Köpråd trainer

flane

Ny medlem
Köpråd trainer
Funderar på att skaffa en trainer istället för den gnisslande, tråkiga spinningcykeln och behöver råd.

Hittills har jag inte lyckats hitta en cykelhandlare som har demoex eller uthyrning och jag har därför inte provat att cykla på trainer. Intressant förresten att de försöker sälja trainers för tusentals kronor, men de potentiella köparna får ingen möjlighet att testa före köp...

Är det värt att satsa på en PC-variant? Det verkar lite kul med VR-filmer och man får ju göra vad man kan för att pigga upp sig under vintern.

Billig - dyr? Vad skiljer egentligen? Magnet- eller vätskemotstånd - vilket är bäst? Annat att tänka på inför ett köp?

Finns det risk att ramen skadas då den är fastspänd och man ställer sig upp och bänder i VR-uppförsbackarna?

Tacksam för alla råd,

/ Mike

Köpråd trainer
Ser att du bor i varberg. Du kan prova trainer på cykelmagneten i falkenberg, om han inte har den uppmonterad är det nog snabbt fixat.

Köpte ganska nyligen en trainer och valde att inte satsa på pc varianten, kändes som att prissteget inte motsvarade glädjefaktorn man fick av funktionerna. Köpte en Tacx flow och är väldigt nöjd med den. Den har allt jag personligen behövde i funktioner, framförallt var det möjligheten till watt baserad träning. Kostar väl runt 3000 spänn och känns än så länge väldigt bra. Ger jämnt och fint motstånd vilket egentligen är det viktigaste.

Vad det gäller slitage på cykeln så är det nog inte en så bra idé att stå upp och bryta så där speciellt ofta, det ger i alla fall en belastning som ramen inte riktigt är byggd för. Annars skall det inte vara några problem. Glöm inte att hålla koll på lager som dränks in i salt svett, vissa delar kan få lite stryk.

Köpråd trainer
Jag har en Tacx Fortius PC modell. Jag fick ett fantasibra pris så det var bara att slå till. Jag tycker att PC delen ger massor av roliga features. Visst kan man vara utan dem men de ger en hel del. skall man köra riktigt långa rundor så är de perfekta till att hjälpa en att hålla tempo. En virituell motståndare som är förprogrammerad att köra på en viss tid utan att hålla samma tempo nerför som uppför. den saktar in när det går upp och drar på som bara den när man susar ner för nått fint berg.

Tycker man det är tråkigt att köra trainer så rekomenderas pc koppling starkt.

/Jerka

Köpråd trainer
Jag köpte en Tacx i-Magic för dryga 3000 från en fultysk nätbutik och har kört några hundra mil på den när vädret bråkat och när jag skulle bygga upp musklerna från scratch efter ett benbrott.

Mekaniskt motsvarar den väl andra halvbilliga magnettrainers. Säkert inte perfekt wattmätning, låter mycket även med trainerdäck och gummimatta (vågar inte köra i lägenheten sena kvällar tex), för klent motstånd för att motsvara en 10%:ig lutning osv.

Men som rekrej säger - lättare att hålla ut ett tag när man har ett spanskt landskap framför sig (http://www.tacx-video.com/) än en garagevägg. Automatisk lagring av all statistik, möjlighet att köra virtuella tävlingar mot andra vardagsrumscyklister live över nätet osv. Och när man tröttnar på sånt kan man alltid köra med film, tv, musik etc på skärmen framför sig. Har man ändå tänkt att ha sin trainer i datorrummet så är det inget att tveka om. Att sätta upp en extra dator i garaget däremot känns som gränsfall?

Viss varning också för mjukvaran (Fortius) som hör till. Har haft en hel del strul vid uppgraderingar etc. Har man dålig datorkoll eller en instabil dator från början är man nog in for a world of hurt.

Köpråd trainer
Precis köpt en Tacx I-magic från en tysk butik, 410€ med frakt. Nöjd hittils, men bara hunnit köra 15 mil innan förkylningen bröt ut.
Ska bli kul att prova att köra mot varandra på nätet senare.

/MAgnus

Köpråd trainer
Tack för alla nyttiga tips och råd!

Just nu känns det som att ett lyft från spinning-nivån nog förutsätter VR-funktion; Fortius eller I-Magic, t.ex.

Vore shysst om ni som köpt billigt kunde tipsa mig om inköpsställen (Tyskland eller annorstädes).

Tack igen, och God jul!

/ Mike

Köpråd trainer
Jag köpte en Tacx Satori i höstas och är grymt nöjd..

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=385&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Kom över ett paket med en väska och lite annat krimskrams...vet inte om CC har det erbjudandet kvar. Komplettera med trainerdäck och du har en tyst och grymtstabil trainer!

Använd gärna Tacx hemsida www.tacx.nl för att hitta förslag på träningsprogram, fanns ruskigt många och bra att gå efter!

Lycka till!

Köpråd trainer
Kikade in Kurt Kinetics trainers och de verkar minst sagt intressanta. I synnerhet deras "Rock & Roll"-modell, som är den enda jag hittat som inte är helt statisk. En ordinär trainer blir väl som spinning; med den skillnaden att man sitter på sin vanliga cykel när man tränar?!

Kolla in den här filmsnutten från Interbike:

Nå'n därute som har testat Kurts trainers? Rock & Roll-varianten - är det nå'n stor vits med att man får en rörlighet i sidled?

/ Mike

Köpråd trainer
Rekommenderar att du provar rejält att cykla trainer. Jag köpte en och kom på ganska snart att det inte var något för mig. Hur tråkigt som helst och kändes ganska avigt att sitta och balansera på stillastående cykel. Kanske jag gav upp för tidigt men jag köpte en mtb istället som blir roligare och roligare att cykla på ju sämre väder det blir...

Köpråd trainer
Jag köpte en Elite Relaxiom av en en kompis till ett svinbra pris.
Hade tidigare en Tacx 1480 funkade bra, men Relaxiomen är grym.
Kör mycket utan banorna bara som vanlig trainer.
En Tacx 1480 skulle bromsa 350 W och relaxiomen bromsar ju 800 W.
En polare till mig kör med MTB på denna ibland och han får slita hårt även när det bara är 26-tums hjul på MTB och standard vevparti,
Så har du råd så sattsa på en sådan här, spana efter lite annonser.
Hade turen köpte ett gäng med banor av en kille till svinbra pris.

Enda minuset är ju att du inte kan ta med den och sitta och värma på inför typ en Västgöta cup tävling eller något kort landsvägs lopp,
Men om man skulle behöva detta så kan man ju alltid låna en från en polare.

Markus

Tillbaka
Topp