Köpråd typ av cykel och specifikationer, DH/Freeride/XC

Ninjameister

Ny medlem
Hej jag är helt färsk här på forumet men har kollat runt här rätt mycket sista tiden.

Saken är den att jag skaffade mig precis en gammal crescent eldir för några veckor sen och har cyklat som bara den och fick smak för att köra offroad. Men nu är jag sugen på att skaffa mig något bättre men vet inte riktigt vad för något. Jag har kört en hel del motocross, så en cykel som är typ som det är väll ett riktvärde.

Misstänker att en cykel inte klarar av alla mina önskemål och spec, men ju fler desto bättre.

Jag kommer dels köra lite skogsslingor medel/lätt terräng.
Kunna plåga den hårt och hoppa i grustag mm.
Jag har möjlighet att börja köra DH här i min trakter och det lockar ju en del..
Jag vill också kunna ta mig från A till B på ca 1 mils avstånd utan dö av obehag.
Som jag kör nu så blir det en del skogsslingor där jag ibland dyker av rätt ut i tassemarkerna.
Jag vill kunna hoppa ner för lite större trappor med den utan ha sönder den osv.

Jag är en stor kille på 185cm 100 kg så den bör vara robust.

Pris ca 10 000:- begagnad.

Så vad skulle kunna passa min stil, vad bör jag satsa pengarna på samt märke av cykel.

Jag är väldigt tacksam för alla svar!

För Håller en XC för att cykla medelhård DH?
Går det cykla vanligt på en DH cykel?
Har sökt utav bara den men hittar ingen konkret skillnad på DH och Freeride cyklar..

Du bör nog leta cykel i AM (All Mountain) segmented. Det är cyklar med 140-160 mm slag på fjädringen och i allmänhet lite tåligare komponenter samtidigt som de också är konstruerade för att gå att cykla uppför på ett någorlunda acceptabelt sätt.

Jag har kört VM DH banan i Åre -99 på en titan XC-cykel med 80mm gaffel. Du kan utan problem köra lite DH med dagens AM cyklar.

Oki! Väldigt tacksam gör svaren!
För som sagt jag kan i princip ingenting om dessa cyklar!
Jag resonerar som så nu att bäst är väll nästan att leta upp välsorterad cykelhandlare och helt enkelt testcykla dem olika modellerna, främst freeride och AM.
För som sagt så länge det går att ta sig från A till B med lite genvägar genom feta trappor och tyngre skogspartier så är jag nöjd.
Gissar även att oavsett val av modell i det finare "skiktet" så kommer den vara mer lätt-trampad än min förra ramsneda guddacykel

Janos skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört VM DH banan i Åre -99 på en titan
> XC-cykel med 80mm gaffel.

Och jag har kört 6 timmar Happyride i Lunsen (Uppsala) på 20 kg downhillhoj med mjuka dämpare. Allt går bara man vill.

Tror du kommer ha roligare med en AM än en Freeride-hoj, freeride-segmentet består i regel av tyngre coil-dämpade hojar med 7" slaglängd utan plattformsteknik eller lockout, vilket gör att stor del av trampenergin äts upp av gungande fjädring, visst kan det gå, men det blir antagligen en pina på platten och ännu värre uppför.

Finns en uppsjö av roliga AM-bajkar i dessa dagar så det är knappt värt att börja namedroppa för listan blir lååång, men leta som sagt cyklar med 140-160mm fjädringsväg och luftdämpare. Gaffelvinkeln bör inte vara brantare än 68 grader.

Jag råder dig dock att försöka tänja lite på din budget så kan du nog rea-fynda och få nån fjolårsmodell ny i kartong för 12-13000:- från england eller tyskland. Utbudet av beggade AM-hojar i prisklassen 10000:- är rätt tunt, om inte annat ett tecken på hur förbannat roliga den här typen av cyklar är :)

Här är ett exempel:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58998

Oki. Jag har kollat rundor en hel del nu och insett fördelarna med AM, då flertalet modeller har lockout.

När jag titta hos den lokala handlaren hade dem ett flertal modeller av bla märket Giant för runt 10k. Då jag inte har någon aning om vad detta är för cyklar funderade jag lite på om de är prisvärda eller om man får "mer cykel" för pengarna om man beställer t.ex. från Tyskland?

Giants AM-hojar heter Reign och Reign X. Tror inte du hittar nån av dom för 10.000, snarare det dubbla och uppåt. Deras stigcyklar trance och trance X finns i enklare varianter, men jag tycker du ska satsa på en redigare AM-orienterad hoj. Skulle definitivt rekommendera att du letar i tyskland eller england istället. Tex en Radon Slide AM 5.0 för ca 13000:- vilket är helt otrooligt mycket hoj för pengarna. Eller nåt fjolårs-kap, men det börjar bli ont om dom.

Testade söka rundor här på forumet på tyska sidor men utan resultat..

Kan någon rekommendera några tyska sidor som är prisvärda och "tillmötesgående" ?
Vore väldigt tacksam!

Lock-out kallas det. Det är absolut inget måste! Lock out på bakfjädringen är inte jättevanligt, i det sammanhanget är det vanligare med någon form av 'Pro pedal' vilket i praktiken innebär att du gör dämparen mindre känslig för långsamma kompressioner typ de som uppstår när man trampar. Detta finns på ganska många dämpare och då oftast med ett reglage på dämparen. En annan sak som du kan kika efter om du ska ha en cykel till allt är justerbar slaglängd på framgaffeln. De flesta tillverkarna har någon sån gaffel i AM segmentet. Lycka till med letandet! Giant reign och giant reign x som du väl hade kikat på är jättetrevliga och bra cyklar och även om du inte tänker lägga så mycket pengar kan det vara vettiga att ha som jämförelseobjekt när du tittar på andra cyklar. Fjädringsväg, vinklar på gaffel, sadelrör, vikt osv. Så får du lite koll på vad du ska leta efter. Yt industries som nämnts är väldig prisvärda med beprövade tekniker.

Tillbaka
Topp