Köpråd TT-cykel ca 30.000:-

proffe

Medlem
Hej

Jag har fått mersmak för triathlon och behöver köpråd inför införskaffande av triathloncykel. Min budget är runt 30k +/-5k.

De alternativ som jag tittat på är :
-Cervelo p2 28.000
-Specialized Shiv 29.000
-Orbea Ordu 21.000
-Canyon speedmax cf 7.0 24.000

Alla ovanstående har 105 växlar och är såvitt jag kan se carbonram.

Jag kommer inte att kunna provsitta alla men kommer att få hjälp med bikefit.

Vad tror ni om ovanstående alternativ. Personligen så lockar Orbea efterson jag kan köpa till ett par bra däck. Men det kanske är värt att betala extra för specialized/cervelo?

M v h

Av de så skulle jag köpa p2an, cervelo vet vad de gör, på riktigt. tycker jag.

Men, du kanske har specifika krav på ramen, integerade vätskesystem och annat, om du kör IM distans särskilt.
Det borde du också kolla upp.

Har faktiskt inga specifika krav annat än att sitta bekvämt och samtidigt aero. Jag har än så länge bara kört halv-im och olympiskt. Tveksamt om jag testar full IM.

Men skulle ha satsat på Cervelo baserat på märke?

Jag köpte en beggad cervelo p2. Gillar att bromsarna sitter där de ska och det mer eller mindre är samma ram som p3:an numera. Dock lite förvånad över att det inte va utbytbart växelöra på den. Men kraschar man så hårt att det ryker kanske man har andra problem, men jobbigt om man ska resa mycket med den.

Har en Speedmax SLX som jag är väldigt nöjd med. Är förvisso rätt stor skillnad (Di2, annan cockpit, vätskesystem). Tror inte skillnaderna är särskilt stora egentligen, hade gått på utseende och pris. För en Speedmax alt Orbea kan du uppgradera hjul t.ex. men för 5000 får man leta begagnat om man ska ha något som faktiskt gör någon skillnad.

Tillbaka
Topp