Köpråd - Urban Hybrid

theotses

Medlem
Köpråd - Urban Hybrid
Hej! Första gången som jag ska lägga "lite" mer pengar på en cykel och jag behöver era kloka råd.

Låt mig börja med att beskriva vad jag behöver den till. Så cykeln ska främst användas för att pendla till jobbet (ca. 10km om dagen totalt) men vill gärna kunna cykla längre sträckor på våren och sommaren. Snart kommer jag också behöva montera en barnstol (i styrstammen helst) och på sikt koppla en cykelvagn istället. Jag bor i Göteborg så jag cyklar mycket uppförsbacke. Eftersom cykeln kommer användas året runt så jag tänker att det är värd att lägga 20.000+.

Nu har jag en jättegammal cykel med 3x9 Deore och pga den är sliten använder jag bara andra framdrevet. Så jag cyklar med 9 växlar just nu och det kan lätt bli kämpigt när jag cyklar uppförsbacke. Det är därför jag är skeptiskt till Alfine. Visst det låter bra med mindre underhåll med tanken också på att man kör med rem istället för kedja men kommer det räcka när jag kommer även ha en barnstol eller en vagn?

Pakethållare vill jag helst inte ha. Onödig vikt och min Wingee har funkat utmärkt för mig hittills. Så jag letar gärna efter en cykel som redan har en Wingee installerad eller som har plats för en.

Cyklarna som jag gillar mest är: Canyon Commuter 9 LTD, Rose Multistreet Trekking 3 och Herkelmann Landstreicher No.2 eller No.3 (antingen med Alfine 11 eller Deore)
Har även funderat på Cannondale Bad Boy 1 (lite osäker om jag gillar "Lefty" gaffeln och den har bara 8 växlar) och Cube Editor. Jag är förvirrad med andra ord (?) och tar gärna emot tips och rekommendationer.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Köpråd - Urban Hybrid
Kan bara säga att jag älskar min Cube Editor och Alfine 11 har aldrig känts otillräckligt för mig. Bor på Högsbohöjd så det är backigt så det räcker…

Köpråd - Urban Hybrid
Låt mig vara lite tvärtemot ;-)

1. Hur ska den nya 20.000:- cykeln inte bli stulen i Gbg?

2. Året runt-pendling betyder att du vill ha billigt underhåll, då är 3x9 bra eller remdrift. Att lägga 20.000:- betyder inte mindre underhåll jämfört med att lägga 10.000:-

3. Problemet med att du bara kan använda mittenklingan idag är lätt löst. Ta kontakt med en bra cykelmek i Gbg och be om prisförslag på att byta hela drivlinan + vajrar och höljen. Kanske går på ca 3000:- men den cykel du redan har kommer kännas som ny. Kan du göra jobbet själv så räcker nog 1500:-. Dessutom sparar du på planeten jämfört med att köpa nytt och stöldrisken kommer vara betydligt mindre.

Köpråd - Urban Hybrid
Den gamla trotjänaren ska naturligtvis servas. Det är alltid bra med en gammal och välfungerande cykel.
Håller med, tror att jag bytt allt utom styre, ram, styrlager, framväxel, pedaler (monterade iofs inte orginalpedalerna) och reglage på min pendlare....

Vevparti
Klingor(på nya vevpartiet)
Vevlager (2 gånger eller 3?)
Bromsok (2 gånger)
Hjul
Bromsskivor
Bromsbelägg
Kedjor
Bakväxel
Kassetter
Däck
slangar
styrstam
styrpluppar
Växelöra
sadelstolpe
sadelstolpsklämma
vajrar (många gånger)
styrlinor (ett antal gånger)
Skärmar (bytt förutom de jag monterade när cykeln var ny)
Framgaffel (två gånger)
QR-Axlar

Men den fungerar utmärkt, det hade nog inte blivit billigare att byta hela cykeln. Man känner sin cykel och byter delar till dess ramen är slut?

Köpråd - Urban Hybrid
Håller med, tror att jag bytt allt utom styre, ram, styrlager, framväxel, pedaler (monterade iofs inte orginalpedalerna) och reglage på min pendlare....

Men den fungerar utmärkt, det hade nog inte blivit billigare att byta hela cykeln. Man känner sin cykel och byter delar till dess ramen är slut?
Om allt är klappslut precis samtidigt är det nog billigare att köpa nytt. Men annars blir det ganska många/billiga mil mellan servicarna, när man byter ut det värsta allt eftersom. Jag tycker också det har ett värde i att den gamla/slitna cykeln inte är så attraktiv för andra. Plus att man suttit och (forhoppningsvis) trivits på den under flera år. Man vet vad man har (eller fått, för under åren tweakar man ju till sig en bättre cykel).

