Köpråd XC, Exceed? Epic? Max 30.000 kr

• Trådstartare Trådstartare mtt
  • Start datum Start datum

mtt

Medlem
Behöver lite köpråd. Det är dags för en ny XC, hardtail är tanken, dvs något lätt och snabbt. Budget mellan 20.000 och 30.000 kr.
Har främst tittat på Canyon Exceed och Specialized Epic men det finns ju ett gäng andra märken också? Lite av en djungel..
Exceed verkar ge mycket för pengarna om man jämför med Epic, dock är väl nya Epic-modeller på ingång så reapriser verkar finnas.

Tankar? Någon som cyklat både Exceed och Epic HT? Någon som gjort liknande köp nyligen och är nöjd?

Epic är ju ny från 2020, exceed är väl gammal skåpmat egentligen?
Jag råkar äga en Epic HT 2020 och är mycket nöjd. Hade innen en Cannondale FSI och en BMC teamelite.

Edit: geometrin på en snabb HT gör stor skillnad.

Jag har nyligen köpt en Epic ht, mycket trevlig geometri och ramen känns väldämpad (även om det är mycket som påverkar det).

Jag köpte billigaste modellen på rea, sålde allt utom ram, vevparti och bromsar och bytte till lättare/bättre. Lite meck men blev billigt totalt sett för mig.
20200705_120142.jpg

Epic är ju ny från 2020, exceed är väl gammal skåpmat egentligen?
Jag råkar äga en Epic HT 2020 och är mycket nöjd. Hade innen en Cannondale FSI och en BMC teamelite.

Edit: geometrin på en snabb HT gör stor skillnad.
Fast nya Epic/Epic Evo FS är redan ute så HT borde väl komma inom nån månad. Lite knepigt att släppa 2021 cyklar redan nu kan tyckas dock.
Ang om Exceed vet jag inte. Rent spec-mässigt känns Exceed CF SL 8.0, vettig, lite rea nu. 31 500 kr.

Jag har nyligen köpt en Epic ht, mycket trevlig geometri och ramen känns väldämpad (även om det är mycket som påverkar det).

Jag köpte billigaste modellen på rea, sålde allt utom ram, vevparti och bromsar och bytte till lättare/bättre. Lite meck men blev billigt totalt sett för mig.

Intressant väg. Vad kör du med för delar nu? Har du koll på vikt och totalpris efter uppgradering ?

Intressant väg. Vad kör du med för delar nu? Har du koll på vikt och totalpris efter uppgradering ?
Hade hjul sedan tidigare (har två par till tävlingshojen) så jag köpte sid sl select gaffel, deore xt 11-delat bakväxel/reglage. Styre, sadelstolpe hade jag i lådorna hemma, sadeln tog jag från landsvägshojen som istället fick power-sadeln som följde med.

Betalade 20500 för cykeln från början, slutade på 25000 efter allt var sålt och köpt, väger 9,6kg med pedaler i xl, men då köpte jag som sagt inte allt, framförallt hjul är ju dyrt annars.

Fast nya Epic/Epic Evo FS är redan ute så HT borde väl komma inom nån månad. Lite knepigt att släppa 2021 cyklar redan nu kan tyckas dock.
Ang om Exceed vet jag inte. Rent spec-mässigt känns Exceed CF SL 8.0, vettig, lite rea nu. 31 500 kr.
FS uppdaterades ju 2018 sist. Hardtailen gjordes ju om till 2020 så den går nog några år till. Kanske nya färger 2021!?;)

Jag hade tagit en Allebike Majestic HT över en Exceed alla dagar i veckan, just pga geometrin. Senaste Epic HT är också riktigt trevlig.

Tillbaka
Topp