Köpråd/tankar landsväg.

Köpråd/tankar landsväg.
Fan vad trist. Min bild av cyklingen som den där välkomnande sporten där man hjälper varandra grusas igen snabbt. ?

Det ÄR Happy.
Du gick in med ett ganska "aggresivt" första inlägg, vilket kanske taggade några (inkl mej).
Hade du varit med här ett tag så skulle du veta att alla trådar utvecklas åt detta hållet.
Och det är lite av en storhet tycker jag, att man kan få lite nya synvinklar.
Jag var absolut inte "påhoppande" utan uttryckte bara min åsikt, det måste man kunna acceptera
på ett forum.
Hoppas du lyckas med köpet.

Köpråd/tankar landsväg.
Läste du ursprungsinlägget? Om nej, vänligen gör det. Om ja... vad är
Nja. ”Tävlingscyklist och gillar inte att meka går inte ihop”... det tillför vad?
Och guldinlägget ”Hur många 14-dagars träningsresor till exempelvis mallorca får man för 40tusen? Mycket bättre och roligare spenderade pengar än ett fult s klistermärke på en cykel.”

Ja, jag vrider mig i otacksamhet över upplysningen från ovan! Dessa inlägg tillför mig sååååå mycket när jag ska byta cykel.

Ja, det var jag som skrev det! Inte för att vara dryg utan att kanske få dig reflektera över vad som kan vara av betydelse förutom en dyr cykel. Kan man använda pengar till annat cykelrelaterat tex cykla utomlands på något härligt ställe till exempel. Men du har ju redan bestämt dig för en s så jag förstår inte varför du startade tråden från första början. Att sedan bli sur och grinig på andra för att du inte fick det svar du vill ha är bara löjeväckande och visar bara på din personlighet.

Köpråd/tankar landsväg.
Åsikterna rörde;
Vad är mest fördelaktigt, är det verkligen värt att lägga pengar på en cykel som kostar i regel 40 000 kr mer, när komponenterna är samma - men omständigheterna kring köpet skiljer sig?

svar rörande min träning, fula klistermärken, vad som ingår i en service, huruvida jag gillar att meka eller att jag borde resa till Mallorca - har ganska lite (INGET) med frågan att göra.

Notering... jag tror inte det är en plastbit som kostar 135 000 kr. Men det säger nog mer om din cykelkunskap än min. Tjohej!
Det är klart att frågan om vad som ingår i en service är relevant. Det är ju en del av varför du betalar mer. Klistermärket är nog den största anledningen man betalar mer för en sån cykel.

Det verkar som om du redan bestämt dig att du vill ha en S-works. Du vill ju inte höra de flesta argumenten mot den.

Köpråd/tankar landsväg.
Vad skrev jag i ursprungsinlägget då?
Att jag inte behöver träningstips, råd om resor till Mallorca, kost eller tajta kläder. Jag frågade alltså om råd mellan två cyklar. Om jag ska åka till Mallorca så gör jag det också. Det ena utesluter inte det andra. Jag köper alltså inte en cykel för att jag magiskt ska bli snabb.
Jag frågade om köpråd och tankar, A eller B. Inte om någon resa vid sidan av, OK?

Köpråd/tankar landsväg.
Det är klart att frågan om vad som ingår i en service är relevant. Det är ju en del av varför du betalar mer. Klistermärket är nog den största anledningen man betalar mer för en sån cykel.

Det verkar som om du redan bestämt dig att du vill ha en S-works. Du vill ju inte höra de flesta argumenten mot den.
Absolut inte. Faktum är att mer talar för Canyon just nu. Vad som ingår i servicen är relevant ja. Att jag borde lära mig meka och att jag är skev för att jag inte gillar att meka... inte så relevant.

Köpråd/tankar landsväg.
Vad skrev jag i ursprungsinlägget då?
Att jag inte behöver träningstips, råd om resor till Mallorca, kost eller tajta kläder. Jag frågade alltså om råd mellan två cyklar. Om jag ska åka till Mallorca så gör jag det också. Det ena utesluter inte det andra. Jag köper alltså inte en cykel för att jag magiskt ska bli snabb.
Jag frågade om köpråd och tankar, A eller B. Inte om någon resa vid sidan av, OK?

