[Köpråd] Vilket billigt mekställ är bäst?

cjmax

Aktiv medlem
Ville inte kapa Noxters tråd, http://happymtb.org/forum/read.php/1/785068, så jag skapade denna på liknande ämne...
Är i akut behov av ett mekställ och vill ha en mer konkret rekommendation om vilket man skall köpa???
Det ska helst vara billigt, lättillgänglig och fungera bra, inga dåliga krav va?
Följande två är ju givna kandidater men vilken skall man välja? Eller finns det andra alternativ?

Biltemas för 800 http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=104638
eller
Clas Ohlsons för 700 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23491664

/Calle

Edit: Ändrade ämnet lite...

Senast redigerad av en moderator:
Har testat biltemas mekställ och de tyckte jag funka alledes utmärkt, har dock inte testat clas ohlsons.
Tycker iaf att Biltemas är värd sin slant.

På tvärsan som vanligt, känns ett mekställ lika praktiskt som ett stabilt kamerastativ, för mig.
De få gånger man ev. behöver ett, är det bortstoppat i nå´n skrubb.

Har hittills alltid vänt uppochner på hojen, de gånger den inte kunnat stå på vanligt vis. (Fick just en snuskig asociation, men tror inte att principen funkar lika bra på den apparaten..)

Jag har använt Biltemas ställ i ett halvår, och är riktigt nöjd. Har byggt två cyklar i det stället, och det funkar riktigt bra. Hopfällbart när man inte använder det. Svårt att vända cykeln upp och ner om man bygger ihop den från ramen :)

Mitt C-O ställ sitter fast i golvet hemma, så står det rakt upp. Vrider fästarmen 90 grader när cykeln bara skall förvaras. Då bygger skapelsen bara 25cm ut från vägg. inklusive förvarad cykel (minus styre). Vid mek hänger den fint och fritt i rummet, vidöppen för skändningar. Inte så pjåkigt.

Jag är inte imponerad av Clas Ohlson-stället. Har använt den äldre upplagan, men enda skillnaden mot det nya är väl att det nya har hopfällbart stativ. Skruvar man inte så mycket funkar det säkert, men använder man det mycket så blir livslängden lite väl kort.

Cyclecomponents tar 915 för billigaste Park Tool-stället.

fredrikw: Jo det är sant. Men fort sitter det en framgaffel på plats, och då står hojen stadigt direkt på gaffeln. Dit med styrstam och styre, o voilá! Tip her over.
Det är en vanesak. Jag gillar när hon är lite följsam..
Använde aldrig stället, när jag var på verkstan heller. De som kör fasttjudrat, trivs uppenbarligen med det..
Bara att prova, innan man lägger de surt förvärvade slantarna på ngt. som sedan inte används! Så tänkte jag.. :-)

Jag kör stället från Classe och är mycket nöjd. Tar inte mycket plats hopfällt och är statigt och bra uppfällt. Ett plus är att det är så pass flexibelt att du kan fästa cykeln både valfri ramplats och därmed har växelwires fria när du vill justera växlar etc.

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt C-O ställ sitter fast i golvet hemma, så
> står det rakt upp. Vrider fästarmen 90 grader
> när cykeln bara skall förvaras. Då bygger
> skapelsen bara 25cm ut från vägg. inklusive
> förvarad cykel (minus styre). Vid mek hänger den
> fint och fritt i rummet, vidöppen för
> skändningar. Inte så pjåkigt.

Skulle du kunna ta en bild?

/Jerka

Liten fråga i ämnet ni som kommenterat ställen hur tunga cyklar har ni.
Har man en lätt XC så funkar det väl bättre än om man kör FS 17 kg på
dessa ställ

I stort sett bara positiva omdömen om bägge mekställen.
Det är bara Oxr som inte gillar Classes och Brakastruten som mekar upp-och-ner... :-)

Oxr föreslog även Parktool från CC, https://www.cyclecomponents.com/cgi...ef=&artgrp=622&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std, men det tar väl en halv evighet å få den, samt kostar 1005kr (inkl frakt). Dessutom så ser den ju inte jättemycket stabilare ut..

Lutar just nu åt Classes, får väl åka förbi där senare i veckan kanske, tack för alla inlägg.

