Köpt begagnad cykel, upptäckte precis en ram spricka.

I köpelagen krävs det inte att man undersöker en vara man köper. Därför vill man alltid skriva ett kontrakt som säljare då det isåfall står över köpelagen i många fall.

Finns ingen för 10k på den länken. Klickar man för att köpa ram kostar alla 1250€. Sen ska de ju köpas till komponenter. Jag tyckte jag var tydlig med att 4a nya cyklar räckte. Sen bokade vi en utlands resa till hela familjen förra veckan.
Vi skiter tyvärr inte ut pengar, även om vi önskar det.
aå läser verkligen inte jag köplagen men är ingen jurist :)

Länka gärna :) Jag lutade mig mer mot ett gammalt husbils-fall där man (om jag minns rätt) sa att köper man en begagnad husbil får man räkna med fuktskador. Men MTB-ramar är nog annorlunda:)
Undrar om inte vi tänker på samma rättsfall, tingsrätten dömde till säljarens förmån men det ändrades i hovrätten och fastställdes sen av HD.

I köpelagen krävs det inte att man undersöker en vara man köper. Därför vill man alltid skriva ett kontrakt som säljare då det isåfall står över köpelagen i många fall.

Finns ingen för 10k på den länken. Klickar man för att köpa ram kostar alla 1250€. Sen ska de ju köpas till komponenter. Jag tyckte jag var tydlig med att 4a nya cyklar räckte. Sen bokade vi en utlands resa till hela familjen förra veckan.
Jo, rea på alla Spindrift... men ganska begränsat med storlekar nu
Prop.jpg

Mvh
Kristoffer

Varför har du så kass attityd mot folk som försöker hjälpa dig? Ramsetet kostar från €875 som det extremt tydligt står på hemsidan.
IMG_2691.png

Varför har du så kass attityd mot folk som försöker hjälpa dig? Ramsetet kostar från €875 som det extremt tydligt står på hemsidan.
Visa bilaga 704631
Kass attityd? Var har du sett det? Däremot finns det många som inte läser vad man skriver. Jag har inte bett om tips på ny ram. Ramen som det även tipsas om kräver att jag köper både dämpare fram, bak och även kompletta hjul. Så då är vi långt över 20k ändå. Likaså var jag väldigt tydlig med att skriva att när JAG klickar på länken kostar den billigast 1250€. Så jag frågar sig också. Har du klickat på länken och kollat priserna? Du får gärna visa mig en medium ram som kostar det priset som du visar.

Så här ser det ut för mig.

Kass attityd? Var har du sett det? Däremot finns det många som inte läser vad man skriver. Jag har inte bett om tips på ny ram. Ramen som det även tipsas om kräver att jag köper både dämpare fram, bak och även kompletta hjul. Så då är vi långt över 20k ändå. Likaså var jag väldigt tydlig med att skriva att när JAG klickar på länken kostar den billigast 1250€. Så jag frågar sig också. Har du klickat på länken och kollat priserna? Du får gärna visa mig en medium ram som kostar det priset som du visar.

Så här ser det ut för mig.
Du har ingenstans skrivit storlek, hjulstorlek eller bakdämparmått. Så om det inte passar, då kan du skriva det istället för att gå loss om att folk inte läser när det erbjuds en lösning med en helt ny ram för samma kostnad som en lagning verkar kosta.

Och det är det den kostar, testat att lägga den i varukorgen?

Bilagor

• IMG_2692.jpeg
    IMG_2692.jpeg
    198.1 KB · Besök: 72
Du har ingenstans skrivit storlek, hjulstorlek eller bakdämparmått. Så om det inte passar, då kan du skriva det istället för att gå loss om att folk inte läser när det erbjuds en lösning med en helt ny ram för samma kostnad som en lagning verkar kosta.

