Köpt cykel från Cyclestore - Fastnat i Malmö

Carf

Ny medlem
Hej!
Jag har alltså köpt en cykel från den engelska ehandelsbutiken https://www.cyclestore.co.uk

Det tog några dagar innan de väl skickade den men sen såg allt ut att flyta på när jag dagligen trackade den via GLS parcel tracking. Men i Malmö tog det stopp. Det verkar som att cykeln inte fraktas vidare till Stockholm för att den är för skrymmande eller dylikt.

Jag har pratat med svenska fraktbolaget Schenker som inget kan göra utan hänvisar till ursprungliga fraktbolaget ParcelForce.

När jag pratar med ParcelForce säger de att de bara pratar med avsändaren Cyclestore.

Cyklestore svarar bara på mejl och säger upprepade gånger att de löser saken med ParcelForce som i sin tur säger att ingen från cyklestore har hört av sig.

Vad ska jag göra för att komma ur denna Kafka-prosess? Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Cykeln har varit fast i Malmö snart två veckor :-/

Ångra köpet eftersom du inte fått någon cykel som du betalat för? Vad säger Cyclestore om leveransvillkor?

Jag vill ju helst inte ångra köpet utan att först prova allt för att få hem den. Har köpt kringutrustning som ligger och väntar på att få komma till användning.

På Cyclestores hemsida står att om ett paket kommit bort så hjälper de till att göra en anmälan men först efter att det varit försvunnet i 14 dagar. Nu är det ju inte borta utan lagrat i depån i malmö...

Sen att deras hemsida ligger nere lite då och då gör ju inte att jag känner mig tryggare direkt ?

Min låda var ute på vift med. men Dom fixade till det relativt bra.

24.08.2017 10:04 NAME Delivered
18.08.2017 17:16 Sweden Held in depot - premises closed
15.08.2017 09:34 Sweden Held in depot - premises closed
15.08.2017 09:34 Sweden Address problem - sender contacted
14.08.2017 09:41 Sweden Held in depot
11.08.2017 16:58 Sweden On route to delivery depot
11.08.2017 09:45 Sweden Held in depot
10.08.2017 16:10 Sweden Held in depot - restricted contents
10.08.2017 15:28 Sweden LABEL IMAGE UNREADABLE
10.08.2017 15:28 Sweden Tracked in intermediate/destination country
08.08.2017 12:27 Denmark Tracked in intermediate/destination country
08.08.2017 12:26 Denmark Tracked in intermediate/destination country
04.08.2017 23:39 UK Exp/Imp Sort Ctr. Sorted
04.08.2017 22:10 UK Exp/Imp Sort Ctr. Tracked in intermediate/destination country
04.08.2017 22:09 UK Exp/Imp Sort Ctr. Tracked in intermediate/destination country
04.08.2017 22:05 UK Exp/Imp Sort Ctr. Tracked in intermediate/destination country
04.08.2017 19:10 Stoke Depot On route to hub
04.08.2017 15:53 Stoke Depot Collected
04.08.2017 15:46 Despatch Advised Pre-advice Received From Customer Site GLS Export

Har en cykel från Winstanley som sitter fast sedan i slutet av förra veckan hos GLS i Malmö. Ett liknande meddelande när jag kollar deras hemsida:
1/09/2017 08:30 The parcel is stored in the GLS warehouse. Sweden Malmoe
31/08/2017 13:13 The parcel remains in the GLS depot. It cannot be delivered as the goods are excluded from transport by GLS terms & conditions.
GLS kanske nu har ett gäng cyklar från England liggandes?

Jag kan minnas fel men har det inte varit en hel del strul med cykelleveranser genom just GLS/Schenker tidigare? Typ något om att Schenker anser sig ha fått för lite betalt av det brittiska fraktbolaget och då vägrar föra paketen vidare…

Mayhem sa:
Jag kan minnas fel men har det inte varit en hel del strul med cykelleveranser genom just GLS/Schenker tidigare? Typ något om att Schenker anser sig ha fått för lite betalt av det brittiska fraktbolaget och då vägrar föra paketen vidare…
Precis, finns en annan tråd om det. Jag har mailat butiken, hoppas de kan lösa det.

Hithit > Oj, ja det ser ju inte ut att ha gått supersmidigt direkt. Men fram kom det alltså utan att du behövde ringa runt och jaga? Då har jag nästan en vecka till att vänta antar jag :-)

trumpeten sa:
Har en cykel från Winstanley som sitter fast sedan i slutet av förra veckan hos GLS i Malmö. Ett liknande meddelande när jag kollar deras hemsida:
31/08/2017 13:13 The parcel remains in the GLS depot. It cannot be delivered as the goods are excluded from transport by GLS terms & conditions.

Samma meddelande som jag fått från GLS.

Nu har jag fått svar från Cyclestore att de ska höra av sig igen till ParcelForce så det är väl bara att sitta lugnt i båten i ett par dagar till tänker jag.

Carf sa:
trumpeten sa:

Samma meddelande som jag fått från GLS.