Ett: Lär dig hur happy funkar!
Två: Stör dig inte så förbannat på ett ynka inlägg!
Tre: Gå en kurs i ödmjukhet och bemötande till andra människor!

Köpråd/tankar landsväg.
Karma.
Då vet jag. Första och sista tråden. Skön initieringsrit.
Oh well, jag fick en handfull svar som faktiskt berörde ämnet ändå. Tack för min mycket korta tid här.

Rekord i lättkränkthet utan motstycke! Du kan verkligen inte ta att andra har åsikter och tankar som inte passar dig. Antar att du är en diktator hemma och bara omger dig med jasägare.

Köpråd/tankar landsväg.
Det startas trådar där folk söker råd inför cykelköp dagligen här, och i min erfarenhet är folk hjälpsamma. Men du verkar ha lätt för att bli stött.
Absolut inte. Jag mottager råd rörande köpet men hoppar träningstips, tips om resor osv, något jag försökte vara tydlig med. Att jag sedan får 99,9% sådana inlägg som jag uppriktigt bad om att inte få... det blir ju lite tråkigt då.
Men en gång för alla; kan vi släppa det nu och istället fokusera på det jag faktiskt frågade om?

Köpråd/tankar landsväg.
Jodå. Jag blev lite omvänd och ser nu mer positivt på Canyon. Dvs, jag tog åt mig av saker som hade med ämnet att göra. Men det är klart, att sitta hemma och vara fet surfitta och tro att man vet mer än allt och alla/lever på att försöka sätta folk på plats genom att vara dryg/trolla på nätet funkar ju också. ✌?

Köpråd/tankar landsväg.
Jodå. Jag blev lite omvänd och ser nu mer positivt på Canyon. Dvs, jag tog åt mig av saker som hade med ämnet att göra. Men det är klart, att sitta hemma och vara fet surfitta och tro att man vet mer än allt och alla/lever på att försöka sätta folk på plats genom att vara dryg/trolla på nätet funkar ju också. ✌?
Surfi**a? Ok, nu är hen riktigt krängt.

Köpråd/tankar landsväg.
Såpass? :-)

Att du borde ha valt ett annat nick? Jepp!
Scrooge's Worry Room.jpg

Köpråd/tankar landsväg.
Har man inte hängt lite för länge på ett forum om man anser att någon som har en annan åsikt en en själv har ett stort ego och är otrevlig?

För dom som har hängt här för länge, nej, jag menar inte TS.

Köpråd/tankar landsväg.
Har man inte hängt lite för länge på ett forum om man anser att någon som har en annan åsikt en en själv har ett stort ego och är otrevlig?

För dom som har hängt här för länge, nej, jag menar inte TS.
Tack. Det uppskattas ändå. Jag ville på riktigt bara klargöra vad jag inte ville ha för svar. Detta då det lätt blivit så annars... dvs att det ska klankas på träning, kost, klädsel eller annat. Men... det gick ju sådär. Oh well, jag fick några svar i alla fall.

Köpråd/tankar landsväg.

"Rocky Road and Cookie Dough and bing Cherry Vanilla!"

Men ärligt talat TS så behöver inte du någon av de exemplifierade cyklarna för att (börja) tävla och att starta en tråd för att ställa frågan om en cykel för 90k eller 130k SEK är det bättre valet, att pengar inte är problemet etc kan lätt uppfattas som att det saknas lite Fingerspitzengefühl. Har du inget lag att köra med/för, köp en tempojonne. Har du ett lag, börja träna spurter.

Köpråd/tankar landsväg.
Min fråga är egentligen: Är det verkligen värt 40 000 kr mer för en cykel, för den där lilla extra lyxen, att bli ompysslad, garanterad en fantastisk lösning för en lång tid framåt, utan att det ska behöva kosta tid och pengar?