Och det är det den kostar, testat att lägga den i varukorgen?
Vi kan väll börja med att endast 1 person har höftat in ett pris. Det krävdes och högre temp än på min ram som mest bara behöver 160c i 4h. Så att det skulle kosta 10k att laga är högst otroligt.
Jag fick tips om en ram utan att personen ens frågade vad jag hade innan. Varför ska jag när jag inte ens efterfrågade en ram skriva i första inlägget vad för hjulstorlek jag har och dämpar längder jag har?
Sen att jag varit otrevlig är ju bara hur du tolkar det. Jag frågade specifikt efter om det fanns någon som hade erfarenhet av att laga en aluminium ram. Inte om det går att köpa en annan ram. Det finns en ram på köp och sälj som alla mina delar passar på. Men det var ju inte det jag frågade. Jag har på annat håll fått till mig att funkar helt ok att svetsa en ram.

Vi kan väll börja med att endast 1 person har höftat in ett pris. Det krävdes och högre temp än på min ram som mest bara behöver 160c i 4h. Så att det skulle kosta 10k att laga är högst otroligt.
Jag fick tips om en ram utan att personen ens frågade vad jag hade innan. Varför ska jag när jag inte ens efterfrågade en ram skriva i första inlägget vad för hjulstorlek jag har och dämpar längder jag har?
Sen att jag varit otrevlig är ju bara hur du tolkar det. Jag frågade specifikt efter om det fanns någon som hade erfarenhet av att laga en aluminium ram. Inte om det går att köpa en annan ram. Det finns en ram på köp och sälj som alla mina delar passar på. Men det var ju inte det jag frågade. Jag har på annat håll fått till mig att funkar helt ok att svetsa en ram.
så länge man vet vad man gör så går de svetsa är mera en kostnadsfråga och om nån vill ta på sig jobbet

aerosvets vet ja inte om han är aktiv fortfarande sen har de vart nån i malmötrakten som svetsat ramar förr
är en del gamla happyiter som inte hänger kvar som ja vet har svetsat sina ramar med sprickor och dom som har custom modifierat aluramar så är absolut inge omöjlighet o svetsa..

Givet att du vill cykla bikeparks med cykeln (relativ hård cykling): Många skriver att det är svårt att få lagad ALU-starkt, är det verkligen värt att riskera hälsan för att man så himla gärna vill laga just denna ramen? Det är bara du som kan svara på den frågan men jag skulle tagit till mig av kommentarerna i tråden.

Hade jag varit du så hade jag tagit pengarna åter för ramen och sen sparat ihop pengar till att köpa något annat vettigt. Löpning på sommaren är fint det med.

Svårt att faktiskt hitta info från någon som är kunnig inom ämnet. Är många hemma pulare med åsikter. Har frågat en gammal svetsare och han sa att med rätt grejer går det. Man kan ju förstärka området.
Att det går är det inga tvivel om. Men är det rimligt?

Varför har ramen en spricka? Har den krashat eller landat väldigt hårt, är det ett konstruktionsfel eller ett fabrikationsfel? Oavsett vad som orsakade sprickan är det ju inte helt orimligt att fundera på om det kommer dyka upp fler sprickor på andra ställen. Är det ekonomiskt försvarbart att lägga pengar på att laga den här sprickan när det finns fog för misstanke om ytterligare fel på ramen?

Jag är inte bara hemmapulare med åsikter, jag är även en internetsurfare av rang! I mitt gedigna surfarande på cykelforum har jag sett otaliga stål och kolfiberramar lagas, men i princip aldrig några aluminiumramar. Som du själv märker finns det inte så mycket information om saken. Det kan man tolka lite hur man vill, men jag tolkar det på samma sätt som jag tolkar avsaknaden av information om hur man reparerar utslitna däck... det är säkert möjligt men för jobbigt.

Med det sagt vill jag ändå att du försöker dig på en lagning om du vill det! Jag tycker själv det är jättekul att laga och reparera sager och det hade varit intressant att veta hur det gick!

Att det går är det inga tvivel om. Men är det rimligt?

Varför har ramen en spricka? Har den krashat eller landat väldigt hårt, är det ett konstruktionsfel eller ett fabrikationsfel? Oavsett vad som orsakade sprickan är det ju inte helt orimligt att fundera på om det kommer dyka upp fler sprickor på andra ställen. Är det ekonomiskt försvarbart att lägga pengar på att laga den här sprickan när det finns fog för misstanke om ytterligare fel på ramen?

