Köpråd vintercykelhandkar

Arnesson

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska köpa handskar till vintern och behöver lite hjälp. Några tips på bra handskar för cykling i minusgrader? Budget ca 500kr men gärna så billigt som möjligt.

XXL har 20% rabatt idag och säljer två Diadoravarianter, något att ha?

http://www.xxl.se/cykel/cykelklader/cykelhandskar/diadora-cykelhandske-vinter/p/1091239_1_style
8875382407198_1091239_840119D427_1_65754_jpg1.jpg

http://www.xxl.se/cykel/cykelklader/cykelhandskar/diadora-vinter-cykelvante/p/1091238_1_style
8943217934366_1091238_94586_jpg1.jpg

Om, hur är storlekarna på Diadora?

/Thomas

Jag har ingen erfarenhet av handskarna ovan. Men vad gäller lobster eller tumvante så är det nog ganska beroende av vilka reglage du kör med. På MTBn skulle jag inte vilja ha det. På Racern med Shimano är jag också tveksam. På crossen med SRAM tror jag det skulla funka bra eftersom det bara finns en spak att trycka på vid växlingar och ingen precision krävs med pekfingret.

Alternativet är en tillräckligt tunn skalvante med fingervante under så att du ändå känner reglagen väl.

När det gäller handskar så är jag nöjd med mina Pearl Izumi Elite Softshell. I skogen är de riktigt varma även i ett par minus och på landsväg funkar de fint nedåt 4-5 minusgrader i någon dryg timme utan att fingrarna känns kalla när jag kommer fram. De är lite svala första tio minutrarna innan jag är uppvärmd. Hårdare än så har jag inte provkört dem än. De är smidiga för att vara så varma men inte mer än så. Jag skulle kategorisera mig som normalfrusen om fingrarna. Jag börjar inte frysa för minsta lilla men kan inte heller springa runt i tunna handskar i flera minusgrader.

Tack för svar, jag kör MTB på vintern och skulle gärna slippa lobstervarianter. Men hellre lobster än att frysa om det är ända alternativet :)

Jag har lobstervarianten ovan och har inte upplevt något problem att växla. Är det inte för kallt har jag ett par skidhandskar som liknar modellen ovan som jag föredrar då de är smidigare. Kallare än -10 kör jag dock lobsters.

/H

Neoprenhandskar gillar jag inte när det blir för kallt. Vill gärna vara torr om händerna och det är man ju inte direkt i neoprenhandskar när man svettas :-)

Jag köpte liknande de översta (bara gult mellan fingrarna), men för små. Det går att cykla med dem på lvg men i skogen så gör sömmarna längst fram ont i fingerspetsarna. De är varma när det inte är så kallt.

Mina Haglöfs Grepp är mycket sköna från kanske -10 till +7. Om det är väldigt kallt kör jag med merinoliner under. Funkar även utmärkt i skidbacken.
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/accessoarer/herr/grepp_glove_sv-se.aspx

Har översta, kört med dem en gång. Varma. Klumpigare vill jag inte ha, blir kanske liners i merino under om det någongång skulle krypa neråt en hel massa minus...

Har själv smala långa händer, rätt normala i storlekarna så det blev small för mig, stod i valet och kvalet mellan S och M. Gå in och prova. Råkat handla hanskar på nätet en endaste gång och aldrig mer...

Har också de översta gula. Kört med dem nån gång i fem plusgrader. Var då alldeles för varma. Men i lite kallare väder är de nog kanon. På gränsen till att vara klumpiga dock. Ganska små i storlekarna vill jag minnas.

matz 1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Och vad är det för fel på lovikavantar nu då?
> Lite kallare men mycket snyggare!:)

Tja, sjysst att kunna växla, bromsa etc.

Har kört lobster på alla styr- och växeltyper (ej ramväxel dock) och tycker att det funkar bra. Lobster är en bra kompromiss mellan tumvante och fingervante.

En sak jag har märkt på senare år är att både tumvantar och lobster konstrueras med en invändig fingervante. Detta har antagligen som syfte att öka isoleringsförmågan och fuktskyddet, men jag tycker det blir sämre. Fingrarna skall umgås nakna med varann.

En detalj som ofta är felkonstruetad är handledskragen. Den krockar ofta med ärmmuddskonstruktionen. En rak och enke krage som går upp en bit är oftadt bäst. Inget krångel.

Lobster eller inte beror nog på om man bromsar med ett eller två fingrar. Åtminstone på mtb. Jag skulle klara mig fint med en sån där pekfingret är eget men övriga fingrar ihop. En vanlig lobster skulle kräva annat grepp om styret.

Mycketvillhamer skrev:
> Biltemas regnöverdragsvante för mc funkar kalas
> med ett par tunna vantar under. Varmt och gott.

