Köpt begagnad cykel - nybörjarfrågor

JoaAmb

Ny medlem
Hej,

Jag har köpt en Merida Theorema väldigt billigt i utlandet men inser när jag kommer hem och ska åtgärda ett ekerbrott att fälgarna är slut (ekerfästet har inga gängor kvar samt att broms slitage ytan är nerkörd). Det är ett par Ksyrium SSC SL.

Fråga:
Vad bör jag göra? Försäljarna tipsar bara om fälgar i 5000 kronorsklassen (Sportson, TeamSportia och Sigges cykel&sport i Stockholm). Kan man köpa ny fälg men behålla navet? Annat billigt men hyfsat lätt däck?

Då kommer vi till andra frågan, det sitter en blandning av komponenter på som blivit uppgraderat (cykeln tillhörde en av de bästa cyklisterna i Polen), allt från dura ace (vevparti, främre 2 delade kasett) till tiagra (bromsarna, bakväxel och växelreglage) och sora (främre växel) Kasett bak (CS-HG50 Shimano ser det ut att stå) är 8-delat och hyfsat slitet. Kedja måste jag nog också byta.

Fråga:
Bör jag byta ut allt? Känns som cykeln inte blev så billig ändå.. 8-delat verkar ju inte ens finnas längre? Är sora och tiagra skräp?

Med hopp om svar :)

Glad midsommar!

// Jocke

Bakre kasetten (eller heter det kransar?) har 21 piggar på lägsta växeln och 19 på näst lägsta och 12 på innersta.

// Jocke

Senast ändrad:
Det går att växla med både Tiagra och Sora, men Tiagra är lite trevligare att växla med. Hoppas inte du betalt särskilt mycket för cykeln!
Ska du uppgradera så blir det också ganska dyrt. Du kan nog få tag på begagnade växelreglage och växlar, men kassett och kedja bör du köpa nytt. Så det hänger på vad du gett för den...

Gav ca 4900 kr. Så ingen jätteinvestering :)

Men vad bör bytas? Kan man uppgradera bakre kadett till 10 utan att röra något annat? Byta kedja och hjul? Några tips angående hjul som egentligen är det som är mest kris..

// Jocke

Du har blivit lurad.

Med det sagt, kanske du ändå vill ha en cykel som funkar. Byt slitdelar; kassett, kedja och vajrar. Kanska bromsbelägg. Köp ett par billiga hjul. http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-wh-r501--28700-c-road-wheel-set/aid:100100 är billiga.

Nästa gång du köper en cykel så frågar du någon kunnig eller så köper du nytt. Jag har gjort samma miss som du och önskar att jag gjort annorlunda.

Upptäcker nu att han troligen ramlat på växeln då den yttersta spetsen är av. Den delen är ju bara att byta men vad kallas den där delen? Se bild..

// Jocke

Bilagor

• IMG_20140620_115306.jpg
    IMG_20140620_115306.jpg
    83.1 KB · Besök: 92
Hej,

Tack för svar. Vad skulle du gett för en sådan här cykel? Ram är OK förutom den lilla "tappen" i föregående inlägg och sadel och sadelstolpe är helt nya. Vevparti, främre kransar dura ace ser väldigt nytt ut etc. Något måste de ju vara värt?

Att det tillkommer kostnader inser jag dock :)

// Jocke

thisismycat skrev-------------------------------------------------------
> Du har blivit lurad.
>
> Med det sagt, kanske du ändå vill ha en cykel
> som funkar. Byt slitdelar; kassett, kedja och
> vajrar. Kanska bromsbelägg. Köp ett par billiga
> hjul.
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-wh-r501--2
> 8700-c-road-wheel-set/aid:100100 är billiga.
>
> Nästa gång du köper en cykel så frågar du
> någon kunnig eller så köper du nytt. Jag har
> gjort samma miss som du och önskar att jag gjort
> annorlunda.

JoaAmb skrev:
-------------------------------------------------------
> Dropout, tack! :)
>
> // Jocke

Det ser inte ut som att det är bara dropout/växelörat som är av utan den delen av ramen där den sitter också. Måste tyvärr hålla med thisismycat.