/Calle

Har biltemas 800kr-variant. Cykeln väger närmare 20 än 15 och det knakar rejält i den vridbara leden när man belastar den.
Dessutom ramlar gummiplopparna som skyddar golvet av varje gång man lyfter det!
Men för lättare cykel funkar det nog hyfsat

park tools klämma är förmodliegn oändligt mycket bättre än den på CO-stället.

Om det dyker upp några ultimateställ så kommer de nog vara överlägset prisvärdast. Dane?

oxr skrev:
> Jag är inte imponerad av Clas Ohlson-stället.

Häpp. Jag är skitnöjd med mitt. Har använt det i snitt några ggr i veckan under två(?) år och slänger bla upp min tunga gubbafrirajdhoj i det utan problem.

Har gammla modellen från classe. Fungerar prima! Trodde klamman skulle vara för klen då den känns plastig, men ack så fel!

Jag använder wrench force och då jag tidigare haft div "billiga" mekställ kan jag bara säga att det är värt pengarna att köpa ett dyrare!!

C-O´s klämma är inte mycket för världen om man jämför med parktool´s men för mig är den adekvat. Funkar fint så länge man inte vill hänga cykeln "ur jämnvikt" så att säga.

problement med COs klämma är att gängorna är mjuka och sprinten genom snabbfästet är en bit ihoprullad plåt. Det är gjort för att gå sönder. COstället är jättebra tills det pajar, vilket händer lite för tidigt imho.

rikard skrev:
> problement med COs klämma är att gängorna är
> mjuka och sprinten genom snabbfästet är en bit
> ihoprullad plåt. Det är gjort för att gå
> sönder. COstället är jättebra tills det pajar,
> vilket händer lite för tidigt imho.

På min C-O (köpt i vintras) kläms klämman ihop med ett standard QR. Problemet är istället vridstyvheten i själva klämman. Men det är ju som sagt bara ett problem om man vill fästa cykeln ur jämnviktsläge. Annars så uppstår inget vridmoment i klämman.

När min är fäst i sadelstolpen så är mitt farmhjul tillexempel 10-15 cm nedanför mitt bakhjul, som i nerförsbacke mao, men vad gör det?

Atlas_sthlm skrev:
> På min C-O (köpt i vintras) kläms klämman ihop
> med ett standard QR.

har du någon bild på det? den på COs hemsida är inte så tydlig.

Nästa problem med c-o-stället är att man inte kan förvänta sig att cykeln hänger kvar i den position man tänkt sig på den fantastiska 360 graders-klamman.

Mitt co-ställ funkade jättebra tills rikard och oxr började mecka i det... ;-)

EDIT:
Fast det är faktiskt riktigt sunkig kvalle på det. Allt känns smäckigt på ngt sätt och klämman är klart undermålig. Skulle helt klart prova "park tool"-stället om jag skulle köpa nytt idag.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ett ställ från Clas O, men det ser inte ut som det på bilden. Det kostade dessutom bara 500:- om jag minns rätt. Mitt ställ är helt perfekt. Mycket stadigt, jag är helnöjd.

Den här gamla tråden ja... :-)

Jodå, mekstället är helt ok, riktigt bra faktiskt, har hunnit byta hjul och bromsar på en cykel, färdigställt en racer ur låda(styre, sadel, pedaler, växeljustering etc..), lite allmänn små-service och byggt ihop en HT från "scratch" (vilket det snart kommer en film på där stället e med hela tiden :-).

Det enda som jag inte är helt nöjd med är att klämman kunde haft mer "slag" (vi gillar ju rejält med slag här i Götet ;-) då man antingen får skruva upp den så mycket att man lätt kan sätta i och ur cykeln men då klämmer den inte så bra eller tvärtom att man justerar så att den klämmer bra men då öppnar den inte riktigt så mycket att det går smidigt att sätta i och ur cykeln.
Jag har dock ingen erfarenhet från andra ställ så jag vet inte hur pass mycket bättre andra är...

Skall du inte stå å meka dagarna i ända så är det bara att köpa tycker jag, speciellt med tanke på priset.

/CJ

Tillbaka
Topp