Köpte jag för stor cykel?

peppegu

Ny medlem
Hej!
Köpte en cykel i tisdags, En scott p45 sportster, storlek Large.
Jag är 175 cm lång. Börjar nu bli osäker om jag köpt för stor cykel...mest avståndet fram till styret jag är osäker på. har flyttat fram sadeln så det känns helt ok, men osäker hur det blir under längre sträckor?

Såg en kille som skrev på annat forum som va 180cm lång och han hade en medium, M är 51 cm, och large är 55 cm tror jag.

Tror ni det blir nåt problem vid ev. byte? köpte den på rea för 5300 så mkt pengar för mig.

Tacksam för lite hjälp.

Mja, du får tänka på att det handlar om två olika situationer, storlek för skogscykel respektive hybrid/racer. Den cykel som körs i skogen bör vanligtvis vara en storlek mindre än den man kör på vanlig väg, det tycker i alla fall jag är en ganska bra tumregel. Och Sportstern är väl inte direkt någon stigcykel som man kör i stöket. Du får gå på känslan, helt enkelt. Tycker du att den fungerar bra, så kör vidare.

Jag är 182 cm kort och har M i skogen och L på asfalt. Det funkar fint för mig. Sedan ska man inte stirra sig blind på storleksangivelsen i sig, det är många mått som ska stämma för att cykeln ska passa perfekt.

Amerikanska tilverkare är i regel större än många andra i storlekarna.

Det är en bra cykelhandlares (en dålig med för den delen) uppgift att se till at du får en cykel som passar dig.

Skulle tro att large är för stor för dig, men det handlur ju mkt om personliga preferenser oxå.
Gå tillbax o säg att du vill prova en mindre cykel. Du kan nog inte testköra den du har nu särskilt länge utan att få svårt att byta in den.

Lycka till.

Jag får gå tillbaka imorrn och kolla med dom, förhoppningsvis har dom en M också, annars får jag väl köpa den till fullpris om den måste beställas, men är väl värt dom 600kr extra om den är bätte för mig. Kan tilläggas att jag köpte den i tisdags, men hämta ut den på onsdag, så bara haft den 1 dag.

Jag är 186cm och har L med 605mm i effektiv topprörslängd på min AM/FR hojj som funkar bra för AM men när det blir lite mer trix och fix då blir det jobbigt. På min FR/DH hojj har jag 575mm i effektiv topprörslängd (strl klassas som M), denna har jag betydligt mer kontroll över i trix och fix. Båda dessa är skogscyklar och skulle jag ha haft en stadshojj så skulle jag valt 605-615mm i effektiv topprörslängd.

Hoppas att det bar till lite hjälp iaf.

Bara för att vara på den säkra sidan - alla är väl medvetna om att sportstern är en asfalts-/grusvägshybrid, och inte en XC- eller AM-hoj? Storlek L vore utan tvekan för stort i skogen, men kan funka bra för mindre teknisk körning.

peppegu -> Tror att vi glömt den viktigaste frågan: Vad ska du använda cykeln till?

Vad hände med att man skulle gå på känsla? Storlekar och mått i alla ära, men kan man faktiskt testa cykeln och känna efter själv vad som känns bäst för sig själv så lägger jag alla teorier åt sidan. Känslan kommer alltid vara det viktigaste, inte om det står M eller L på ramen. Trivs du med hojen nu och känner att det funkar kanon, go for it. Känns hojen för stor, försök byta. Teorin kan du nästan lämna hemma i ett sånt läge. Känsla som sagt, KÄNSLA!

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara för att vara på den säkra sidan - alla är
> väl medvetna om att sportstern är en
> asfalts-/grusvägshybrid, och inte en XC- eller
> AM-hoj? Storlek L vore utan tvekan för stort i
> skogen, men kan funka bra för mindre teknisk
> körning.
>
> peppegu -> Tror att vi glömt den viktigaste
> frågan: Vad ska du använda cykeln till?

hade det varit en skogshoj för teknisk stid hade det stått mellan s och m, nu kommer strl m bli toppen. Large är för stort om du är 175, såvidare du inte lider av en aborm kropp. typ armar ner till knäna eller så.

fischer89 skrev:
Känsla som sagt,
> KÄNSLA!

