Köpråd trainer

Köpråd trainer
Jag kan inte svetsa nåt. Men det du ritat in är ju Thules stag för att sätta damcyklar utan överrör på hållare. Bara att köpa.
Sedan trixa lite med sadelhållaren så den kan köras framåt mer. Sen är vi hemma. Inte snyggt men funkis

Jag vet inte hur vridkraften i sadelröret funkar och kan motverkas men jag tänker att om det ska till ett stag så måste det sitta svetsat i vår sadelstolpe och sen hålla emot i styrröret?

Köpråd trainer
Nja, det är nog £1700 för låtsascykel + trainer eller £900 för bara trainern, så lite billigare än befintliga smartbikes, men ingen större skillnad.
Det var mest konceptet med en lös (justerbar) cykel jag var ute efter, inte priset.
Förutom finsesser som vikbart osv så är det egentligen bara ett kraftigt rektangulärt sadelrör som skiljer mot vanlig cykel. Men det är å andra sidan inte den biten man byter enklast på sin gamla häck.
Stammen tänker jag går att lösa med vanligt fäste men ska man svetsa en hel cykel så visst.

Köpråd trainer
Tror kanske det finns bättre lösning. Solid sadelstolpe tål det mesta + ett ytterrör svetsat undanför sadelröret. Kan nog göras ganska snyggt om man kan svetsa.
Stolpen håller. Det är ramen som spricker om du snedbelastar för mycket.

För ett hemma hack kan du bara förstärka sadelröret. Kanske t.o.m räcker att banka ner ett rör ovanpå om det inte spricker under det då

Köpråd trainer
Marknaden fullkomligt skriker efter detta

Jag tänker att om man vill bygga en prototyp med begränsad kompetens så kapar man top tube på en gammal stålis och svetsar in en profil framför Seat tube. (Sen TT på profilen).
Fixerar man sedan framtriangel med några plåtar innan head tube så kan man sågs och svetsa framför dem bäst man vill.

Eller så mailar man Marino så kommer det en låda om 16 veckor

Köpråd trainer
Jag tycker man borde kunna ta en gammal monark eller liknande, plocka bort svänghjulet och ställa dit en trainer istället, sen behöver man bara montera på en bakväxel nånstans vid trainern. Jag är lite sugen på att testa faktiskt...

Köpråd trainer
Jag tycker man borde kunna ta en gammal monark eller liknande, plocka bort svänghjulet och ställa dit en trainer istället, sen behöver man bara montera på en bakväxel nånstans vid trainern. Jag är lite sugen på att testa faktiskt...
Ja det skulle man ju testa faktiskt. Bara att gå in på Sportson och fråga efter ett växelöra till en Monark motionscykel?

Köpråd trainer
En sån här typ: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/motioncykel_kettler_race/99337594 med en trainer fram. Med lite klurighet löser väl kopplingn till trainern sig, svårare med växelsystemet. Undrar om en bakväxel kan monteras uppochner...
Ja, det är frågan hur likt en riktig cykel man ska göra det.
Du kan få samma resultat genom att svetsa på några profiler på en ram som jag skrev ovan. Frambenen är det lättaste om svetsen är framme.

Jag funderare lite på att rita upp nåt för Marino. Deras jiggar vill nog iofs ha en rund 44mm BB så då är man där igen.

Köpråd trainer
Propblemet behöver delas i 2 delar.
En justbar stam för rund 1 1/8'' och en custom stålram med en lämplig profil till sadelrör. 135mm QR med CS för 26-28'' hjul med 1.25'' däck

Köpråd trainer
Zwift-Ride-Bike-Angled.jpg
DET är ju en riktig "zwift" hoj!

Bilagor

• Zwift-Ride-Bike-Dark_thumb-1.jpg
    Zwift-Ride-Bike-Dark_thumb-1.jpg
    43.3 KB · Besök: 35
Köpråd trainer
Ska man bara göra EN hoj kanske det är enklast att köpa en begagnad lämplig spinninghoj och konstruera en baktriangel mm?
600kr!

Ja, det är nog där man får leta. Jag hittar ingen stam till Monark men stolpe kostar 2000 och jag hittade en blogg med en gladd människa som köpt båda för 5000.
De tar nog inte en påse dillchips som jag tänkt bjuda.

