Köpråd - tempohoj!

camilla

Ny medlem
Köpråd - tempohoj!
Tjena mors!
Jag undrar lite över tempohojar. Är ganska lost på dem men tänkte ändå införskaffa en - och en duktigt fin dessutom :-). Vad bör jag tänka på, prioritera? Vilka komponenter, hjul är bra? Jag tänkte köpa den i USA, vilket blir billigare (typ halva priset, åtminstone på mtb) så amerikanska märken är kanske att föredra - eller? Jag är villig att betala ganska mycket men max 20 000 i USA. Jag kommer inte bara köra korta sträckor utan även ganska långa sträckor (typ 18mil) på den men brukar inte ha några problem med ryggen (peppar, peppar :-)). Misstänker även att det kan vara problem med storlekarna - min "vanliga" racer är 48-50cm och tempocyklar ska väl vara mindre?

Camilla

Köpråd - tempohoj!
shop-5-0-W213-bild2.jpg

Kan finnas någon kvar på Cykelmagneten i Falkenberg till bra pris, klart värt ett försök, se butiksrecensioner. Ordinarie för ramen är ca 23700 spänn, men det går kanske att fixa till.

Köpråd - tempohoj!
Jag antar att du skall köra både tempo och triathlon med den, eller?

En cykel som är populär hos både tempocyklister och triatleter är Kanadensiska Cervelo
http://www.cervelo.com
Och då tänker jag särskilt på Cervelo P3
2005-P3Carbon-click.gif

För en tempo-/triathlon-cykel är de snabbaste hjulen ett diskhjul bak.
Tex ett Zipp (som på bilden) http://www.zipp.com
eller Hed http://www.hedcycling.com

Framhjulet påverkas mer av sidvind än bakhjulet, det gör att det hjul som är bäst för dig
kanske inte är det teoretiskt snabbaste utan ett som inte "styr" så mycket för dig när det blåser.

I vilket fall som helst är de snabbaste hjulen, trispoke, tex HED 3
h3-left.jpg
eller Hed DEEP
jet90.jpg

Men även fälgar som 'bara' är 40-60mm djupa ger betydande aerovinster och kanske är lättare att hantera för dig
404tubi_angle2.jpg

Jag vill inte skrämma dig med sidvindskänsligheten, hustrun (50cm ram) har tävlat i många år med ett diskhjul bak och ett framhjul med 38mm djup fälg, bara två ggr hittills har hon inte kunnat använda framhjulet utan fått köra med ett träningshjul.
Jag har aerohjul med 60mm hög fälg fram och bak, och har aldrig haft problem med dem, men mina cyklar är över 60cm.

OBS
Det finns många andra tillverkare av aerohjul, men Hed och Zipp är amerikanska och borde gå att hitta billigare i USA.

/Håkan

Köpråd - tempohoj!
I usa är väl Javelin rätt stora, Quintana Roo är också amerikanskt om jag inte minns helt fel. Dessa märken har både tempo och triathlonspecifika ramar. kan vara värt att kolla på.

Bianchis temporam är också schysst, detta är samma ram som Crescent kallade Pico för ett par år sedan och låg rätt rimligt till prismässigt. I USA lär den vara ännu billigare.

Köpråd - tempohoj!
Tänk på att det är ca 50% chans att du åker på tull på cykeln om du köper den i USA. Det ger ett påslag på ca 20% plus straffavgift om tullarna är elaka.

Om du ska ha något lite billigare(en tempo cykel hamnar ju lätt på en 50-60 tusen) så finns tex Triathlon cyklar som är billiga som "bara" behöver ett täckt bakhjul för att funka som tempo cykel. Ett mavic tempo hjul går väl loss på cirkus 15000

Köpråd - tempohoj!
Rock Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ger ett påslag på ca 20% plus straffavgift om tullarna är elaka.

Vem har sagt att hon ska smuggla in cykeln? Om den skickas från USA
är det fraktbolagets och avsändarens ansvar att se till att den förtullas
ordentligt. Skulle man åka på tull så rör det sig om ca. +30% (moms o tull).
Straffavgift får du ju bara om du själv släpar den genom tullen utan att
deklarera den, men "åker dit"...

