Köpråd trailbike för hellas

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Är inne på att köpa en ny cykel som mest kommer gå i Hellas ev lite uppe i funäsfjällen.

Själv står jag och velar mellan dessa

-Orbea Occam
Tycker den är riktigt snygg och hyfsade byggkit.
-Kona Process 134
Kortare kedjestag och lite dyrare än Orbean med samma utrustning
-NP Reactor 290C
Snygg men kan man få ut en sån med Brexit utan extra strafftullar?

Har forumet någon bra input för valet eller kanske något annat förslag på lämplig cykel, 130-150 slag min 500 reach?

MP3-Sthlm sa:
Crossmax sa:
Ibis Ripley v4 i XL?

Den är snygg, mitt emellan konan och Orbean i kedjestag annars ganska lika i geometrin. Är ibis ramen så mycket bättre att den motiverar det högre priset?
Det är framför allt olika länkage mot de andra två du jämför mot, mer trampeffektiv vågar jag påstå, potentiellt på bekostnad av plushness. Är du ute efter en ”sportig” och effektiv cykel så är Ibisen helt rätt, men prioriterar du istället följsamhet och komfort tror jag att Konan eller Orbean (?) passar bättre.

Jag kollar på dom cyklarna du listar för samma typ av terräng. Just nu leder Orbea H10. Försöker bara övertala mitt snåla jag att gå upp ca 5000 för att få bättre hjul jämfört med H20. Tvåa på listan är Nukeproof reactor expert.

En cykel jag haft/har med på listan är commencal tr 29, 2019. https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-trail-29-race-2019-c2x26307384. Jag tror att det går att beställa commencal via Frankrike och på så sätt komma undan brexit. Men jag killgissar bara.

Senast ändrad:
Dricko sa:
Jag kollar på dom cyklarna du listar för samma typ av terräng. Just nu leder Orbea H10. Försöker bara övertala mitt snåla jag att gå upp ca 5000 för att få bättre hjul jämfört med H20. Tvåa på listan är Nukeproof reactor expert.

En cykel jag haft/har med på listan är commencal tr 29, 2019. https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-trail-29-race-2019-c2x26307384. Jag tror att det går att beställa commencal via Frankrike och på så sätt komma undan brexit. Men jag killgissar bara.

Cyklarna skickas från Frankrike.

Jag har en Meta Tr 29.

MP3-Sthlm sa:
Är inne på att köpa en ny cykel som mest kommer gå i Hellas ev lite uppe i funäsfjällen.

Själv står jag och velar mellan dessa

-Orbea Occam
Tycker den är riktigt snygg och hyfsade byggkit.
-Kona Process 134
Kortare kedjestag och lite dyrare än Orbean med samma utrustning
-NP Reactor 290C
Snygg men kan man få ut en sån med Brexit utan extra strafftullar?

Har forumet någon bra input för valet eller kanske något annat förslag på lämplig cykel, 130-150 slag min 500 reach?

Mkt prat om kedjestagslängd. Vad som inte nämns lika ofta är att vilken kedjestagslängd som upplevs som lagom också beror på hur lång cykeln är framför vevpartiet. Till det tillkommer såklart personliga preferenser och hur man cyklar. Det jag tänker är att om du ska ha såpas lång cykel som 500 i reach så kan en cykel med lite längre kedjestag upplevas som bättre balanserad. Fast för de uppräknade cyklarna tror jag det finns andra saker en just kedjestagslängden som gör större skillnad.

Crossmax sa:
MP3-Sthlm sa:
Crossmax sa:
Ibis Ripley v4 i XL?

Den är snygg, mitt emellan konan och Orbean i kedjestag annars ganska lika i geometrin. Är ibis ramen så mycket bättre att den motiverar det högre priset?
Det är framför allt olika länkage mot de andra två du jämför mot, mer trampeffektiv vågar jag påstå, potentiellt på bekostnad av plushness. Är du ute efter en ”sportig” och effektiv cykel så är Ibisen helt rätt, men prioriterar du istället följsamhet och komfort tror jag att Konan eller Orbean (?) passar bättre.

Jo det är mycket som spelar in och hur det passar ihop med åkstil mm. Är nog mer den Sportiga än komfort jag letar efter så får väl kolla in ripleyn lite mer också.

Tillbaka
Topp