Nu har jag fått svar från Cyclestore att de ska höra av sig igen till ParcelForce så det är väl bara att sitta lugnt i båten i ett par dagar till tänker jag.

Tänker samma, beställer man billigt från England får man vara beredd på att det inte kommer fram nästa dag. Mailat både butik och GLS/Schenker men ännu inget svar...

Hade samma problem med Cyclestore när jag köpte cykel från dem förra året, låg i Malmö ett par veckor pga att Cyclestore hade betalat för lite i frakt, de slickade inte vidare fören de fick mer betalt, ring och tjata på Cyclestore!

Samma sak hände mig också, fastnade i malmö med hänvisning om betalning av leverans. Löste sig till slut, fattar dock inte varför det ännu inte är löst.

Gjort samma resa... räkna med 3-4dgr i Malmö. Parcelforce skickar med paket - i Sverige är det för stort som paket och måste klassas upp.

Så fort det är omklassat rekommenderar jag att ni ringer Schenker och hämtar på terminal...ingår utkörning och då måste man vara hemma..

Yes! GLS/Schenker svarade på mail och tydligen har paketet bytt sändningsnummer (!) och nu befinner det sig i Stockholm. Förhoppningsvis blir jag en Kona-ägare denna vecka...

Senast ändrad:
trumpeten sa:
Yes! GLS/Schenker svarade på mail och tydligen har paketet bytt sändningsnummer (!) och nu befinner det sig i Stockholm. Förhoppningsvis blir jag en Kona-ägare denna vecka...

Grattis, håller tummarna! (Jag har också beställt en Kona) När jag mejlade Schenker igår fick jag detta som svar:

"Tack för din förfrågan!

Vi har för närvarande hög belastning vilket innebär att det kan ta mycket lång tid att besvara din förfrågan.

Om möjligt ber vi dig att inte kontakta oss mer än en gång i samma ärende.

Du vet väl om att du dessutom enkelt kan hitta många svar på dina frågor här?"

Bara att vänta lite till mao.

Samma lika för mig förra året. rRingde Cyclestore och ngn dag senare var paketet på väg igen. Har för mig att jag ringde två ggr och tjatade.

Boom! Plötsligt händer det omöjliga!

Fick idag mejl från schenker att mitt paket inte kommit till Sverige ännu och att jag måste höra av mig till säljaren. Ungefär samtidigt fick jag ett sms som sa att mitt paket kommit fram och att jag kunde få det utskickat imorgon någon gång mellan 08:00 och 16:00. ?

Jag gjorde som Johanfp rekommenderade, jag åkte å hämtade paketet i Spånga istället.

Nu får jag se om jag lyckas bygga ihop den bara. :-)

Tack för allas stöd här i tråden!

Bilagor

• IMG_3771.JPG
    IMG_3771.JPG
    250.3 KB · Besök: 71
Grattis! Vilken modell blev det?
Har fattat att mitt paket är i Spånga också, hinner inte åka dit förrän på torsdag dock.

Alltså jag orkar inte!

Det är en skada på ramen som är i kolfiber. Nu är det ju lite OT men jag vet inte vad jag ska göra. Har ingen tidigare erfarenhet av kolfiber, hur allvarligt tror ni det är?

Cyclestore säger att jag kan skicka tillbaka hela cykeln och så skickar de en ny men det är ju en relativt liten skada..?

Bilagor

• 1.jpeg
    1.jpeg
    208.5 KB · Besök: 90
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    196.3 KB · Besök: 81
  • 4.jpeg
    4.jpeg
    307.4 KB · Besök: 71
Det ser inte bra ut. Jag skulle bett om en ny, helt klart. Det sänker ju begagnatvärdet på cykeln något enormt, även om ramen inte skulle gå av vid sämsta tänkbara tillfälle.

Det där måste lagas professionellt. Röret är knäckt, vad jag kan se å har då ingen styrka kvar så cykla inte på den där. :(

frid!

Gud vad skönt med era bestämda svar! Då kör jag på det!

Så får vi se hur smidigt det kan gå :-)

Carf sa:
Gud vad skönt med era bestämda svar! Då kör jag på det!

Så får vi se hur smidigt det kan gå :-)

+1 bra att skicka den tillbaka.

Surt och jobbigt men rätt val.

Riktigt fin cykel för övrigt!

Min Kona befinner sig i Malmö. Sex dagar tog det att förstå att paketet är av fel storlek. I am not amused :)

Skitsegt, det är bara att hoppas att det löser sig smidigt.
Förra året köpte jag en GT Grade från England och första rundan runt kvarteret drog jag sönder växelörat och växelförare (hade inte kollat inställningen av växlarna innan och kedjan hoppade över från största kugge in i bakhjulet). Var såklart skitjobbigt men affären skickade direkt ny växelförare, kedja, och växelöra. Växelörat var såklart fel sort så fick tillslut köpa ett direkt från USA...
Lämnade in cykel på sjysst lokal LBS, Alviks Cykel, som fixade allt mkt smidigt. Använder cykeln massor idag och är jättenöjd med den, men dom där veckorna när allt bara var strul och skulle fixas var skitsega. Know the feeling!

Tillbaka
Topp