Köpråd - tempohoj!
Inte från USA men väl Tyskland.. Runt 27000 i det här utförandet men väljer du Ultegra istället så hamnar du nånstans runt 23000. Ska du ha fina aerohjul så drar nog priset tyvärr iväg lite. Slänger du på tex ett par enklare Dura Ace-hjul så sjunker priset till runt 20000..

giant_tc_aero_2999_big_oktfest.jpg

Köpråd - tempohoj!
cal Skrev:
> Rock Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det ger ett påslag på ca 20% plus
> straffavgift om tullarna är elaka.
>
> Vem har sagt att hon ska smuggla in cykeln? Om den
> skickas från USA
> är det fraktbolagets och avsändarens ansvar att se
> till att den förtullas
> ordentligt. Skulle man åka på tull så rör det sig
> om ca. +30% (moms o tull).
> Straffavgift får du ju bara om du själv släpar den
> genom tullen utan att
> deklarera den, men "åker dit"...
> Njut!
> Sponsor of Jomper VTR 2005

Det beror på, om du ber butiken märka varan som Gift eller liknande så har du ju ganska god chans att slippa tull men du åker på avgiften om dom får för sig att rota i det. När jag beställer så går det alltid som "Gift" tjänar klart på det i längden.

Köpråd - tempohoj!
Finns även Zipp och Xentis på samma ställe.. Inga prisuppgifter dock.

Xentis med DT Hugi 240-nav som grund..
strasse.jpg

ullrich_xentis.jpg

Dom har även en ganska läcker MTB-variant. Även det med DT-nav.
mtb.jpg

Köpråd - tempohoj!
Ja, men de måste även skriva ned värdet under 500 kronor och det kanske inte är så rimligt för en hel tempohojj? Dessutom är det ytterst sällan som butiker går med på att märka försändelser som gåvor, sedan när började butiker skicka gåvor tvärs över atlanten. Med privatpersoner är det dock en annan femma. Men vi kanske har olika erfarenhet där.

Köpråd - tempohoj!
Wilier, danne och freddan:
Ni har alla rekommenderat sk Compact-ramar.
Vindtunneltester visar att cyklar med compact-ramar inte är mer aerodynamiska än cyklar ned vanliga ramar.
Cyklar med compact-ramar kan tom vara sämre (läs långsammare) än cyklar ned vanliga ramar (beror bla på sadelstolpen!).
Läs mer här:
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/compact.html
"compact frames with comparable tube shapes were never faster than the traditional frames"
och
"The net results of my most recent test suggest that compact frames offer no aero advantage"
och
"Using tall aero seat posts on a compact frame––though it seems like it ought to be
faster––seems to actually cost time"

Om det är aerofördelar man vill ha gäller det att välja ram med omsorg.

/Håkan

Köpråd - tempohoj!
Håkan:

De fördelar en aerodynamisk ram ger är såpass små om man tar hela ekipaget med i beräkningarna, att det inte är värt att leta fördelar där såvida man inte redan fixat allt annat. Ett täckt bakhjul, tempodräkt och hjälm, korrekt aerodynamisk sittställning är alla faktorer som har betydligt större inverkan på luftmotståndet än ramen.

Köpråd - tempohoj!
Inte direkt OT men lite ämnesflykt iaf: Varför är det sån hysteri runt att göra cykeln så Aerodynamisk som det bara är möjligt? Cyklisten då? Cyklistens frontarea är ju långt mycket större än själva cykeln? Är inte det lite som att ha en bil med väldigt lågt CW-värde och sen hänga på en stor husvagn?

Köpråd - tempohoj!
Det är som Danne skriver, att cyklistens position betyder mest och att ett heltäckt bakhjul är viktigare än ramens aerodynamiska egenskaper. En väl avpassad utväxling är också viktigt. Däremot kan bromsar och växelkomponeter vara av en lite enklare kvalite.

Köpråd - tempohoj!
Cervelo är ett erkänt bra märke för tempo och triathloncyklar. De har ju mer humana modeller i fråga om pris än P3:an t.ex. P2k och dual
Cervelo säljs i Sverige av www.racerdirekt.com

Köpråd - tempohoj!
Hej! Jag vill rekommendera Racerdepån i Falköping. Där kan du beställa en ram +gaffel för ~6500kr som är helt måttbyggd för dina mått. Eftersom du är relativt kort kan du då få till en ram som passar perfekt! Om du nu ska köra Ironman eller vad du tänkt dig så blir detta ju väldigt viktigt.

