Köpråd White GX Pro 18 XXL.se

Bengt-re sa:
Funktionen är det oftast inget fel på. Det är den usla kvalitén och felaktiga materialval som gör det till en oduglig lösning. Självklart går det att tillverka bromsar som fungerar i saltlake, men ingen verkar ens att ha försökt.

Jag tror inget jag säger kommer få dig att ändra åsikt, så jag nöjer mig med att glädjas åt att de hydrauliska jag haft funkat utmärkt, och betydligt bättre än de mekaniska jag använt.

PS, du behöver inte skriva en lång harang om hur felinställda mina mekaniska varit. I all välmening.

emmer sa:
Och jag som bytte till G-one nu när snöblask och skare -perioden börjar närma sig i gbg :-)
(Skulle aldrig köra så tungcyklade däck för pendling på asfalt övrig tid på året.)

Jo det kan jag förstå. Jag har grusväg stora delar av sträckan så gillar att de är lite kralligare. Innan jag köpte GXn pendlade jag i massor av år på en gammal 26” mtb så min upplevelse är att GXn flyger fram, trots de breda däcken.

emmer sa:
Och jag som bytte till G-one nu när snöblask och skare -perioden börjar närma sig i gbg :-)
(Skulle aldrig köra så tungcyklade däck för pendling på asfalt övrig tid på året.)

Det beror nog lite på hur långt man cyklar, och var. Iom att jag kör genom centrum rätt ofta så gillar jag deras stora volym för komforten på gatsten/spårvagnsspår/allmänt-eftersatt-underhåll-väg.. Men skulle jag ha 2 mil enkel väg till jobb eller liknande skulle jag nog välja nåt annat. Tror också de funkar utmärkt i modd, på svartis vill jag gärna ha nåt greppigare (dubbar) fram iaf.

Senast ändrad:
zinkpasta sa:
Jag tror inget jag säger kommer få dig att ändra åsikt, så jag nöjer mig med att glädjas åt att de hydrauliska jag haft funkat utmärkt, och betydligt bättre än de mekaniska jag använt.
Samma här, har aldrig haft läckande bromsok under mina snart 10 år med året-runt-cykling. Men Bengt-re verkar ha en riktig "hang up" pga egna dåliga erfarenheter, och det är naturligtvis bara att beklaga. Men det utesluter ju bevisligen inte att det finns hydrauliska bromsar som fungerar år efter år i saltslask utan annat än beläggbyten och vanligt underhåll/tvätt.
Bengt, du kanske får ge hydraulik-bromsar en ny chans om ett år eller tre, så kanske du också blir frälst. :)

Örjan Lax sa:
zinkpasta sa:
Samma här, har aldrig haft läckande bromsok under mina snart 10 år med året-runt-cykling. Men Bengt-re verkar ha en riktig "hang up" pga egna dåliga erfarenheter, och det är naturligtvis bara att beklaga. Men det utesluter ju bevisligen inte att det finns hydrauliska bromsar som fungerar år efter år i saltslask utan annat än beläggbyten och vanligt underhåll/tvätt.
Bengt, du kanske får ge hydraulik-bromsar en ny chans om ett år eller tre, så kanske du också blir frälst. :)

Plus ett. Mina hydrauliska skivbromsar på tre olika cyklar har fungerat utmärkt året om. Inget läckage, inget strul. De bara funkar.

Är intresserad att höra hur ni som kör med XXL's GX lite/pro upplever att dom är i storleken.

Deras medium är slut sedan en tid, jag är 178cm (85cm inner) och är rädd att deras L/58 är för stor.
Vad säger ni som cyklar på dom? ?

Ja, skulle tro den är för stor, den känns på gränsen för mig som är 190cm men det beror som jag förstått det (tidigare i tråden) mycket på att styret har lång reach. ..Så ev går det att lösa med kortare styre och styrstam, men då kostar det ju lite mer och man ändrar beteendet.