Jag skulle lätt betala 40 Kkr extra om min nya cykel skulle vara fantastisk för en lång tid framöver utan att jag behöver lyfta ett finger eller öppna plånboken.

Köpråd/tankar landsväg.
Vad är egentligen en service av cykel som många lbs försöker locka med? Justera växlar? Har jag inte gjort en enda gång på årets 500mil med min 105-grupp som tydligen är oduglig enligt ts.

Köpråd/tankar landsväg.
Rolig tråd!

Skulle själv luta mot Aeroad i nuvarande SL-version. Anledningen: troligen bättre komfort och många svenska tävlingar går på rätt dåliga vägar.

1. Jämför sadelstolpen på Aeroad med den på Vengen. Nästa Aeroad lär även den ha en liknande styv aero-sadelstolpen
2. Rykten säger att många proffs föredrar SL för att de tycker SLX är för styv. (Kan mycket väl bara vara Canyons marknadsavdelning som velat bli av med ett lager SL-hojar också...)

Senast ändrad:
Köpråd/tankar landsväg.
Lejon var inne på det förut, det där med 'en cykel för en lång tid framöver'. Man brukar ju sälja in titanramar med att det är en cykel för livet - det låter alltid så bra men herregud det är ju det sista jag vill ha?
På landsvägssidan händer ju inte så mycket men på mtb händer ju mycket med geometri osv. så där är det superskoj att testa nytt hela tiden.
Vore ju supertrist att bara ha en cykel för livet ? blir nog aldrig en titanram?

Köpråd/tankar landsväg.
Absolut inte. Jag mottager råd rörande köpet men hoppar träningstips, tips om resor osv, något jag försökte vara tydlig med. Att jag sedan får 99,9% sådana inlägg som jag uppriktigt bad om att inte få... det blir ju lite tråkigt då.
Men en gång för alla; kan vi släppa det nu och istället fokusera på det jag faktiskt frågade om?
Du kan ju prova att fråga på engelskspråkiga forum också. Där lär du få fler svar om hur det är att köpa cyklar av företag som säljer direkt till kunden.

Köpråd/tankar landsväg.
Rolig tråd!

Skulle själv luta mot Aeroad i nuvarande SL-version. Anledningen: troligen bättre komfort och många svenska tävlingar går på rätt dåliga vägar.

1. Jämför sadelstolpen på Aeroad med den på Vengen. Nästa Aeroad lär även den ha en liknande styv aero-sadelstolpen
2. Rykten säger att många proffs föredrar SL för att de tycker SLX är för styv. (Kan mycket väl bara vara Canyons marknadsavdelning som velat bli av med ett lager SL-hojar också...)
Roligt inlägg
Men mkt felaktigheter, nästan allt tom
1. Det går att tillverka även feta aerostolpar så att de blir komforthöjande, det finns det flera mätningar sedan flera år som visar.
2. I verkligheten är SLX-ramen flexigare jmf med SL-ramen, även det finns det mätningar som visar. Men skillnaden mellan SL o SLX-ramarna är inte stor, samma sak som med viktskillnaden. Anledningen till att SLX-ramarna är lättare är för att det är mindre, men starkare, kolfiber i den. Kolfibern behöver vara starkare för att ramen inte skall gå sönder, men som mätningarna visar har denna styrka ingen betydelse för vare sig vevparti- eller vrid-styvheten. Tvärtom i verkligheten snarare, vilket alltså mätningarna visar.
Men som sagt skillnaderna är inte stora, däremot är prisskillnaderna stora.
Med mindre mängd kolfiber i ramen ökar däremot ramens ömtålighet, vilket förstås kan vara en nackdel särskilt för den som tävlar och/eller räknar med att behålla ramen länge.
Slutligen är det så att vare sig vevparti- eller vrid-styvheten hos ramen har särskilt stor, eller ens någon, betydelse för komforten. Vilket sadelstolpen kan ha. Detta har varit uppe här flera ggr tidigare.

Tillbaka
Topp