Janne Karlsson hjälper dig att bygga upp cykeln, han är ju mekaniker åt landslaget och olympisk medaljör i tempo så han kan ett och annat... (skulle definitivt rekommendera en cykel med 650c hjul)

MVH

/Kelvin

Köpråd - tempohoj!
HåkanC Skrev:
> Wilier, danne och freddan:
> Ni har alla rekommenderat sk Compact-ramar.
> Vindtunneltester visar att cyklar med
> compact-ramar inte är mer aerodynamiska än cyklar
> ned vanliga ramar.
> Cyklar med compact-ramar kan tom vara sämre (läs
> långsammare) än cyklar ned vanliga ramar (beror
> bla på sadelstolpen!).

> /Håkan

Om man tycker att sadelstolpen bromsar mycket kan väl ta den här..
2005_TCRCompositeTimeTrialF.jpg

Men Camilla hade ju även ett maxpris. För 20000 som var hennes budget tycker jag Gianten ett ganska bra val.

Köpråd - tempohoj!
danne Skrev:
> Håkan:
>
> De fördelar en aerodynamisk ram ger är såpass små
> om man tar hela ekipaget med i beräkningarna, att
> det inte är värt att leta fördelar där såvida man
> inte redan fixat allt annat. Ett täckt bakhjul,
> tempodräkt och hjälm, korrekt aerodynamisk
> sittställning är alla faktorer som har betydligt
> större inverkan på luftmotståndet än ramen.

Visst är det så att det absolut viktigaste för aerodynamiken är att cyklisten sitter bra på cykeln.
Men det betyder inte att ramens aerodynamik är betydelselös.

Enligt Cervelos egna beräkningar så ger en aeroram från 2 till nästan 4 min "vinst" över 40km.
Men cyklistens position ger en skillnad på upp till 8min.
Läs mer här:
http://www.cervelo.com/tech/articles/cervelo-calc.html

Varför skall man då inte bry sig om ramens aerodynamik?

/Håkan

Köpråd - tempohoj!
oj.. ja.. det är ju bra att en ramtillverkare uppvisar siffror som stödjer tillverkarens ramar.

men men.. de oberoende siffrorna jag sett, fråga mig inte var, är att ramen är ganska betydelselös i normala förhållanden, sittställningen och hjulen är lättast att ändra på..

som en annan grej bara.. i vid vindtunneltestning kan det visa sig att vissa personer får mindre motstånd utan tempohjälm än med, ulrich brukade ju köra med kepsen bakåfram tidigare tex.. så alla sanningar ang aerodynamik får man ta med en smula salt. ingen situation och människa är den andre lik.

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd - tempohoj!
freddan Skrev:
> Men Camilla hade ju även ett maxpris. För 20000
> som var hennes budget tycker jag Gianten ett
> ganska bra val.

Hur ska du lyckas bygga ihop en Giant tempohoj för 20000kr? Det blir nog lite mer än så.

kapsylen skrev
>cykelcity har ju också en ram
>[w4.easytrade.net]

Den blir tyvärr åt helskotta för stor (55cm minsta storlek)

/K

Köpråd - tempohoj!
Kelvin Skrev:
> freddan Skrev:
> > Men Camilla hade ju även ett maxpris. För
> 20000
> > som var hennes budget tycker jag Gianten ett
> > ganska bra val.
>
> Hur ska du lyckas bygga ihop en Giant tempohoj för
> 20000kr? Det blir nog lite mer än så.

Ja om du läser mitt tidigare inlägg.. :) Den kompletta Gianten ovan blir hennes med Ultegra och Dura Ace-hjul för runt 20000kr. Och man kan säkert hitta ett par eller bygga ett par hjul som är lite mer aerodynamiska för samma summa som Dura Ace-hjulen så..

Köpråd - tempohoj!
freddan Skrev:
>Om man tycker att sadelstolpen bromsar mycket kan väl ta den här..
>Men Camilla hade ju även ett maxpris. För 20000 som var hennes budget tycker jag Gianten ett ganska bra val

OK, jag missförstod dig, men du skrev faktiskt ovanstående kring bilden på en Giant i carbon, som lär vara nästan 20000 bara ram/gaffel...

