köpråd vevparti

juggec

Medlem
köpråd vevparti
Har ett litet projekt på gång där jag ska göra om en gammal mtb till singlespeedpendlare. Tänkte unna mig nytt vevparti till denna men försöker ändå hålla det hyffsat billigt.

Fastnade för följande på CRC: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7601 och planerar att strippa det och bara behålla största klingan. Däremot är jag väldigt osäker på vad för vevlager som passar. Tittat lite på http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17473 men är osäker på storlekarna.

Har mätt lite på ramen och kommit fram till att det ska vara 68mm men är osäker på axellängden. På det gamla var det 110mm men det borde inte spela så stor roll eftersom det är det nya partiet som borde avgöra? Så frågan är, vilket lager bör jag köpa? Vad jag antar kan hända är att klingan skulle slå i ramen om jag köper med för kort längd, men om jag ändå bara ska behålla största klingan så är kanske inte risken så stor?

Så tips och råd mottages tacksamt!

/Jugge

köpråd vevparti
köper du modellen med fyrkanstfäste så är det inga problem att hitta lager med rätt axellängd i efterhand, och för en spottstyver. provmontera på gamla lagret så kan du räkna fram axellängden sen.

köpråd vevparti
Alltså det där vevpartiet tillverkar inte FSA själva men förutsatt att det följer deras övriga vevpartier så är det så här:
48mm kedjelinje: 110,5mm(Fyrkant), 113mm(ISIS)
50mm kedjelinje: 113mm(fyrkant), 118mm(ISIS)

Jag skulle tro att 110,5(Fyrkant) är det som gäller, så det bör passa med det lagret du har

Senast redigerad av en moderator:
köpråd vevparti
Klingorna som sitter på är inte ideala för en singlespeed då de har växlingsramper för att lätt hoppa från en klinga till en annan. På en singlespeed bör man ha en klinga utan ramper om man vill slippa kedjestyrare eller en "dummy" framväxel.

köpråd vevparti
det gamla lagret verkade gjort sitt så jag kan tänka mig att köpa nytt. vore ju trevligt att kunna sambeställa det med partiet dock, blir därför lite osäker på axekllängd...

MacBears kommentarer kring växlingsramper oroar dock något. Någon som har ytterligare tillägg kring detta?

Så om vi vänder lite på det, vilket vevlager och parti för en rimlig penning rekomenderas?

köpråd vevparti
skier skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte den här modellen i höstas till ett
> singlespeedbygge (mtb)
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=7600
>
> det är samma märke, fast lite billigare, det
> fungerar bra för mig utan kedjestyrare med
> orginaldreven.
> Jag kör på mellandrevet med en kedjespännare
> baktill, ytterdrevet har jag slipat ner tänderna
> på så det är runt så jag slipper få klingan i
> vaden.

ok, jag tänkte som sagt var köra på storklingan eftersom jag inte ska ha den i skogen utan främst till jobbet. Kommer också ha kedjespännare bak. Kanske ska satsa på mitt första förslag ändå då, men då återkommer man till frågan om axellängd...

köpråd vevparti
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså det där vevpartiet tillverkar inte FSA
> själva men förutsatt att det följer deras
> övriga vevpartier så är det så här:
> 48mm kedjelinje: 110,5mm(Fyrkant), 113mm(ISIS)
> 50mm kedjelinje: 113mm(fyrkant), 118mm(ISIS)
>
> Jag skulle tro att 110,5(Fyrkant) är det som
> gäller, så det bör passa med det lagret du har

Finns det nåt enkelt sätt att mäta vilken kedjelinje jag behöver ha för att klingan ska löpa fritt?

/Jugge

köpråd vevparti
Kolla www.fixedgeargallery.com, gå ner en bit och på vänster sida har du Bob's garage med förklaring om kedjelinje...

Jag gjorde ett misstag i vinter nu när jag skaffade nytt vevparti till min fixie (ville ha lite större framdrev). Svårförklarat, men där vevlagret ska in såg helt annorlunda ut mot den gamla (kan skicka bild om du är jätteintresserad) så jag behövde nytt vevparti också. Extra surt när jag bytte senast i somras så det var ju pengar i sjön!

lycka till

Tillbaka
Topp