråd/tankar landsväg.
Nja. ”Tävlingscyklist och gillar inte att meka går inte ihop”... det tillför vad?
Och guldinlägget ”Hur många 14-dagars träningsresor till exempelvis mallorca får man för 40tusen? Mycket bättre och roligare spenderade pengar än ett fult s klistermärke på en cykel.”

Ja, jag vrider mig i otacksamhet över upplysningen från ovan!
Jag ser inte det oerhörda. My bad.

Köpråd/tankar landsväg.
Tror endå många påpekar att det inte är värt 40k extra för att bli ompysslad av en lbs, men du kanske har jättebra relation med din med duktiga grabbar. Verkar inte som du har något större intresse att skruva/serva själv? Sen kanske hellre vill sitta på en s-works och betala för det så är väl det lugnt.

Som att köpa en HD du payar för märket.
Nej, köper du en HD blir du generalblåst, det är en i alla avseenden sämre motorcykel än konkurenterna.
Bägge cyklarna är riktigt bra cyklar.

M

Köpråd/tankar landsväg.
Nej, köper du en HD blir du generalblåst, det är en i alla avseenden sämre motorcykel än konkurenterna.
Bägge cyklarna är riktigt bra cyklar.

M
Nästan OT: Är inte ”blåst” fel ord? Även i det fallet köper ju kunden en produkt som hen uppenbarligen värdesätter högre än konkurrenternas. Kunden värdesätter i just fallet med Harley image och varumärke oerhört högt - mycket högre än prestanda på vägen och annat för tex en knäskrapare ”viktigt”. Produkten är ju väldigt mycket mer än atomerna den är uppbyggd av...
Hur är det för övrigt med Rolex vs Casio? Suzuki vs Ducati? Levis vs Dobber? Lidl vs Ica? Dell vs Apple? Osv i all oändlighet....

Köpråd/tankar landsväg.
Den nuvarande Aeroaden är en fin cykel men riktigt gammal och därmed prissatt därefter. Kanske inte konstigt att den därför är bra mycket billigare. Om ryktena stämmer är även Vengen snart "gammal" så att jämföra dessa två cyklar blir lite som att jämföra förrförrförrförrförra årets modell med förra årets modell när det snart kommer nya alternativ som förmodligen är både bättre och dyrare :cool:

Köpråd/tankar landsväg.
Nu börjar det där med alla påhoppen igen och trådarna ballar ur. Att cykling skulle vara den sport där flest besserwissers konstant lägger sina åsikter som lavetter mot alla andra, det trodde jag inte... men det verkar inte bättre.

Så jag svarar dig;
Jag kan alltså justera växlar. Dugligt. Likaväl som att jag är musiker och kan stränga om, justera och intonera en gitarr. Det finns dem som gör det bättre dock. Och den där millimetertweakningen och mekningen är ett område som intresserar mig ganska lite. Jag vill cykla, inte ligga i ett garage (om jag inte måste).
Du har aldrig hört talas om en bilentusiast som har fina bilar och kanske till och med tävlar - men som INTE mekar med bilen själv? ?

Just det... min sambo är hästtjej på elitnivå och hänger med de där tuffa andra elithästpersonerna. Alla tar in småkids som tar hand om deras hästar. Bara som en anekdot, sådär...

Påhopp? JAG skrev att JAG har svårt att få ihop det!
Att din tjej rider inom ELITEN och har småtjejer som tar hand om hästen....
Jag har nog inte riktigt fattat din status inom tävlingscyklingen, men jag tror nog
att dom flesta som tävlar under ELITEN tar hand om sina cyklar själva.

Köpråd/tankar landsväg.
Jag ser inte det oerhörda. My bad.
Trots min romanlånga inledning hur jag inte behöver träningstips, tips om resor till Mallorca
Påhopp? JAG skrev att JAG har svårt att få ihop det!
Att din tjej rider inom ELITEN och har småtjejer som tar hand om hästen....
Jag har nog inte riktigt fattat din status inom tävlingscyklingen, men jag tror nog
att dom flesta som tävlar under ELITEN tar hand om sina cyklar själva.
Du får jättegärna diskutera dina teorier och tankar kring cykelmekande i andra trådar. Det är helt ok.

Köpråd/tankar landsväg.
Tror aldrig jag varit med om ett större ego än TS under alla mina år på Happy.
Man verkar inte bli direkt ödmjuk av en tjock plånbok....
Tack. Det gav mig också stöd i köpprocessen. Jag tänker lite såhär... jag var ganska tydlig med vad jag inte behövde och vad jag faktiskt behövde. Resten tror jag att du kan lista ut själv.
Jag tror inte att vi har så mycket att diskutera vidare här. Om du har konkreta tankar som faktiskt berör köpet som sådant är du välkommen.

Köpråd/tankar landsväg.
Nästan OT: Är inte ”blåst” fel ord? Även i det fallet köper ju kunden en produkt som hen uppenbarligen värdesätter högre än konkurrenternas. Kunden värdesätter i just fallet med Harley image och varumärke oerhört högt - mycket högre än prestanda på vägen och annat för tex en knäskrapare ”viktigt”. Produkten är ju väldigt mycket mer än atomerna den är uppbyggd av...
Hur är det för övrigt med Rolex vs Casio? Suzuki vs Ducati? Levis vs Dobber? Lidl vs Ica? Dell vs Apple? Osv i all oändlighet....
Jo, håller med.
Blåst är fel ord, köpare tror dom blir bikers och det är nog syftet.
Som motorcykel lämnar dom mkt att önska jämfört med billigare konkurrenter.

M

Köpråd/tankar landsväg.
Oj. Det måste spanas in. Enligt Specialized Concept Store kommer info om 2021 års Venge under första veckan i augusti. Men det där med att sluta med Venge kan ju vara längre fram...

Det där ryktet om att Specialized ska sluta tillverka Venge får nog tas med en nypa salt. Den nuvarande versionen har så vitt jag vet fått strålande kritik, och sägs dessutom sälja bra, så att sluta tillverka den redan efter två år låter konstigt.
Oavsett vad som händer med Venge som modell så kan ju Tarmac SL7 vara en strålande cykel. Av spionbilderna att döma verkar den ha närmat sig Venge i fråga om aerodynamik (styre, sadelstolpe, seatstays).

Köpråd/tankar landsväg.
Det där ryktet om att Specialized ska sluta tillverka Venge får nog tas med en nypa salt. Den nuvarande versionen har så vitt jag vet fått strålande kritik, och sägs dessutom sälja bra, så att sluta tillverka den redan efter två år låter konstigt.
Oavsett vad som händer med Venge som modell så kan ju Tarmac SL7 vara en strålande cykel. Av spionbilderna att döma verkar den ha närmat sig Venge i fråga om aerodynamik (styre, sadelstolpe, seatstays).
Ja. Alltså... jag är ju en Aero-kille. Men t.ex Tarmac har ju gjort mig sugen på en Endurance-hoj!

Köpråd/tankar landsväg.
Trots min romanlånga inledning hur jag inte behöver träningstips, tips om resor till Mallorca

Du får jättegärna diskutera dina teorier och tankar kring cykelmekande i andra trådar. Det är helt ok.

Exakt var hoppade jag på dej? Innan jag skrev detta inlägg, efter kan jag erkänna att jag inte tycker om dej nåt vidare. ?

Tillbaka
Topp