Jag är inte bara hemmapulare med åsikter, jag är även en internetsurfare av rang! I mitt gedigna surfarande på cykelforum har jag sett otaliga stål och kolfiberramar lagas, men i princip aldrig några aluminiumramar. Som du själv märker finns det inte så mycket information om saken. Det kan man tolka lite hur man vill, men jag tolkar det på samma sätt som jag tolkar avsaknaden av information om hur man reparerar utslitna däck... det är säkert möjligt men för jobbigt.

Med det sagt vill jag ändå att du försöker dig på en lagning om du vill det! Jag tycker själv det är jättekul att laga och reparera sager och det hade varit intressant att veta hur det gick!
Då det är i starten av min cykel karriär är jag tveksam att jag lyckas ha sönder ramen om den laggas där den är trasig, med förstärkning isåfall. Tanken var att ha denna cykel 1 Max 2 år. Sen får ramen hamna på väggen som dekoration. Delarna säljs vidare.
Men ja jag ska ringa runt nästa vecka till en del som svetsar aluminium och höra vad experterna säger. Att det är 7005 aluminium talar för att det är mer görbart.

Givet att du vill cykla bikeparks med cykeln (relativ hård cykling): Många skriver att det är svårt att få lagad ALU-starkt, är det verkligen värt att riskera hälsan för att man så himla gärna vill laga just denna ramen? Det är bara du som kan svara på den frågan men jag skulle tagit till mig av kommentarerna i tråden.

Hade jag varit du så hade jag tagit pengarna åter för ramen och sen sparat ihop pengar till att köpa något annat vettigt. Löpning på sommaren är fint det med.
Vad han sade.

många åsikter av hemmapulare men som föredetta svetsare så säger ja motsatsen de är inte svårt att få lagad alu starkt de handlar bara om att ha rätt utrustning.
spelar ingen roll om de är stål alu gjutgods koppar kolfiber etc, gör man rätt och har rätt utrustning blir lagningen lika starkt som resten av materialet i sig...
av den orsaken att stål är enkelt att svetsa de kan tillomed hobbysvetsare laga. samt relativ liten yta påverkas lackeringsmässigt
kolfiber well kan man läsa sig till hur man lagar samt de är rätt enkelt o improvisera ett pressförband för en kolfiberlagning ska bli kompakt o hållbar. o samma här gällande lackering blir inte så stor yta som påverkas.
medans alu kräver erfarenhet samt rätt utrustning varav de är relativt dyrt och komplicerat att göra. här finns de även en relativ risk att lacken på hela ramen kan få defekter i värmebehandlingen så en komplett omlackering behövs därav drösar de av stål o kolfiberlagningar o få alulagningar..

personligen så skulle ja inte lita ett skit på en hemmalagad stålis eller kolfiberraket som nån hobbypulare lagat med tveksam utrustning men skulle inte ha nått problem att lita på en alu som är lagad av ett proffs med rätt utrustning..

många åsikter av hemmapulare men som föredetta svetsare så säger ja motsatsen de är inte svårt att få lagad alu starkt de handlar bara om att ha rätt utrustning.
spelar ingen roll om de är stål alu gjutgods koppar kolfiber etc, gör man rätt och har rätt utrustning blir lagningen lika starkt som resten av materialet i sig...

av den orsaken att stål är enkelt att svetsa de kan tillomed hobbysvetsare laga. samt relativ liten yta påverkas lackeringsmässigt
kolfiber well kan man läsa sig till hur man lagar samt de är rätt enkelt o improvisera ett pressförband för en kolfiberlagning ska bli kompakt o hållbar. o samma här gällande lackering blir inte så stor yta som påverkas.
medans alu kräver erfarenhet samt rätt utrustning varav de är relativt dyrt och komplicerat att göra. här finns de även en relativ risk att lacken på hela ramen kan få defekter i värmebehandlingen så en komplett omlackering behövs därav drösar de av stål o kolfiberlagningar o få alulagningar..

personligen så skulle ja inte lita ett skit på en hemmalagad stålis eller kolfiberraket som nån hobbypulare lagat med tveksam utrustning men skulle inte ha nått problem att lita på en alu som är lagad av ett proffs med rätt utrustning..
Då hoppas vi att TS hittar ett proffs med rätt utrustning som samtidigt är relativt billig (svår ekvation).

