Köpråd! Vilken skall jag välja?

Callecabo

Ny medlem
Jag ska äntligen köpa en Mtb nu i dagarna!
Det är en riktig jungel, för en glad amatör. Har tittat runt här på på forumet och kommit fram till 3 olika modeller.
Min budget är runt ca 12k och jag kommer cykla till jobbet (2km) och även köra på terräng spår i skogen en hel del. Jag vill ha så bra kvalité som möjligt, för om jag köper skit kommer jag att ångra mig sen. Jag vill ha 27.5 alt 29tum. Jag vill gärna höra vilket alternativ ni proffs tycker är bäst :-) eller ni kanske har nån annan modell att tips om?

Mvh Carl

Modellerna jag väljer mellan är

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/moun...-7-29-xt-hd-terrangcykel-15/p/1108064_1_style

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike-mtb/white-xc-275-lite-terrangcykel-15/p/1095670_1_style

Eller en Trek X-Caliber 9 mountainbike med 29"-hjul/27.5

Inte för att jag har någon idé om vilken som passar dig bäst men White-cykeln som länkas till såldes för 6999:- i helgen om du hade XXLs mailutskick. De kanske återkommer med det priset.

Canyon var slutsåld i alla storlekar. Känns inte särskilt aktuellt med andra ord :)

Trek verkar bra. Cykelaffärerna har börjat rea ut lite cyklar så åk runt och spana. Sitter ju i regel samma delar på alla olika märken så det är bara att jämföra =)

Vad ingår i din budget på 12k? Bara cykeln?

Jag har troligtvis lagt mer på allt det andra man ska ha såsom: spd-skor, pedaler, verktyg, kläder, mekställ och alla små uppgraderingar som det blir efter ett tag. Jag fick min White Killer för 12500 på rea.

NickPick skrev:
-------------------------------------------------------
> Canyon var slutsåld i alla storlekar. Känns inte
> särskilt aktuellt med andra ord :)

Finns kvar i blå. Men gillar man inte det, ja då är det som det är och då får man antingen vänta till 2016-modellerna kommer eller köpa något annat.

För 12k kan du få tag på en "knappt använd" begagnad, dvs en 2014 el 2015 modell ngn köpt men nu slumpar bort pga tidsbrist eller andra tråkiga skäl. Ett grundligt sök på köp & sälj här kan definitivt rekommenderas.

Senast ändrad:
Xxl gav mig kampanjpris veckan efter en kampanj för någon vecka sedan. Värt att höra med dom. "köper cykeln om jag får den till det priset..."

Spd och speciella skor känns mer som ett krav när / om det blir aktuellt tänker då jag.

Ska kolla med xxl. Tack nick! Vad behöver jag mer än cykel och hjälm? Som sagt är en amatör så berätta gärna mer vad jag bör köpa till för tillbehör. Visa av er skriver att jag bör satsa på begagnat, är det för att dessa cyklar har bättre komponenter än dem jag länkade? Jag har ingen strikt budget på 12k. Är de 3 alternativ som jag länkade bra alternativ? Vilken av dessa har bäst komponenter?
Mvh Carl

Har läst nu om olika cyklar hela dagen, börjat förstå lite om komponenter. Så jag har bestämt mig för en Canyon. Känns som man får väldigt mycket för pengarna.

Men hur stor skillnad är det mellan Grand canyon al5.9 och 6.9?
Ser att alla komponenter är en nivå vassare men är det värt 2k? Vad är er åsikt?

Ser att bara 6.9 blå finns som express, så den tar tydligen bara några dagar att få?
Vet ni ca leveranstid på cyklar som inte är express?

Vill som sagt ha cykeln så fort som möjligt är riktigt taggad på att dra ut och cykla nu

Jag har AL 5.9 ok det är en bra cykel, men nu har jag bytt hjulen till några nivåer högre och skulle nog gärna byta dämparen med. Det hade inte vart nödvändigt om jag köpt AL 6.9 från början. :)

Frid!

>
> Ser att bara 6.9 blå finns som express, så den
> tar tydligen bara några dagar att få?
> Vet ni ca leveranstid på cyklar som inte är
> express?
>
> Vill som sagt ha cykeln så fort som möjligt är
> riktigt taggad på att dra ut och cykla nu

Klicka på kundkorgen för den cykeln så ser du leveranstider för de olika färgerna och storlekarna.

Tillbaka
Topp