[Köpråd] XC-sadel

Kristin

Ny medlem
[Köpråd] XC-sadel
Har slitit ut sadeln på XC-hojen och tänkte investera i en ny (som jag förhoppningsvis inte sliter ut lika fort - stående will be the shit 2010 men jag vill nog kunna sätta mig då och då i alla fall). Dock blir jag inte klok i sadeldjungeln. Har hittills kört på originalsadeln (en Oxygen, cykeln är en Stevens Fluent -09) som funkat bra. På landsvägscykeln har jag en underbar Specialized Ruby som jag införskaffade efter ljumskproblem, men där sitter man ju stilla i samma position på ett helt annat sätt så det känns onödigt att köpa en +1000 kr sadel till MTB'n.

Jag vill ha en hyfsat lätt, inte för "bullig" sadel i ca 500-kronorsklassen. Naturligtvis måste den vara snygg också. Cykeln ser ut så här:
StevensFluentSLX-1.jpg

//Kristin

[Köpråd] XC-sadel
Jag tycker även det är en finess med att ha samma sadeltyp på både räsern, crossen och MTB:en. Det är ju att rumpan bara behöver anpassa sig till en sadelmodell.

[Köpråd] XC-sadel
GöranH skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker även det är en finess med att ha samma sadeltyp på både räsern, crossen och
> MTB:en. Det är ju att rumpan bara behöver anpassa sig till en sadelmodell.

Vette sjutton om jag håller med. Gillar grymt min SLR-sadel i skogen, men på asftalt är den en pina efter några mil. Sitter med arslet på sadeln helt annorlunda när jag kör MTB jämfört med räser.

Senast redigerad av en moderator:
[Köpråd] XC-sadel
Jag är nog lite inne på ostkakas linje; jag tycker att de olika disciplinerna skiljer sig ganska mycket i hur det belastar regionen kring sittbenen. Hade en SLR-sadel på racern innan jag bytte och den var snygg (och lätt) men funkade inte med min kropp på landsvägen och jag vågar nog inte chansa på att den gör det i skogen heller.

Rippas tips var bra, de föll mig definitivt i smaken! Utbudet är ju så jäkla enormt (i-landsproblem osv) att jag mest blir snurrig och trött när jag surfar runt på måfå.

//Kristin

Tillbaka
Topp