Hur som helst, hör av dig om du vill provcykla en omoddad L Martin, jag bor nära Sannaplan. :-)

Örjan Lax sa:
zinkpasta sa:

Nä. Så länge de envisas med mineralolja och material som fräter samman i kontakt med saltvatten håller jag mig till sådant som fungerar. Jag har inte råd att byta bromsar lika ofta som man byter kassett.

Supertack zinkpasta.
Du är ju hela 12 ståtliga cm längre än mig så jag tror helt enkelt att jag får lite på ditt omdöme att den blir för stor för mig.
Passar därav provtrampandet men ett stort tack för erbjudandet.

Klavikel sa:
Är intresserad att höra hur ni som kör med XXL's GX lite/pro upplever att dom är i storleken.

Deras medium är slut sedan en tid, jag är 178cm (85cm inner) och är rädd att deras L/58 är för stor.
Vad säger ni som cyklar på dom? ?
Nu har jag iofs en CX Pro 17, men jag är lika lång som du är och kör på en 52-ram. Nu är det samma reach på den som Trek har på sin Checkpoint i storlek 54 som jag ska ersätta CXen med, men en Large/58 skulle jag säga är helt klart för stor för dig.

Tack för återkoppling Tinkerbell.
Blir defo att avstå från att köpa en Large GX då.

Får se vad det landar i till slut.

GX Lite som har reats för 4 999:- med lite jämna mellanrum (6 499:- ord.) är ju tyvärr slutsåld i strl. Medium.

Är därför sugen på en Pro i stället.
Kostar 8 999:- just nu.
Någon som vet om det kanske är någon prissänkning på g inom kort på Pro-modellen? ?
Läste någonstans i tråden att den sålts för 7 499:-

Kan ju iofs utnyttja deras prisgaranti men då gäller det ju att ha turen att lyckas tajma så att den prissänkningen kommer inom 30 dagar från köp (om jag fattat det hela rätt)

Eller...

Feel free att tipsa om andra gravel-pendlar-lok med hydraulik för samma pengar.
Tycker nog att 8-9 000 är en slags smärtgräns för "fulcykel" som skall kunna parkeras utomhus.

Key:
Plats för (minst) 35mm plus skärmar, fäste för skärm, fäste för pakethållare.
Gärna komfort i form av avslappnad sittställning.
Ej rejsig geometri.

Toxy sa:
ginnfilt sa:
Scannar också marknaden efter en gravel för kompis räkning och landar i att följande ser mest prisvärd ut just nu, dvs bäst utrustning för pengen:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXF...-sram-rival-1-hydraulic-disc-gravel-road-bike

Finns det något annat som matchar specen för samma eller nära dessa pengar?

Hur är utväxlingen? Om man vill köra säg Vätternrundan, och vill körs runt 35km/h, blir det ett jävla vevande på benen?

Har jag räknat rätt behöver du hålla en kadens på strax över 70 med 42/11 i utväxling. Ingen större fart på de benen i så fall men desto mer starka :-)

SGS sa:
Toxy sa:
ginnfilt sa:
Scannar också marknaden efter en gravel för kompis räkning och landar i att följande ser mest prisvärd ut just nu, dvs bäst utrustning för pengen:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXF...-sram-rival-1-hydraulic-disc-gravel-road-bike

Finns det något annat som matchar specen för samma eller nära dessa pengar?

Hur är utväxlingen? Om man vill köra säg Vätternrundan, och vill körs runt 35km/h, blir det ett jävla vevande på benen?

Har jag räknat rätt behöver du hålla en kadens på strax över 70 med 42/11 i utväxling. Ingen större fart på de benen i så fall men desto mer starka :-)

Tack!

Följer! Letar också full hydraulik för minsta möjliga peng. Trött på vajrar som fryser. De får mig att cykla mindre.

Whiten leder hittills. Planet X ser fin ut men den känns något dyr för pendling.