Det kanske är något man lätt löder ihop?
1643302497070.png

Köpråd trainer
Tillbaka till kärnämnet. Direktdrivet finns Elite Suito-t och Tacx flux smart för runt 5000 - 10%. De 10%:en går väl till kassetten ungefär...
Är det värt en extra 1500 för att få direktdrivet, vilken gäller i det läget? Kickr känns lite dyr

Senast ändrad:
Köpråd trainer
Tillbaka till kärnämnet. Direktdrivet finns Elite Suito-t och Tacx flux smart för runt 5000 - 10%. De 10%:en går väl till kassetten ungefär...
Är det värt en extra 1500 för att få direktdrivet, vilken gäller i det läget? Kickr känns lite dyr...
Jag vet inte. Det är bara @glitch som har bokfört skillnad i cykelkänsla på alla världens trainers.

Verkar som botten går ut trainer marknaden. De som säljer beggat får tänka om

Köpråd trainer
Hoppar in ... Vi ska ha en smart träningscykel till ett gemensamt litet gym i huset. Budget ca 7000 kr. Vilket förmodligen landar i en direktdriven trainer (Tacx Flux S eller Kickr Core?) + gammal cykel av valfri sort med justerbar sadelstolpe och styrstam. Så intressant om justerbarhet.

Men en fundering: För de som inte är lika nördiga och har egna Swift-konton eller liknande, hur ordnar man det bäst så att det bara är att sätta sig på cykeln träna på något intressant sätt?

Typ en läsplatta monterad på styret, med några appar som inte kräver prenumeration och inloggning? Finns det några sådana, antingen rena träningsappar som visar effekt / kadens och kanske kan köra intervaller åt en, eller appar av typen cykla i TV-spel eller längs filmad väg?

Köpråd trainer
Hoppar in ... Vi ska ha en smart träningscykel till ett gemensamt litet gym i huset. Budget ca 7000 kr. Vilket förmodligen landar i en direktdriven trainer (Tacx Flux S eller Kickr Core?) + gammal cykel av valfri sort med justerbar sadelstolpe och styrstam. Så intressant om justerbarhet.

Men en fundering: För de som inte är lika nördiga och har egna Swift-konton eller liknande, hur ordnar man det bäst så att det bara är att sätta sig på cykeln träna på något intressant sätt?

Typ en läsplatta monterad på styret, med några appar som inte kräver prenumeration och inloggning? Finns det några sådana, antingen rena träningsappar som visar effekt / kadens och kanske kan köra intervaller åt en, eller appar av typen cykla i TV-spel eller längs filmad väg?
Utan inloggning är det nog mest effekt. Garmin cykeldator?

Grejen är att alla spelvarianter bygger på vikt + effekt.

Köpråd trainer
Är nog bättre att var och en kopplar upp sin enhet mot trainern.
Skriv en tydlig instruktion och sätt på väggen, med förslag på olika appar.

Köpråd trainer
Utan inloggning är det nog mest effekt. Garmin cykeldator?

Grejen är att alla spelvarianter bygger på vikt + effekt.
Ah, Garmin-dator kanske skulle fungera.

Det vi haft förr är någon slags gym-träningscykel med LCD-display och några knappar. Gick igång när man började trampa, sen kunde man justera motståndet manuellt eller med några program. Visade aktuellt motstånd, kadens och "hastighet", men ingen effekt. Tänker något lika lättanvänt helst.

Köpråd trainer
Ah, Garmin-dator kanske skulle fungera.

Det vi haft förr är någon slags gym-träningscykel med LCD-display och några knappar. Gick igång när man började trampa, sen kunde man justera motståndet manuellt eller med några program. Visade aktuellt motstånd, kadens och "hastighet", men ingen effekt. Tänker något lika lättanvänt helst.
Då är det väl bättre att köpa en sån som dessutom går att ställa in

Köpråd trainer
Fast han ville ha en smart träningscykel. Tolkar det som att det finns en (eller möjligen fler) i huset som vill ha smart cykel, men tanterna skall kunna gå dit och trampa ett par varv och kunna veta hur långt de cyklat.
Följer det inte med gratisappar som gör detta till denna typ av trainers?
Sedan har ju det mesta av dessa tre sidor gått åt till att fundera på problemet att en cykel inte är inställbar åt hela familjen. En trainer+cykel är helt enkelt inte rätt lösning för många användare tyvärr. Du får övertyga grannarna om att en smart motionscykel för 20 k+ är rätt val.

