[Köpråd/tips sökes] Väska (ej ryggsäck) för "allting kring cykeln"

Loftberg

Aktiv medlem
Tjo!

Då jag gillar att vara lite mobil, samt inte har något egentligt utrymme för ett renodlat "förråd", så använder jag idag (och sen några år tillbaka) en ganska vanlig resväska som min bas för allt vad gäller cyklingen. Verktyg, delar, däck, pumpar, plåster, tigerbalsam, vattenflaskor, bars, kartor, bra-att-ha-saker, kläder, mindre skydd, lampor etc, ja allting som rör mitt cykelsug i princip. Notera att det här alltså rör sig om en väska som jag permanent försöker ha "alla" cykelprylar samlade i. Som ett litet mobilt förråd. Ryggsäckar för diverse turer och dylikt har jag redan flertalet, så det är inte vad jag är ute efter. Väskan använder jag för att samla alla prylar på ett ställe när jag flyttar mig mellan platser. När jag är hemma stoppar jag bara in väskan, fullpackad med alla prylar, på något bra ställe tills den behövs igen. Hoppas det på något vis är lite klart vad det är jag är ute efter här.

Till problemet nu då: väskan börjar falla i bitar, och den har på tok för få separata fack. Innerväggarna till ytterfacken har rasat, så nu är det egentligen bara ett enda stort maskhål som äter upp all min utrustning - för ja, däri försvinner saker spårlöst! Så jag behöver en ny väska helt enkelt. Men de flesta jag hittar verkar ha sina sidofack och extrafickor "slimmade" längs sidorna. Jag vill ju ha stora "bylsiga" utbyggda sidofack som rymmer hårda prylar - för att väskan blir lite större är i sig inget problem då den är ganska stationär. Ju fler separata fack desto bättre. Men huvudutrymmet i mitten får fortfarande gärna vara lagom stort för att rymma de lite större prylarna.

Jävla rörigt det blev då, här är iallafall en bild på vad jag menar med "slimmade" sidofack och hur jag INTE vill ha det alltså:
Patagonia_Black_Hole_Duffel_90_L_Black1470x849.jpg

------------------------------------------------------

Tänk lite mer åt det här hållet, fast ändå med fler och större fack:
896452_03_PNA.jpg

Viktigast är väl egentligen om man kokar ner det:
- Ju _fler_ och _större_ separata fack/fickor, desto bättre (tänk typ som en riktig vandringsryggsäck, fast i form av en resväska)
(det får gärna vara fack runtom hela väskan, så mycket det bara går!)
- storleken på själva väskan är av mindre betydelse, så länge det är någonstans i mittensegmentet för väsk-volym
- den får gärna inte vara tokdyr (student med trasiga cyklar som måste fixas osv)
- tålig botten (har väl kanske alla hyfsade väskor nuförtiden, men ändå)

// Erik

Senast ändrad:
En bra tanke, men jag vill nog att den ska vara "mjuk". Det är lika mycket kläder som "prylar" jag har i den, och att den är mjuk gör den mer flexibel/medgörlig. Jag använder den fortfarande mer som väska än som någon sorts verktygsbod, och vill fortfarande kunna "mosa" (läses med en nypa salt) in den någonstans eller lasta den ovanpå saker.

Edit:
Här har vi:
06acbfdd6748c1d599b3c19432b09327.jpg

Men var kan man få tag på liknande väskor?

Senast ändrad:
Kolla efter någon hockeytrunk, det brukar ha ganska feta utanpå liggande fack. En del är även i ryggsäcks modell.

Lycka till!

mikipedia_ sa:
Det där är faktiskt intressant!

Matte_rookie sa:
Många bra saker där, tyvärr skickar de inte utanför Staterna :(

stocksjo sa:
Ser stabil ut, men tror den är en anings för liten.

Tack för alla goda tips och råd. Tror dock fortfarande mikipedias förslag förefaller mest intressant. Däremot börjar jag, konstigt nog, fundera på om 90 liter verkligen är nödvändigt, och om jag kanske kan titta efter liknande funktion men på annat håll. Bland annat (genom att motsäga mitt första inlägg vad gäller ryggsäck) har jag fått upp lite intresse för denna, delvis tack vare mikipedias länk:
http://www.garderoben.se/vaskor/brandit-us-assault-ryggsack-50l
brandit-us-ryggsack-50l-svart_7188.jpg

50 liter och med måtten de anger, borde det mesta jag har, faktiskt få plats. Dessutom en uppsjö av olika fack.
Någon som har erfarenhet av liknande ryggsäckar?

Loftberg sa:
Tack för alla goda tips och råd. Tror dock fortfarande mikipedias förslag förefaller mest intressant. Däremot börjar jag, konstigt nog, fundera på om 90 liter verkligen är nödvändigt, och om jag kanske kan titta efter liknande funktion men på annat håll. Bland annat (genom att motsäga mitt första inlägg vad gäller ryggsäck) har jag fått upp lite intresse för denna, delvis tack vare mikipedias länk:
http://www.garderoben.se/vaskor/brandit-us-assault-ryggsack-50l

50 liter och med måtten de anger, borde det mesta jag har, faktiskt få plats. Dessutom en uppsjö av olika fack.
Någon som har erfarenhet av liknande ryggsäckar?

Tror inte den där rymmer några 50l, den har inte jätte mycket större mått än min maxpedition som rymmer 26liter och känns ganska trång ganska ofta.

Hmm, undrar just, tycker ändå den ser rätt saftig ut:

Jag har en Mountain Hardwear-ryggsäck på runt 35 liter, och den ser mindre ut.

Loftberg sa:
Hmm, undrar just, tycker ändå den ser rätt saftig ut:

Jag har en Mountain Hardwear-ryggsäck på runt 35 liter, och den ser mindre ut.

Jämför med maxpedition falcon2 vilken den är kopia av. Visst är den större, men inte dubbelt så stor, inte ens nästan.

Frankenstein's Bike sa:
Klart du ska ha en klassisk Porta Brace:
NU snackar vi! Jävlarimig.
Frågan är, var kan man tänkas få tag i såna häromkring? Snabb sökning ger mig bara deras kamera-varianter på diverse fotobutiker.

Senast ändrad:
Kolla gärna i en hästsportbutik på en ryktväska. Många fack på utsidan och stor inne. Jag får med mig allt i den förutom extra däck till min MTB.

mikipedia_ sa:
Ja så var det ju det här med att svara också, bara en månad senare, skämmes tamefan bör jag. Hursomhaver, tack till alla grymma förslag. Många olika idéer och lösningar som alla är lika bra på olika sätt. Det här med armé-baserat material, fick mig att fundera. Då kom jag på att jag ju faktiskt hade en gammal rejäl M90-väska, som legat under sängen sen jag fick den för något år sen. Visade sig var klart lämplig för ändamålet!
IMG_20170217_130944.jpg

Tillbaka
Topp