Köpråd Team Issue Ltd. - Marin 2006

• Trådstartare Trådstartare Taz
  • Start datum Start datum
T

Taz

Guest
Hej!
Kollade på cykelnettos hemsida som har fått bra referenser av folk här på brädan. Den här hojen, nån som erfarenhet av framgaffeln och om ramen är nåt att ha? Var ju ett bra pris, hade tänkt lägga runt 20 000 på en ny hardtail xc hoj. v broms eller skiva pelar ingen roll. den verkar ju väldigt "race ready". Hittar nämligen inte modellen på Marins hemsida.

Hittar inga mått heller är 184 cm med ganska långa ben och undrar om 18,5" räcker... har haft 19 innan

Tänkte att nån kan hjälpa mig att välja här

Taz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> Kollade på cykelnettos hemsida som har fått bra
> referenser av folk här på brädan. Den här hojen,
> nån som erfarenhet av framgaffeln och om ramen är
> nåt att ha? Var ju ett bra pris, hade tänkt lägga
> runt 20 000 på en ny hardtail xc hoj. v broms
> eller skiva pelar ingen roll. den verkar ju
> väldigt "race ready". Hittar nämligen inte
> modellen på Marins hemsida.
>
> Hittar inga mått heller är 184 cm med ganska långa
> ben och undrar om 18,5" räcker... har haft 19
> innan
>
> Tänkte att nån kan hjälpa mig att välja här

Skicka ett mail med alla dina frågor till Billy så får du kloka svar då han har järnkoll på detta, även lämplig storlek brukar han pricka rätt på så du är i goda händer ;-)

Själv kör jag en Marin Rift Zone som jag är nöjd med och fick mycket bra hjälp och service av Billy.

Bosse

jag tror det kan funka med storleken, då Marin är rätt långa. Jag är 178, och har för mig jag passar bra på en Marin i 17,5 tum

Jag har Mailat Billy:-)
Han tyckte att den passade, men det är svårt att råda även för honom då han inte har alla mått. Trist om den skulle vara för liten. Ska försöka leta upp alla mått så kan jag måtta på den cykeln jag har. trist att lägga 24000 grisar i säcken:-)

Jag har inte kollat på tyska Marin men det borde jag förstås gjort om jag tänker efter. Tack för alla snabba svar!

Riktigt sugen på en sån nu. Verkar vara klar för min mtb comeback utan kompromisser

Kul att alla verkar nöjda med honom, han sa att jag kunde hämta den själv hos honom oxå så det känns ju kanon att packa upp den direkt från leverantören. Ska läsa lite om den så har tagit fram tyska lexikonet här...he he.

Även jag har en 17.5" och är 182 lång. Men då är det iofs en Wolf Ridge men jag tror nog att med sadeln i topp får man nog till en ganska bra sittställning.

I ett test 2004 kom What Mountain Bike fram till att "reach" var lika långt på en medium Marin XC-fullgungare som på en large Specialized Stumpjumper FS. Så dom är väl rätt långa.

Jag ä 186cm lång

Marins`s 18,5 kändes för stor för mig.
Annars brukar jag köra med 19 tummare.

Standover height var lika med noll:-)

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
Muerto skrev:
> I ett test 2004 kom What Mountain Bike fram till
> att "reach" var lika långt på en medium Marin
> XC-fullgungare som på en large Specialized
> Stumpjumper FS. Så dom är väl rätt långa.

Vet inte om det här hjälper frågeställaren, men Steelisreals 18,5 HT kändes klart mindre än min Stumpjumper FSR Large på "reach". Standover var hög.

Det är nog så att Marin gör cyklar med längt överrör, jag har samma ram "Pinemountaine" som steelisreal hade men jag upplever inte samma problem med att standover skulle vara hög ändå har jag kroppsproportioner med korta ben och längre överkropp. För mig som 171 är 15" helt perfekt.

Jag tror att 18,5" blir bra åt dig med tanke på att du kört 19" förrut. Du har inte möjlighet att ordna måtten på någon annan hoj som passar dig så att du är helt säker på att den blir bra?

Lycka till med Marin hojen

/Mats

Stämmer bra det Baltazar
Ingen slopning där inte.
standover height på Marins 18,5 stålramar är betydligt högre än vad de flesta 19 tummare på marknaden har.

Jag skulle kunna tänka mig en 17 tummare eftersom ramens topprör också är längre än de flesta 19 tummare:-)

kort sagt man får mycket ram för pengarna...massor av cmetrar:-)

ha det
Jan

Baltazar skrev:
> men har inte deras stålram rätt rakt överrör?
> allså nästan ingen slopning

Ahh tack för alla svaren!

Tack för måtten på den ska mäta hemma nu. Får försöka mäta upp måtten på en annan hoj kanske så jag kan se hur det blir.
Men annonsen var en 05 ser likadan ut? är den på cykelnettos hemsida inte en 2006 då? För jag klickade ju på 2006.

Funderar på att inte beställa via nätet ändå ifall att man tar fel storlek och så så om den är använd gäller antagligen inte distansavtalslagen. Då är det inte så roligt. Men hos många butiker och tillverkare så får man med lx delar och konstiga no name delar på en cykel för 25 000kr. Känns inte helt bra även fast jag inte bryr mig vilken sadelstolpe det är.

Imponerad av all kunskap här då jag är ganska ny!

//Johan

det är väll en FSA kolfiberstolpe på den där marinen, har för mig att det satt sådan på den som stog i butik i uppsala. är ju precis vad som står i specen

Ramarna är samma 05-06, men komponenterna är 06, cyklarna monteras i Tyskland. Team Issue kommer att ha Fox F80 RLT framdämpare, kommer att ändras på sidan i dag. Team Issue och Indian Fire Trail Ltd ramen är samma, så du kan få vilken ram som helst, cyklarna kommer i slutet på Februari. Hör gärna av dig ifall du har möjlighet att komma till Uppsala, så kan vi stråla ihop hos Eriksbergs cykel, där du kan prova vilken ramhöjd som är bäst för dig.

Cykelnetto.com
Billy

ofan, de får nya gaffel, fan va fint. speciellt nu näre bli en ännu finare gaffel. försvinner 185 mm skivan fram eller vare nu var modellen hade 2005?

Hej Billy!
Vad härligt att frågetecknen reds ut, jag mailar dig så kanske vi kan kolla på en storlek som passar och beställa en hoj!:-)

Tillbaka
Topp