Köpråd - Urban Hybrid
Låt mig vara lite tvärtemot ;-)

1. Hur ska den nya 20.000:- cykeln inte bli stulen i Gbg?

2. Året runt-pendling betyder att du vill ha billigt underhåll, då är 3x9 bra eller remdrift. Att lägga 20.000:- betyder inte mindre underhåll jämfört med att lägga 10.000:-

3. Problemet med att du bara kan använda mittenklingan idag är lätt löst. Ta kontakt med en bra cykelmek i Gbg och be om prisförslag på att byta hela drivlinan + vajrar och höljen. Kanske går på ca 3000:- men den cykel du redan har kommer kännas som ny. Kan du göra jobbet själv så räcker nog 1500:-. Dessutom sparar du på planeten jämfört med att köpa nytt och stöldrisken kommer vara betydligt mindre.
Tack för svaret Olof! Jag uppskattar det!

1. På jobbet så har vi ett privat garage med ordentliga cykelställ. Någon måste komma med vinkelslip under dagen. Högst otroligt. I cykelförrådet hemma är jag lite mindre säker men jag tänker att försäkringen kommer täcka det ifall det värsta händer.

2. Håller med, men jag har inte lyckats hitta nåt som har lika bra spec som cyklarna jag skrev om i första inlägget för 10.000. Har du nåt förslag?

3. Jag har redan gjort det men jag bedömer att det kommer kosta orimligt mycket. Cykeln har jag haft sen jag var 14. Jag fyller 32 snart. De flesta komponenter är alltså 18 år gamla! Jag har byt det som jag behövde byta för att det ska vara säkert att cykla men ramen håller inte så mycket mer. Om jag lägger 3000 på den så blir det pengar kastade i sjön tycker jag.

Köpråd - Urban Hybrid
Tack för svaret Olof! Jag uppskattar det!

1. På jobbet så har vi ett privat garage med ordentliga cykelställ. Någon måste komma med vinkelslip under dagen. Högst otroligt. I cykelförrådet hemma är jag lite mindre säker men jag tänker att försäkringen kommer täcka det ifall det värsta händer.
Privat garage borde ju funka, men mitt i stan hade jag inte litat på det heller. Jobbade vid Hötorget ett tag och vi hade ett låst garage under kontorshuset, men det hände att det försvann cyklar där. Folk smet väl in bakom bilar eller liknande..

Jag hade inte heller ställt en 20k cykel i ett gemensamt cykelförråd. Brukar ofta inte vara så bra möjligheter att låsa fast cykeln i fasta föremål där heller.

Ja visst täcker försäkringen, men kolla vad ditt försäkringsbolag har för villkor. Med tiden så skrivs värdet ner och de pengar man får på försäkringen räcker inte till en ny likvärdig cykel. Blir man av med den så står man utan cykel ett tag och kan kanske inte få tag på en sådan man vill ha när man måste köpa en ny.

Edit: jobbpendlar själv på en väl fungerande men ful och gammal cykel (med fälgbroms!).

Köpråd - Urban Hybrid
Ang alfine 8-del; står man ut med det eller blir man galen?
Har nästan bara cyklat utanpåliggande växlar, och i undantagsfall testat femväxlade navväxlar utan att känna så mycket cykelglädje...

Köpråd - Urban Hybrid
Har nästan bara cyklat utanpåliggande växlar, och i undantagsfall testat femväxlade navväxlar utan att känna så mycket cykelglädje...
Hmmm... Det beror på inställningen. Det ÄR trögare än utanpåliggande växlar. Kan du acceptera att det går lite långsammare så ja- då kan du klara av det utan besök hos dårdoktorn.

Köpråd - Urban Hybrid
Jag blev "galen" på de olika stora stegen mellan växlarna. Dessutom i mitten av spannet. För vardagscykling tycker jag att Nexus 7 är trevligare. Men du ska satsa på 11, ifall du väljer navväxel.

Köpråd - Urban Hybrid
Hmm, det lät ju både lovande och inte så lovande. Kanske kan jag hitta lite zen i min pendling, som är 2,5km kort.
Men tilltänkt objekt är begagnat med 8..
Det vore ändå spännande att testa "något nytt", men jag är väldigt osäker på hur nöjd jag kommer bli..

Tillbaka
Topp