Senast ändrad:
Ser ut att vara en kolfiberram också. Om jag vore du skulle jag nog granska ramen efter sprickor. Är det värt att susa fram i 35km/h och inte veta säkert att bakhjulet hoppar lös i ett väggupp?

Halloj,

Det är "bara" ett brott och det är den delen som sitter in i ramen, bara yttersta spetsen där hjulaxeln sitter. Ramen i övrigt är genomgången med stark ficklampa och hittar inget mer.

Ja man lär sig sannerligen. Trodde 4900 för en kolfiberhoj på 7,7 kg var bra men åker ju på ett par kronor nu...

Dropout behöver iaf bytas också. Sitter insexskruv i övre och den nedre verkar limmad? Eller är det spår som man drar ut dropouten ur?

Det är iaf lärorikt de här...

// Jocke

Hur fan kan man ens sälja en sådan här cykel till en nybörjare? Va är det för en sniken idiot? Är han själv inte cyklist och fattar vilka jävla bekymmer det lastas på nya axlar.

Ser ju ut som växelörat håller i dropouten som är av ,, svårt att laga.
Nya hjul 5000kr ny växelgrupp 5000kr + lite Annat

Jag håller med dig Konkret. Det är inte du som är dum, det får du inte tro. Säljaren däremot är av den sämre sorten.

Gå till en LBS, förklara läget och se om dom kan hjälpa dig att få cykeln duglig.

Ja man fick sig en dusch nu. Provcyklade och tittade på mkt men borde ha fattat att han ramlat när hjulet var trasigt. Han satte på nya hjul så att jag fick testa. Kände inget heller :(

Drop-out skruven sitter som berg. Ska försöka spruta på lite olja och vänta.

Tack för all hjälp! Önskar att jag kunde cykla idag istället för att mecka då inga butiker har öppet :(

// Jocke

Det kanske går att få ihop en cykel av resterna; har man kunskap, erfarenhet och tålamod kan man samla ihop delarna här på K&S.

Tyvärr är det nog både enklast och billigast att köpa en komplett ny cykel är jag rädd.

Kolfiber går ju alltid att laga förstås. Men det ser ut som ett svårt ställe att fixa.

Hej,

Det är faktiskt inte kolfiber ända ut. det är aluminium. Får jag bara bort den här skruven som sitter uppåt och får ur undre delen som verkar limmad, så kan jag nog fixa en ny. Men allt tar sån tiiiiid. Suck för cyklar.

Ska kika efter lite begagnade växeldelar också, lika bra när man ändå river. Förslag?

// Jocke

Köp en ny cykel som funkar, sedan har su i bästa fall ett lik att ta några delar ifrån om det skulle behövas. Tyvärr så är der nog helt enkelt så att du blev lurad och vraket inte är så mycket att ha.

Surt sa räven, men det bästa är nog som andra varit inne på att glömma den och köpa nytt. Även om det inte finns fler osynliga skador och slitage (vilket är osannolikt) så är det inte ekonomiskt eller arbetsinsatsmässigt försvarbart att laga och byta delar. Och om ramen ser ut sådär så kommer det visa sig nya skador rätt snart ändå. Det behöver inte synas från utsidan.

Vi andra får ännu en tråd att ha i åtanke nästa gång någon tipsar nybörjare om hur billigt och bra det är att köpa begagnat, jämte alla de spruckna ramar och andra haverier som det redan dräller av trådar om.

Jag föreslår en sån här. Eller en sån här om leveranstiden är viktig. Det är tre veckors byggtid på PlanetX. Hur lång är du?

CBPXRT58ALUTIA_P1.jpg

Eftersom det inte verkar ha framgått tydligt nog:

Växelörat är den utbytbara delen som växeln sitter skruvad i.

Växelörat fästs i ramen och tillsammans bildar de på ett eller annat sätt en dropout.