Pro-modellen kommer nog reas ut inom någon månad när 2019 års modell letar sig fram.
Har för mig att jag sett Pro kosta kring 6 500kr när XXL har haft sina reor under 2018.

Så förmodligen däromkring och förhoppningsvis lägre än så.

Kanske kan även man komma över en Ltd till rimlig peng då.

Svalbard sa:
Följer! Letar också full hydraulik för minsta möjliga peng. Trött på vajrar som fryser. De får mig att cykla mindre.
.

Men har du genomgående höljet? I tio vintrar med pendelcykel förvarad ute har min vajrar eller Nexus trigger växelreglar aldrig fryst. Däremot har jag ofta problem med is på Nexus växelhjul på navet, som förhindrar användning av hälften av växlar.

Berk sa:
Svalbard sa:
.

Men har du genomgående höljet? I tio vintrar med pendelcykel förvarad ute har min vajrar eller Nexus trigger växelreglar aldrig fryst. Däremot har jag ofta problem med is på Nexus växelhjul på navet, som förhindrar användning av hälften av växlar.

Jag byter höljen och vajrar minst en gång per år och har försökt täta extra med gummi-seals men det har inte hjälpt. Det är bara bakbromsen som strular, alla andra vajrar löper fint oavsett temperatur. Hade konstruktionen varit lik frambromsen, dvs vajern och höljet slutar "neråt" så hade detta inte varit ett problem.

Denna cykel har nog inga problem med frusna bromsvajrar.
https://www.merlincycles.com/merlin-malt-g-tiagra-gravel-bike-2019-114706.html

Min cykel har samma konstruktion som denna cykeln vilket troligtvis hade skapat samma problem.
https://www.wiggle.se/vitus-substance-crosscykel-tiagra/

Ett alternativ är ju att byta till TRP Hylex och styrändsväxelreglage...... Men kul att byta cykel också.

Dags för byte av bromsbelägg - är jag helt fel ute om jag köper K02S (resin) / K04S (metall)?

De flesta Shimano RS405 verkar säljas med L02A-belägg, men kylflänsar känns iaf för egen del väldigt onödigt (jag bromsar aldrig, så högst oklart hur mina belägg har kunnat slitas ner).

Senast ändrad:
Cyklar man ofta över öppna fält som t ex i södra Skåne så blir singelklinga antingen lite glest, lätt eller tungt. Men det är mer ett lyxproblem.

Allroad sa:
Nu körs det en drive på https://www.xxl.se/white-gx-ltd-apex-1x11-18-gruscykel-unisex-vit/p/1143988_1_style

Man kan som nyhetsprenumerant få den för 8990kr, är det vettiga pengar eller är det PRO-varianten som är värd sina cash om man t ex får den med 25% rabatt?

Är singelklinka något negativt på en pendlarcykel? Har bara en mördarbacke på min tur till jobbet annars är det rätt plant.
Hur får du det? Är också prenumerant men inte sett något om detta.

MrSvahn sa:
Allroad sa:
Nu körs det en drive på https://www.xxl.se/white-gx-ltd-apex-1x11-18-gruscykel-unisex-vit/p/1143988_1_style

Man kan som nyhetsprenumerant få den för 8990kr, är det vettiga pengar eller är det PRO-varianten som är värd sina cash om man t ex får den med 25% rabatt?

Är singelklinka något negativt på en pendlarcykel? Har bara en mördarbacke på min tur till jobbet annars är det rätt plant.
Hur får du det? Är också prenumerant men inte sett något om detta.
Det står ju i en grön ruta "Valborgsfest" hur du skall göra, dvs logga in, etc.
https://www.xxl.se/handla-med-rabatt

Senast ändrad:
Om den finns online så kan du gå in i Göteborg, kolla på den och sedan fråga om den inte finns i M. När jag köpte min så var M slut men då tog de hem en som jag fick en vecka senare (Bäckebol),.