Köpråd trainer
Fast han ville ha en smart träningscykel. Tolkar det som att det finns en (eller möjligen fler) i huset som vill ha smart cykel, men tanterna skall kunna gå dit och trampa ett par varv och kunna veta hur långt de cyklat.
Sedan har ju det mesta av dessa tre sidor gått åt till att fundera på problemet att en cykel inte är inställbar åt hela familjen. En trainer+cykel är helt enkelt inte rätt lösning för många användare tyvärr. Du fåt övertyga grannarna om att en smart motionscykel för 20 k+ är rätt val.
Det brukar finnas nån app som följer med ja men inte med någon form av spel vad jag vet.

Någon borde kunna göra en kiosk mode där man måste ange vikt för varje session men det har jag inte sett

Köpråd trainer
På min Elite Direto XR så går det fint att styra med Elites egen app ungefär som en vanlig motionscykel. Har man en Garmin (osäker på vilken version som behövs, jag har 830) så funkar den också fint till att styra trainern. Det använder jag när jag vill kolla på film/vinterstudion istället för zwift.

Jag bytte en Monark 818 mot trainern, för mig funkar det bra men min sambo som tidigare cyklade ibland på monarken har helt slutat, hon tycker det är för jobbigt att montera sin cykel i trainern. Jag tycker Decathlon borde kunna börja sälja en justerbar fejk-cykel för typ 2000 kr till att montera i en direktdriven trainer, hade ju blivit en storsäljare :)

Köpråd trainer
På min Elite Direto XR så går det fint att styra med Elites egen app ungefär som en vanlig motionscykel. Har man en Garmin (osäker på vilken version som behövs, jag har 830) så funkar den också fint till att styra trainern. Det använder jag när jag vill kolla på film/vinterstudion istället för zwift.

Jag bytte en Monark 818 mot trainern, för mig funkar det bra men min sambo som tidigare cyklade ibland på monarken har helt slutat, hon tycker det är för jobbigt att montera sin cykel i trainern. Jag tycker Decathlon borde kunna börja sälja en justerbar fejk-cykel för typ 2000 kr till att montera i en direktdriven trainer, hade ju blivit en storsäljare :)
Ja, det borde inte vara en omöjlighetför dem att få till en lösning för 2-3000.
Jag tror jag gav upp när jag insåg att rör som anses passa i varandra har 1mm glapp.

Det sitter med bra passform på en monark gissar jag? Tänker att skiten vibrerar annars...

Köpråd trainer

Precis samma problem jag har. Jag villhöver en smart trainer, och eftersom barnen är (nästan) lika barnsliga som jag tror jag de också kan vilja köra lite med Zwift. Medan damen i huset har sett att det går att köpa motionscyklar för 3-4000 och gärna vill ha en sån. Trainer + tantcykel tar lite för mycket plats. Och ingen kommer hålla på att byta cykel i trainern. Det var ju därför jag och Jonte började utveckla vår egen trainercykel :-)

Köpråd trainer
Kan man mäta om de som kan svetsa är mindre benägna att cykla trainer än vanligt folk?

Jag börjar ana det med tanke på tystnaden från de som begriper nåt.
Antingen det eller så har de gått ut i garaget.

Köpråd trainer
Köpråd trainer
Sedan har ju det mesta av dessa tre sidor gått åt till att fundera på problemet att en cykel inte är inställbar åt hela familjen. En trainer+cykel är helt enkelt inte rätt lösning för många användare tyvärr. Du får övertyga grannarna om att en smart motionscykel för 20 k+ är rätt val.
Om det handlar om otekniska personer som skall hoppa på och trampa lite men även folk som vill köra Zwift på samma cykel, ja det är ju lite av en utmaning. Att låta Arne eller Adga 76 år styra en trainerkopplad cykel med en Garmin 830 eller liknande är ju inte hanterbart. Alla som själv har en trainer vet ju hur 100%-igt det alltid fungerar. Aldrig något som glitchar i sensorer, uppkopplingar, uppdateringar osv. (ironi)

Jag tror att lösningen är en "smart" spinningcykel. Finns någon tråd om det. På en sådan kan man ställa in efter ens egna mått och den går att justera motstånd utan något mer. I många fall kan man koppla tillverkarens egen app på den egna telefonen och få lite mer data. Den tekniska användaren kan ta med sin egen Zwiftprenumeration på en tablet eller telefon men får klara sig utan ERG.

Att lösa det med en lös smart trainer och en cykel, oavsett hur justerbar den är, kommer nog inte funka för delar av målgruppen om nu vem som helst skall cykla på den

Tillbaka
Topp