Tja i teorin har du nästan rätt. En korrekt gjord svets är stark men det är alltid en anvisning för utmattning och ramen har troligen gått sönder i utmattning. Problem nr 2 och 3, när en fabrikssvetsad ram går sönder utefter en svetsfog finns det troligen fler dåliga svetsfogar och om en fabrik inte fixar en bra svetsfog är det stor risk att en även riktigt duktig svetsare får svårt att göra en korrekt svetsfog.
Jag är ingen svetsare men civ ing i brottmekanik.

Tja i teorin har du nästan rätt. En korrekt gjord svets är stark men det är alltid en anvisning för utmattning och ramen har troligen gått sönder i utmattning. Problem nr 2 och 3, när en fabrikssvetsad ram går sönder utefter en svetsfog finns det troligen fler dåliga svetsfogar och om en fabrik inte fixar en bra svetsfog är det stor risk att en även riktigt duktig svetsare får svårt att göra en korrekt svetsfog.
Jag är ingen svetsare men civ ing i brottmekanik.
ja största risken för sprickor är alltid vid svetsfogens kant oavsett de är stål eller alu så båda riskerar spricka vid svetsfog av utmattning eller rent av en dålig fog så vad gör en lagad stålram bättre än en lagad aluram? båda har mer eller mindre samma risker för sprickbildningar vid svetsfogar

alla svetsade fogar oavsett material har en risk att spricka vid svetsfogarnas kanter o kommer garanterat nån gång spricka i någon av svetsfogarnas kanter om dessa används och utsätts för påfrestningar nog länge..

sen en fabrikssvetsad ram är vanligtvis massproducerad av en svetsrobot som varken ser eller kan anpassa svetsen efter ev minimala avikelser och kan i mängden av ramar slinka genom kontroller o leverera ut en ram med en felaktig svets.. att en svetsfog är dålig på ett exemplar behöver inte betyda att resten av fogarna är automatiskt dåliga.. en duktig svetsare kan defenetivt åtgärda en dåligt fabriksvetsad fog och förstärka för minska risken för framtida belastning/utmattninssprickor

En spricka i en cykelram, är aldrig att leka med. I synnerhet om sprickan inte orsakats av traumatiskt våld, utan utgör en metallisk uttröttning. I ex en diamantram, kan detta vara = en dödsfara. Rekommenderas till ingen!!!

För dom som intresserar sig. Jag har fått både hjälp att laga cykeln och att eventuellt åldra den. Men då säljaren gav mig bra pris för ramen har jag även lyckats sälja delarna. Så jag har fått alla pengar tillbaka och all är nöjda.
Aerosvets hade inga problem med att svetsa, med tanke på att han har laggat många cyklar kan man nog lita på att han kan sin sak.

Köpte en begagnad cykel härifrån. Idag upptäckte jag en stor ram spricka. Färgskavet på bilden kommer från mig, jag skrapade där för att se hur illa det var.
Säljaren erbjöd pengar tillbaka för ramen. Jag är nöjd med cykeln så jag undrar om det finns någon som man kan lämna in den till för lagning. Vill ju ha en cykel nu i sommar som jag kan cykla i bikeparks med. Men spendera mer pengar på ny ram är uteslutet. Vi har köpt 4a nya cyklar nu till sommaren och budget för en 5e finns inte Visa bilaga 704542
I mitt tycke finns det bara en sak att göra, ta pengarna tillbaka som erbjuds, allt annat kommer att bli en dålig roman.

I mitt tycke finns det bara en sak att göra, ta pengarna tillbaka som erbjuds, allt annat kommer att bli en dålig roman.
I inlägget ovan finns min lösning. Men vill klargöra att jag har pratat med flera kunnig som sa att man visst kan laga denna legeringen och får ett bra resultat, åldring var inte alltid ett måste. Man skulle ej heller förstärka runt området. Aerosvets var väll den som kunde snabbast och var sjukt flexibel.