Vad tror ni är rätt storlek för mig på GX ltd Apex 19? Jag är 186cm med innerbenslängd på 86 cm. Står mellan M/55 eller L/58 cm ramstorlek.

andreas.gre sa:
Någon som har koll på om det är några skillnader på dam/herrmodellen av GX Pro 18? Är ute efter en M-55 men herrmodellen är slut i Göteborg.

Jag frågade i en annan tråd här förut och enligt de som svarade så var det i stort sett bara färgen som diffade. Tjejmodellen är lite snyggare, faktiskt.

ervg sa:
Vad tror ni är rätt storlek för mig på GX ltd Apex 19? Jag är 186cm med innerbenslängd på 86 cm. Står mellan M/55 eller L/58 cm ramstorlek.

Skulle nog satsa på large, men vara beredd att byta till något kortare styrstam, så blev jag nöjd med min (är 190cm).

Vilken längd kör du på styrstammen? Verkar som att den ordinarie är på ca 100mm.

Jag vill ha en något relaxerad upprätt position när jag cyklar med den till vardags. Då kanske det är bättre med att köpa en L och skaffa en kortare styrstam som du säger?

Senast ändrad:
ervg sa:
Jag är nog ganska så exakt lika stor som du och var inne och provade både M och L idag. Det slutade med en M, men L hade säkert också fungerat lite beroende på hur man vill sitta på cykeln.
Själv har jag kommit fram till att jag föredrar lite mindre cyklar

Hur föredrar du att sitta?

Eftersom jag aldrig cyklat på en liknande cykel har jag inget att jämföra med. Har provat båda storlekerna och de kändes ganska likadana. Var nog mest bekväm med M. L kändes som att jag fick sträcka ut lite väl mkt. Men det kanske bara är en vanesak iom att jag bara cyklat hybrid tidigare?

ervg sa:
Hur föredrar du att sitta?

Eftersom jag aldrig cyklat på en liknande cykel har jag inget att jämföra med. Har provat båda storlekerna och de kändes ganska likadana. Var nog mest bekväm med M. L kändes som att jag fick sträcka ut lite väl mkt. Men det kanske bara är en vanesak iom att jag bara cyklat hybrid tidigare?
Jag är ganska bekväm av mig och gillar inte att sitta allt för framåtlutad eller sträcka ut som du beskriver. 55 cm kändes därmed bäst för mig. Jag har och har haft ett par lvg-cyklar sedan tidigare som jag tvingats byta till kortare styrstam på... tänkte undvika det den här gången :)

Mitt (nybörjar)tips är att strunta i om det står M/L eller XL på ramen och istället utgå ifrån hur stor/lång cykeln faktiskt är och vad som känns bäst.

Senast ändrad:
Allroad sa:
andreas.gre sa:
Någon som har koll på om det är några skillnader på dam/herrmodellen av GX Pro 18? Är ute efter en M-55 men herrmodellen är slut i Göteborg.

Jag frågade i en annan tråd här förut och enligt de som svarade så var det i stort sett bara färgen som diffade. Tjejmodellen är lite snyggare, faktiskt.

Håller med om färg. Fick lite olika bud på xxl beroende på säljare, en hävdade att det bara skiljer på färg en annan något mer kompakt ram.
Funderade på att åka till Halmstad men det blev till sist en GX LTD Apex i M.

ervg sa:
Vilken längd kör du på styrstammen? Verkar som att den ordinarie är på ca 100mm.

Jag vill ha en något relaxerad upprätt position när jag cyklar med den till vardags. Då kanske det är bättre med att köpa en L och skaffa en kortare styrstam som du säger?

Jag har för mig jag bytte till 80mm (är iväg så kan inte kolla). För egen del gillar jag helt klart mer att korta styrstam istf. att ev. förlänga, men givetvis spelar andra parametrar in också.

Tillbaka
Topp