I ditt fall är RAMEN trasig där växelörat sitter. Det kan du inte byta ut och du kommer inte att kunna få ett nytt växelöra att sitta som det ska. Växelörat, alltså det som går att byta, är bara den olackade del som växeln är skruvad i och som sitter på insidan. Det svarta som är av är en del av ramen som inte går byta.

Otroligt dåligt att sälja en sådan cykel. Hur köptes den? Av privatperson i Polen eller i Sverige? Via en handlare?

Tråkigt med det inträffade:(. Om du nu ser dig om efter en ny cykel vill jag bara passa på att anmäla intresse för dina tiagra-reglage (pm:a i så fall), jag är på jakt efter sådana. Nu är jag osympatiskt opportunistisk, jag beklagar det!
Lycka till hur du än gör med cykeln. Jag har blivit blåst ett par gånger i början av min karriär som cykelnörd, det är ett tungt men ofta svårparerat steg på vägen mot att bli en sann cykelguru.
Mvh,
Tobias

Senast ändrad:
Nu ska vi inte vara så negativa! Dropout:en är av aluminium, och det borde gå att laga den utan att demontera från resten av cykeln, om du hittar någon som är haj på att svetsa. Aluminium har lyckligtvis ganska låg smälttemperatur (660°C), så om man kyler ändarna som fäster i resten av ramen så kan det nog gå.

Slitdelar tycker man att det borde finnas. För om du måste byta hela klabbet så håller jag med övriga om att det är lönlöst. Lika bra att köpa en ny hoj då.

Skiter det sig så är det nog läge att sälja cykeln i delar. På så sätt kan du i alla fall få ihop en del av vad du lagt ut, även om det kanske tar lite tid.

Edit: Ett hemsnidat växelöra av stål skulle kanske kunna funka annars, och så låter man ramen vara som den är.

Senast ändrad:
Det är inte OK att råda en nybörjare att svetsa en ram som någon annan har crashat. Krockar man ramen själv kan man kanske göra en rimlighets- och riskbedömning, men när förra ägaren inte vågade reparera och köra den ska definitivt inte TS göra det heller.
Ingen vet vilka skador den kan ha. Det kan gå riktigt, riktigt illa.

Den här ramen ska kasseras.

Kasta inte bra pengar efter dåliga.

bojsänke skrev:
> Det är inte OK att råda en nybörjare att svetsa
> en ram som någon annan har crashat. Krockar man
> ramen själv kan man kanske göra en rimlighets-
> och riskbedömning, men när förra ägaren inte
> vågade reparera och köra den ska definitivt inte
> TS göra det heller.
> Ingen vet vilka skador den kan ha. Det kan gå
> riktigt, riktigt illa.
>
> Den här ramen ska kasseras.
>
> Kasta inte bra pengar efter dåliga.

+1

Oki att jag är miljöskadad efter över 20 år i verksamheter där säkerhetstänkandet på riktigt betyder skillnad mellan liv och död, men den cykeln är sjuk - låt den somna in. Trist med pengarna, men förlusten var när du fattade inköpsbeslutet

Vad som gör det värre är att det inte finns några synliga skador på bakväxeln. Det göra att man kan misstänka att det är ett hopplock av skrotdelar på en redan kasserad ram. Sammelsuriet av komponenter med disparat grupptillhörighet och ålder är också en varningsklocka.

bojsänke skrev:
> Vad som gör det värre är att det inte finns
> några synliga skador på bakväxeln. Det göra
> att man kan misstänka att det är ett hopplock av
> skrotdelar på en redan kasserad ram. Sammelsuriet
> av komponenter med disparat grupptillhörighet och
> ålder är också en varningsklocka.

Att det sitter 8-delat på är väl ytterligare ett tecken på det! Jävla lurendrejeri! Surt!

Jahapp, surt när man är student. Har mejlat Merida och ska se om något går att göra. Ska höra med en kompis som svetsar flygplan och se om han kan bidra med något.

Några frågor angående hur man tittar på växlar och hur de passar ihop (någon gång måste man ju lära sig):

1. Är alla delar separata och kan matas ihop del för del? Tex framväxel 105, bakväxel dura ace, kassett 10-delat, handtag dura ace etc?
2. Hjul, passar alla hjul? Passar alla kassetter på alla hjul?