/K

Köpråd - tempohoj!
Oj, it´s a djungle out there :-). Gillar nog Cervelo-cykeln bäst vid första anblicken. 20 000 är inte helt fast, är det en fin och bra cykel kan jag nog tänka mig betala 25 000 - 30 000 faktiskt :-). Man får väl offra lite för sina mål och sporten :-). Vad jag hört så betyder inte vikten på cykeln så mycket dock bör väl ramen vara aerodynamiskt bygd. Om nu Cervelos siffror stämmer (verkar ju helt sanslöst) så har man ju massor att tjäna på att skaffa en bra cykel. 2-4 min på 4mil är ju tokmycket. Kan man dessutom sitta rätt (hur testar man det om man saknar vindtunnel?) så kan man cykla toksnabbt (varför har jag inte cyklat med tempostyre/cykel förut för :-)). Fast är det inte hjulen som man tjänar mest på? På kortare lopp kan nog heltäckt hjul vara bra men kommer jag verkligen tjäna så mycket när jag cyklar 18mil (bör man inte komma över 40km/h för att ha nytta av dem?).

Camilla

Köpråd - tempohoj!
Om du vill vara noggrann med vilken cykel du köper så kan du också tänka på:

1) Passformen är A och O och alla bokstäver imellan! Särskilt efter 15mil i tempobåge. På Racerdepån eller Racerdirekt (kan finnas fler butiker också men de här är de jag känner till) är de noga med att du får en cykel som passar dina mått, så att du sitter bra. Då får du rätt storlek, hjulstorlek och en sadelrörsvinkel du trivs med. Cervelo har fördelen att vara väldigt justerbara.

2) Om du nu kommer köra triathlon så tänk på att cyklar ibland får lite skavanker i växlingsområdet (dina medtävlare är sällan särskilt försiktiga), kanske inte det man tänkt sig på sin 25000kr-cykel

/Kelvin - som köpte triathlonhoj förra året <http://happymtb.org/forum/read.php/1/103805/103805#msg-103805>

Köpråd - tempohoj!
Kelvin Skrev:
> OK, jag missförstod dig, men du skrev faktiskt
> ovanstående kring bilden på en Giant i carbon, som
> lär vara nästan 20000 bara ram/gaffel...
>
> /K

Lite otydlig var jag kanske.. :)

Köpråd - tempohoj!
Kelvin Skrev:
> Om du vill vara noggrann med vilken cykel du köper
> så kan du också tänka på:
>
> 1) Passformen är A och O och alla bokstäver
> imellan! Särskilt efter 15mil i tempobåge. På
> Racerdepån eller Racerdirekt (kan finnas fler
> butiker också men de här är de jag känner till) är
> de noga med att du får en cykel som passar dina
> mått, så att du sitter bra. Då får du rätt
> storlek, hjulstorlek och en sadelrörsvinkel du
> trivs med.
>
> /Kelvin - som köpte triathlonhoj förra året

som sagt bättre lägga pengar på en cykel som passar är försöka spara några kronor på import
viktigt att tänka på är lägg arbetet på aerodynamisk frontyta dvs framhjul broms/växelhöljen armar/axlar/huvud vad som händer där bak(diskhjul m.m.) är som du skrev mindre viktigt

Köpråd - tempohoj!
vad som händer där bak är mycket viktigt.

tänk på att tex en cyklist med en annan cyklist på hjul har mindre motstånd än en som cykla själv.

diskhjulet har även den funktionen i medvind och sidovind upp till en viss vinkel att den hjälper till med farten, som ett segel.

Köpråd - tempohoj!
servace Skrev:
> Kelvin: hur stor skillnad märker du på din
> tricykel jämfört med din racer? Klarar du av att
> sitta i aeroställning någon längre tid?

Kan inte svara på det än tyvärr. Skaffade den i höstas men har inte kört den så mycket än pga en strulande lårmuskel. Men nu till våren då jädrar...

/K

Köpråd - tempohoj!
camilla Skrev:
> Kan man dessutom sitta rätt (hur
> testar man det om man saknar vindtunnel?) så kan
> man cykla toksnabbt (varför har jag inte cyklat
> med tempostyre/cykel förut för :-)).
Om du kollar på lite olika triathlonsiter finns det en hel del råd om hur du bör sitta.
Den här tex:
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/bikefit.html
Hela den siten har en hel del info som kan vara intressant för dig:
http://www.slowtwitch.com

> Fast är det
> inte hjulen som man tjänar mest på? På kortare
> lopp kan nog heltäckt hjul vara bra men kommer jag
> verkligen tjäna så mycket när jag cyklar 18mil
> (bör man inte komma över 40km/h för att ha nytta
> av dem?).

