Köpråd - tempohoj!

Köpråd - tempohoj!
Vill du slippa tull så se till att cykeln inte ser ut att vara ny. Har inte riktigt fattat om du ska dit och köpa den, isf kan du ju packa upp den, köra lite så däcken blir dammiga, skita ner kedjan lite och dra på några klibbor kanske osv. Den ska se använd ut helt enkelt, så de inte kan vara säkra på att du köpt den där. Ska du beställa den på postorder blir det knivigare. I övrigt är det väl som folk sagt din position på cykeln mht till både aerodynamik och biomekanisk effektivitet. Ska du kunna sitta aero i arton mil lär det ju behöva vara bekvämt också.

Köpråd - tempohoj!
museew Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill du slippa tull så se till att cykeln inte ser
> ut att vara ny.

Funkar bara om du:

1) Hade en annan cykel med dig in i landet, ja du får ett kvitto på det.
2) Stannar länge i landet så cykeln kan betraktas som flyttgods.

Köpråd - tempohoj!
kapsylen Skrev:
> vi pratar inte samma cykel.......
>
>
>
> den på din bild kostar 2788$
>
> edit:priset
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-02-02
> 14:07 av kapsylen.

Ok, ser det. Men fortfarande är det INTE ZIPP hjulen till det priset enl. siten du pekar på http://missionbaymultisport.securew...n=PROD&Product_Code=CV05P3C&Category_Code=CTB
Markera texten i tabellen med specifikationen så ser du att det är Velomax hjul samt att specifikationen kan förändras...

Köpråd - tempohoj!
Som jag har fattat det är det saker man köpt utomlands som räknas, dvs saker som uppenbart är oanvända typ en videokamera i sin kartong. Om jag åker till ett land utanför EU och har med mig något som är värt mer än 1700 spänn (videokamera), är jag då tvungen att deklarera det vid utresan för att inte få tulla för det när jag kommer tillbaka? Verkar ju rätt konstigt isf. Ok om man kommer med diamanter för en miljon men en cykel för tjugo papp borde väl inte vara orimligt att man haft med sig på utresan? Var ligger bevisbördan? Läste nånstans att man skulle sätta i film och knäppa några bilder så räckte det för att slippa tulla nya kameran (på den tiden man använde film i kameran). Att det finns särskilda regler mellan Kanada och USA tror jag säkert, men nu handlar det ju om att ta in hojen i Sverige. Rent formellt förstår jag att man ska betala tull på hojen eftersom den är värd mer än 1700, men hur ska de kunna visa att jag köpt den i USA om jag inte säger det själv och den dessutom är lätt begagnad?

Köpråd - tempohoj!
Jag plockade med mig hem två cyklar under den tid jag bodde i Kalifornien en efter 3 månader och en efter 6 månder. Båda hade jag använt lite och det var inga problem med tullen.

Köpråd - tempohoj!
Nej men då bodde du i USA också och var inte bara där på besök.

museew: Som jag försått det får man någon slags bevis på att man hade en cykel med sig in i landet som ska uppvisas när man åker ut igen. Dock verkar de inte hålla koll på vilken sort osv.. Hur det funkar med videokameror vet jag inte men håller med om att de borde vara lättsmugglade. För det är smuggling vi pratar om, om nu någon inte räknat ut det redan ;)

Köpråd - tempohoj!
Ja, min sambo kommer att vara där och arbeta någon månad och tar med sig en gammal cykel dit och en ny fin hem. Så han kommer att vara där ett tag.

Camilla

Köpråd - tempohoj!
kapsylen Skrev:
> en tysk hoj strl.49
>

Visst är det väl Braze-on-fäste för framväxeln på Canyons temporam?

framvaxel_canyon.jpg

Har blivit lite sugen på en sån ram.

/Anders

Köpråd - tempohoj!
Angående importregler så finns det här på happy mycket noggranna redogörelser om vad som gäller, skrivna av folk som verkligen vet vad som gäller. Sök lite så hittar ni dem.

EDIT: syftningsfel

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd - tempohoj!
Camilla, om du vill ha hjälp med att prova ut/bygga en Cervélo här i Sverige så vet jag att Racerdirekt www.racerdirekt.com i Eskilstuna åtminstone för något år sedan plockade ihop Cervélocyklar på beställning (det var ett repotage i Velomagasin eller Kadens om detta har jag för mig). Jag var precis inne på hemsidan och den var inte uppdaterad på ett tag, men det kan ju kanske vara värt ett test att försöka få kontakt med dem?

/Urban

Tillbaka
Topp