// Jocke

Du har fått två oberoende rekommendationer på samma cykel. Köp eller spara till den istället.

Att svetsa och laga är som sagt ett idiotförslag. Vill du rädda de sista slantarna på skrotcykeln du blivit pålurad så kan du slakta den och sälja delarna. Räkna inte med att få ihop mer än några hundralappar dock.
Räkna med att vad du än försöker göra med den här cykeln kommer det kosta lika mycket som att köpa cykeln du blivit rekommenderad, och inte bli lika bra. Säkerhetsaspekten oaktad.

bojsänke skrev:
> Att svetsa och laga är som sagt ett
> idiotförslag.

Herrn kanske borde stiga ner från sina höga hästar? Det är en cykelram. Inte ett flygplan.
Visst, det kan finnas andra, icke synliga skador. Men att ena dropout:en är kass tyder knappast på att resten måste vara trasigt.

Jag förstår inte den extremt negativa attityden i den här tråden. TS må vara lurad, men varför måste han skrota cykeln?

TS - kan du ta lite kort på cykeln i övrigt så man kan se vad det är för grejer på och skicket?

Jag har efter förklaringarna och förstått hur dropouten och växelörat ser ut, men jag har inget att tillföra. Min magkänsla är att Polen är ett land där hantverk är billigt och man lagar saker om det går. Skulle man laga behövs ett nytt växelöra (googla theorema shaltauge, dropout, mech hanger) då det ser böjt och korroderat ut.

Fälgarna går att byta; tror nya kostar nånstans i regionen 1000kr per styck. Vill du bara ha nåt att köra på kostar det ca 1000kr för ett enkelt hjulset. Att nipplar fastnar är tämligen normalt. Dränk i olja och vänta.

Alla hjul passar, vanligtvis. Kassett / nav kan vara ett undantag.

Grupperna går att kombinera med varandra inom samma antal växlar och i vissa fall utanför antalet.

Mina google-skills säger att Theorema fanns med komplett 105, ultegra eller Dura-Ace.

Jag sällar mig till den å negativa skaran - trasig ram, utslitna fälgar och lägstanivåkomponenter Är Dura-Ace vevpartiet verkligen OK och är gaffeln original på cykeln? Är det kolfiber som det "skall" vara på tex sadelstolpe?

Makten skrev:
> Herrn kanske borde stiga ner från sina höga
> hästar? Det är en cykelram. Inte ett flygplan.
> Visst, det kan finnas andra, icke synliga skador.
> Men att ena dropout:en är kass tyder knappast på
> att resten måste vara trasigt.

Den analysen är du ju tämligen ensam om. Det borde vara en väckarklocka. Att kasta ut den sortens dumma idéer till en person som av förklarliga skäl kan tänkas vilja gripa efter varje chans att rädda en felinvestering är minst sagt oansvarigt.

Ramen är i bästa fall "bara" misshandlad, och i värsta fall krashad. Okänt hur illa. Att säljaren plockat på den en massa illa matchat, utslitet och delvis trasigt skrot och sålt till oinsatt för ockerpris istället för att laga och sälja schysst tyder på att man bör vara jävligt försiktig.
Det gör ont att sätta ansiktet i asfalten. Förhoppningsvis. I värsta fall känns det inte...

Och helt oavsett om det går att laga och det genom något mirakel inte dyker upp nya skador inom kort är en helrenovering knappast ekonomiskt försvarbar i det här läget.

Sluta ge dumma råd till folk som uppenbart inte är insatta nog att kunna värdera dem.

Jag håller med övriga som säger att man inte skall cykla den cykeln innan man kollat den noga.
Att gängorna är väck i ekernipplarna tyder på krasch skulle jag säga. Har han försökt att rikta upp det trasiga hjulet och dragit sönder nipplarna?

Som sagt innan, upp med lite bilder på hojjen för att se delarna och slitaget. Jag tror att dom flesta har gjort ett sånt här misstag.