Visst är det så att av prylarna så är hjulen viktigast.
Men det är dessutom så att den som är lite långsammare tjänar mer tid på aeroprylar än den som även utan dem är toksnabb.
Varför då?
Enkelt uttryckt kan man säga att den som håller på längre tid har mer tid på sig att spara tid.
Se också exemplet på Cervelo som jag länkade till ovan: http://www.cervelo.com/tech/articles/cervelo-calc.html
En 'hobbytriatlet'(40km på 72min42s) tjänar 3min4s med en Cervelo P3
En elittriatlet (40km på 53min54s) tjänar 2min14s med en Cervelo P3

Men för att krångla till det hela så vhar olika prylar inte bara olika aerodynamik, de väger olika mycket oxå. Eftersom ett diskhjul (oftast) väger mer än ett vanligt hjul måste du vara så stark som cyklist att den extra vikten av diskhjulet inte bromsar dig mer än vad du spara pga den bättre aerodynamiken.
Detta, och mycket annat, kan du beräkna på: http://www.analyticcycling.com

Men enligt en schablon jag har hört tjänar man på att använda triathlonstyre(båge) vid hastigheter över 20-25km/h och diskhjul vid hastigheter över 25-30km/h.
Cyklar du 18milen (är det Kalmar du siktar på?) under 7tim30min borde du tjäna på att använda diskhjul.

Lycka till med ditt cykelval

/Håkan

Köpråd - tempohoj!
Hm, ja under 7.30 på cykelsträckan siktar jag ju på annars kommer jag ju gråta blod :-). Så jag tjänar tydligen på att ha diskhjul - dessutom är det ju platt i Kalmar så vikten har väl inte så stor betydelse - jag får fundera på det. Visst vet jag att komponenter som tex durace är lättare än ultegra (och mycket dyrare dessutom).

Ja, det är Kalmar jag siktar på. Jag vet vad jag vill och borde kunna göra men samtidigt är det lätt att gå ut för hårt/löst - så första gången är en testrunda så att man har ett utgångsläge inför nästa år :-). Dumt att spränga sig då även om det är lätt att underskatta längden (är inte så rädd för distansen, mer över farten jag måste hålla - jag kanske dööör :-)). Jag simmar ju som en sten och behöver lite tid (ge mig typ 5 år eller nått så bör jag väl kunna simma halvhyfsat och springa/cykla riktigt bra om jag får vara skadefri) att träna upp tekniken på - därför måste jag trampa på under cyklingen (och få all hjälp man kan få av utrustningen) och spurta :-) hela löpsträckan.

Naturligtvis måste jag prova ut cykeln noga innan jag köper den - dum vore jag väl annars! Eftersom Cervelo verkar finnas i Sverige får jag väl testa den här om det går - men jag tänkte ändå köpa den i USA efter mina mått. Det finns ett knep som en cykelhandlare i USA berättade om (han sålde många cyklar till kanadensare): ta med dig en skrotcykel till USA - gör dig av med den och köp en ny! Tullen vet att du haft en cykel med dig till USA och du har en med dig tillbaka - inget konstigt. Min pojkvän gjorde så när han var och jobbade i USA (och han ska dit igen i mars - så han får ta med sig cykeln :-)).

Camilla

Köpråd - tempohoj!
freddan Skrev:
> Det var rackarns.. :) Nu såg jag att ramen låg på
> $3000. Men det kan väl ändå inte vara med
> Zipp-hjulen..?

Det är inte ZIPP hjulen utan Velomax Vista hjul. Kolla Cervelos hemsida.
2005-P3-full.jpg

Att lägga in en order på en sådan nu (samt lägga $1000 i handpening) känns inte så roligt med detta förbehåll "Specs may change without notice"
Part              Dura-Ace Tri/Time Trial Kit  
Fork              Chord 
Seatpost          Cervélo Aero Carbon 
Shift levers      Shimano Dura-Ace 10 Bar-ends  
Front derailleur  Shimano Ultegra 10-Speed  
Rear derailleur   Shimano Ultegra 10-Speed  
Cassette          Shimano Ultegra 10-Speed  
Chain             Shimano Ultegra 10-Speed  
Brake calipers    Cervélo  
Brake levers      Dia Compe 188  
Crankset          FSA Carbon Pro Team 
Bottom bracket    FSA Platinum