Bara det inte inte regnar, så!
(jag har erfarenhet av bts regnöverdrag från motorcyklandet. Dom är varken positiva eller goda! Det finns tvättsvampar som har sämre vattenupptagsförmåga.)

Jag har lobstervanten och den är sjukt varm, jag använder den bara vid -10 eller kallare. Funkade fint även i -20 förra vintern. Kör man bara skog tycker jag att en tunnare är att föredra, jag kör den diadora handske son är svart med gula detaljer, den ngn nämnde ovan, i skogen funkar den bra ner till -5 tycker jag. Diadora är överlag små i storlekarna gå upp en storlek är min rekommendation.

Jag är hemskt duktig både på att frysa och att svettas, och har en hel kasse med handskar och vantar i olika format och tjocklekar.
Förra vinterns favorit var ett par hummerhandskar från Swix.
Hyggligt varma, men FFA så torkar de fort.
Hade ett par GripGrab-humrar som visserligen var varmare, men som var hopplösa att få torra.
Blir det för kallt för Swix-humrarna så byter jag till tjockare vantar och ett par kirurghandskar innerst för att inte svetta ner fodret.
Har ett par av Biltema-handskarna också. Tycker mina är lite små. Fast rätt OK. Täta. Går att vränga så att de torkar.

dabac skrev:
> Jag är hemskt duktig både på att frysa och att
> svettas...

Samma här och det är fan inte lätt att hitta nåt som funkar ens när det är +5° eller lite varmare så fort man ska röra lite på sig. Antingen svettas jag så att jag sen börjar frysa, eller så är det bara iskallt från början:-/ Gäller för övrigt även klädseln på resten av kroppen också.

Ett litet tips är att sätta krympslang på bromsgreppen så att de inte leder bort värme från pekfingrarna lika bra. Det behöver inte alls vara nåt tjockt för att sänka alu-greppens värmeledningsförmåga med 90%. Dessutom blir de inte lika hala:-)

När det är under -5° så tycker jag att ganska stora skalhandskar i Gore-Tex med en tunn och tajt innerhandske funkar bäst. Tyvärr är det inte särskilt ergonomiskt med massa löst tyg eller läder i handflatorna. Lobsterhandskar går bort om man pekfingerbromsar.

Förr (på v-bromsens tid) fanns det små gummitutor i häftiga neonfärger att trä på bromshantagen för bättre grepp etc, kanske finns fortfarande :-)

Jag kör med en Neopren Diadora handske som jag har köpt på XXL.
Den har funkat bra för mej vid ca 2 timmars körning runt nollan.

Sam seriös handsvettar byter jag handskar beronde på temp, väder, åksträcka. Vintertid kör jag allt från tunna längdskidhandskar, över Hestra Job Winter till Hestra lobster beroende på vad jag ska göra.

...även Lill-sports Coach-handske, fodrar längdhandske är lite kall, fryser om fingertopparna i den när det rullar på lite på transport på grus/asfalt. I skogen lirar den bra.

Hade större förhoppningar på den - anar att man åker på någon lobster-variant ändå för att få mer luft runt fingrarna.

/J

Husabuse skrev:
> ...även Lill-sports Coach-handske, fodrar
> längdhandske är lite kall, fryser om
> fingertopparna i den när det rullar på lite på
> transport på grus/asfalt. I skogen lirar den
> bra.
>
> Hade större förhoppningar på den - anar att man
> åker på någon lobster-variant ändå för att
> få mer luft runt fingrarna.
>
> /J

Jag skulle inte kunna cykla i den handsken men till skidåkning räcker den en bra bit under tio minus. Det är en helt annan cirkulation i händerna då och handskarna görs ju därefter.

Hestra Job Winter som jag tipsade om ovan är väldigt varm fingerhandske för de som fryser men som inte vill ha lobster. Den andas hjälpligt och torkar hyggligt snabbt. Gav 199 :- hos en bygghandel. Vill du ha cykelklibbor på den går det bra att få det för ca 499 :-

Longines skrev:
> Den gula Diadora-handsken är ganska kall, frös
> när det var ca. -3 och blåste - redan första
> timmen.

Den är jobbig också för att fodret är som en innervante, där fingrarna åker ut och är svåra att få tillbaka igen när man tagit av sig vanten.

Kör med översta, håller med om det där med att innerhandsken är idiotisk, man måste slå till handskarna mot något (typ låret). Köpte linershandskar (Icebreaker) och oj vad bra det blev, inte samma svett i handflatan och enormt skönare i största allmänhet.

Gillar att de syns, men har sina nackdelar som sagt. Frös lite om fingertopparna igår morse i -8 (kan visserligen ha att göra med att jag stannade och tog av mig dem för att sätta om buffen då jag frös lite om kinderna. Tog tid att få upp värmen i fingrarna igen ;-) ) Längtar till senvintern då man kan ha lite mer fingerfärdighet och kan behålla hanskarna på när man ska fippla med något...

Tillbaka
Topp