I inlägget ovan finns min lösning. Men vill klargöra att jag har pratat med flera kunnig som sa att man visst kan laga denna legeringen och får ett bra resultat, åldring var inte alltid ett måste. Man skulle ej heller förstärka runt området. Aerosvets var väll den som kunde snabbast och var sjukt flexibel.
Så om jag tolkar dig rätt så skippar du att laga den, trots att det var enkelt och smidigt?

Så om jag tolkar dig rätt så skippar du att laga den, trots att det var enkelt och smidigt?
Ja, för att jag får alla pengar tillbaka. Det är enklaste och snabbaste alternativet för mig. Bor inte nära dom som kunde laga den, jag slipper ju även att strippa cykeln.
En lagning hade kostat Max 1000;-.

Fin tråd där säljaren erbjuder pengarna tillbaka men köparen löser situationen på egen hand. Brukar vara tvärtom i båda ändar när det skapas trådar :D

Fin tråd där säljaren erbjuder pengarna tillbaka men köparen löser situationen på egen hand. Brukar vara tvärtom i båda ändar när det skapas trådar :D
Vi delade på ansvaret. Jag köpte en komplett cykel. Säljaren ska ha all cred för enkel lösning. Det var inte svårt att sälja hela cykeln för att täcka mellanskillnaden för det säljaren gav tillbaka. Tog mig mindre än 1h på Facebook. Snubben kommer och hämtar cykeln ikväll.

Senast ändrad:
Vi delade på ansvaret. Jag köpte en komplett cykel. Säljaren ska ha all cred för enkel lösning. Det var inte svårt att sälja hela cykeln för att täcka mellanskillnaden för det säljaren gav tillbaka. Tog mig mindre än 1h på Facebook. Snubben kommer och hämtar cykeln ikväll.
Kul att det löste sej, hatten av för ”säljaren”, är nog inte alla som hade gått med på att betala tillbaka ?

Förresten, som jag förstått det så görs aluminiumramar typiskt av 6061-T6, och de är tjorviga att reparera pga att det krävs värmebehandling efter man svetsat. Men vissa ramar, ofta småskalig produktion, görs av 7020-T6 eller 7005, och de är enklare reparera för det behövs så vitt jag förstått ingen värmebehandling efter svetsning, man behöver bara vänta en tid så har den återfått sina egenskaper efter svetsning.

Alla(?) stora tillverkare som massproducerar och kör med avancerad hydroforming mm använder 6061, medan små tillverkare med mindre fabriksresurser kan använda 7020 / 7005.

Kanske får skit för att jag väcker liv i en gammal tråd med mycket åsikter, men hobbymekare här som är hyffsat händig med TIG svetsning och tänkte bara delge mina personliga erfarenheter, kanske hjälper det någon i framtiden. Jag lagade själv en Banshee Phantom V1 för ett antal år sedan nu. Kändes synd att skrota en i övrigt fräsch och fin ram (köpte den sprucken för en rimlig peng av en ärlig säljare).

Det var en mindre spricka vid headtuben, mellan top och downtube kan man säga. Borrade ändarna på sprickan för att minska risk för spridning (som var ca 15mm lång), noga rengöring och sedan svetsade jag den själv. Förstärkte inget extra. Värmebehandlade inget utan hoppades (om något) på lite "natural aging" av 7000-serie kvalitén som ramen tycktes vara gjord av. Fräste även om bakre dropoutsen (älskar Banshees utbytbara) så att de passar Boost nav).

Cykeln går inte jättehårt eller med en nämnvärt tung cyklist. Försöker hålla koll emellanåt ifall jag ser något (ej lackerad) men ännu håller den ihop fint. Alla fall är olika, hade nog tvekat mer om det vore en 100kg huck-to-flat-are som skulle köra den, men jag är glad över att ha räddat en ram från skrot och den har skänkt stor glädje genom åren. Man kommer långt på sunt förnuft brukar jag tänka.

Varning!!! Köp/Cykla/Kör, aldrig en hoj med visuellt konstaterade sprickor i ramen!

Dessa skador uppstår nästan alltid pga matuttröttning, alt krockskador. Detta = Livsfara!

Tillbaka
Topp