Jag köpte en hoj för 10k som jag trodde var körklar och reda för att vröla på. Det slutade med att jag bytte delar och saker på den i 9månader innan första turen var gjord. Dock var ramen och klingor, kassett i mint condition men det var en jävla ihop-plock av delar som jag fick reda ut.

Jag är ingen världsmästare på kolfiber, aluminium och andra ramlagningar men jag skulle ge fan i den ramen. Det går säkert att laga men tiden för det och mecket är för mig det största bekymret. Du lär dig säkert något om du lyckats men jag hade köpt en ny cykel och sålt delar från den hojjen du har där.

Förstår fortfarande inte hur fan man kan göra såhär. Hur fan kan man stå där och sälja en cykel framför en person som man vet kommer få ett helvete, alt inte märka nåt och krascha fruktansvärt i skogen? Han måste ju vara cyklist och förstå vad allt detta innebär eftersom han verkar a bytt delar och "riktat hjul". Hemskt.

bojsänke skrev:
> Den analysen är du ju tämligen ensam om. Det
> borde vara en väckarklocka. Att kasta ut den
> sortens dumma idéer till en person som av
> förklarliga skäl kan tänkas vilja gripa efter
> varje chans att rädda en felinvestering är minst
> sagt oansvarigt.
>
> Ramen är i bästa fall "bara" misshandlad, och i
> värsta fall krashad. Okänt hur illa. Att
> säljaren plockat på den en massa illa matchat,
> utslitet och delvis trasigt skrot och sålt till
> oinsatt för ockerpris istället för att laga och
> sälja schysst tyder på att man bör vara
> jävligt försiktig.
> Det gör ont att sätta ansiktet i asfalten.
> Förhoppningsvis. I värsta fall känns det
> inte...
>
> Och helt oavsett om det går att laga och det
> genom något mirakel inte dyker upp nya skador
> inom kort är en helrenovering knappast ekonomiskt
> försvarbar i det här läget.
>
> Sluta ge dumma råd till folk som uppenbart inte
> är insatta nog att kunna värdera dem.

Med din logik ska man inte köpa begagnade cyklar. Det är nämligen omöjligt att veta hur de har behandlats, hur bra de än ser ut.

Makten skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den analysen är du ju tämligen ensam om. Det
> > borde vara en väckarklocka. Att kasta ut den
> > sortens dumma idéer till en person som av
> > förklarliga skäl kan tänkas vilja gripa
> efter
> > varje chans att rädda en felinvestering är
> minst
> > sagt oansvarigt.
> >
> > Ramen är i bästa fall "bara" misshandlad, och
> i
> > värsta fall krashad. Okänt hur illa. Att
> > säljaren plockat på den en massa illa
> matchat,
> > utslitet och delvis trasigt skrot och sålt
> till
> > oinsatt för ockerpris istället för att laga
> och
> > sälja schysst tyder på att man bör vara
> > jävligt försiktig.
> > Det gör ont att sätta ansiktet i asfalten.
> > Förhoppningsvis. I värsta fall känns det
> > inte...
> >
> > Och helt oavsett om det går att laga och det
> > genom något mirakel inte dyker upp nya skador
> > inom kort är en helrenovering knappast
> ekonomiskt
> > försvarbar i det här läget.
> >
> > Sluta ge dumma råd till folk som uppenbart
> inte
> > är insatta nog att kunna värdera dem.
>
> Med din logik ska man inte köpa begagnade cyklar.
> Det är nämligen omöjligt att veta hur de har
> behandlats, hur bra de än ser ut.

Det låter väl ganska rimligt. Varför köpa grisen i säcken när det kan finnas risker för att något ska gå sönder. Har man inte kunskaperna så är det dumt att handla begagnat, oavsett vad man än köper. Sedan att ett fordon kan vara förenad med fara gör att man kanske ska vara mer försiktig än med andra saker. Om man inte har koll på de grejer man köper på begagnatmarknaden, ja då får man räkna med att man kan få precis vad som helst i handen, speciellt om man inhandlar det i ett annat land.

Tillbaka
Topp