Ja verkligen, speciellt om man inte har någon större erfarenhet av olika cyklar. Då kan man verkligen 'känna' sig fram till rätt hoj.

Om du flyttat fram sadeln så mycket att du känner att du har för mycket vikt på armarna och får jobba mycket med bål för att hålla dig upprätt så är den för stor.

Men hur bra inställd är den för övrigt? Är sadeln på rätt höjd? Höjer du sadeln flyttas den längre bak och du får kompensera för detta. Du måste ju få provcykla de båda storlekarna.

Som sagt vad skall du använda cykeln till? Skillnad att köra runt i stan än att böka i skogen eller ligga och borra med en räser där du ligger med högre kraft på pedalerna.

Generellt så kan du inte jämföra med vad andra har köpt. Ställ krav på personalen och be dom hjälpa dig tillrätta.

/Benny

Jag ska enbart ha den att pendla till jobbet med, inte nåra större sträckor direkt.
Så mestadels cykelvägar alltså.

Jag va nere till affären nyss, och han hjälpte mig korrigera sadeln, jag hade flyttat fram den för mkt, så jag satt lite för upprätt.
Sen skulle han beställa hem en kortare styrstam, en 100, den jag har nu va 120. Men han tyckte jag satt bra på den nu, så han sa jag fick fundera nåra dar om dom skulle byta till den kortare styrstamen Kostar inget att byta om jag ville det.

Cyklat ca 2 mil idag och det känns bra, men tror jag väljer den kortare styrstamen, då kan jag flytta tillbaka sadeln lite och sänka styret lite för att få bättre lutning.
Jag behåller min L med en något kortare styrstam :)

Känns det bra så känns det bra =)

Ett bra test kan vara detta:
Sätt dig och cykla i normal fart, och släpp styret. Du ska kunna hålla samma ställning utan att behöva anstränga dig särskilt mycket, kan du inte det har du för mycket vikt på händerna.

Om du har för mycket vikt på händerna hjälper det att flytta bak sadeln så länge cykeln inte är för stor. Kommer du inte undan för mycket framvikt så har du för stor cykel/för lång styrstam.

2cm kortare styrstam kan göra rejäl skillnad, och 100mm är inte för kort (säger jag som har ca 30 på min alldeles för stora 80-talsräser).

Jag har en scott speedster s40 lvg hoj, denna är det medium på (centrum - centrum 54 cm)
Den passar mig perfekt då jag är 172 cm, dock var det gränsfall i och med att jag har korta ben...

Scott har ganska konstiga storlekar så som sagt stirra dig inte blind på ramstorleken utan känn vad som passar dig bäst.

Lycka till.

/Daniel

Föredömligt med en affär som tar sina kunder på allvar och byter ut styrstam utan extra kostnad.

Låter på dig som om du hittat rätt storlek.

Om du går ner i storlek så blir det större avstånd mellan sadel och styre, och din ställning blir mer aggresiv vilket du kanske inte önskar.

Benny

Atlas skrev:
> Large är för stort om du är 175, såvidare du inte lider av en aborm kropp. typ
> armar ner till knäna eller så.

Inte nödvändigtvis. Storlek L säger ju bara att den är större än M och mindre än XL, vad storlekarna sedan innebär räknat i cm, mm och vinklar varierar mellan olika fabrikat. Därför kan man inte gå på att den som är si eller så lång ska ha den eller den storleken, det är bättre att gå på känslan.

båtbensbudet skrev:
> Amerikanska tilverkare är i regel större än
> många andra i storlekarna.
>

nu är väll inte scott inte amerikanskt, vet heller inte om det stämmer särskilt bra på de amerikanska märkena, cannondale stämmer det absolut inte på, inte på deras mtb hojar i alla fall

Jensen skrev:
> båtbensbudet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Amerikanska tilverkare är i regel större än
> > många andra i storlekarna.
> >
>
>
> nu är väll inte scott inte amerikanskt, vet
> heller inte om det stämmer särskilt bra på de
> amerikanska märkena, cannondale stämmer det
> absolut inte på, inte på deras mtb hojar i alla
> fall

Där ser man, kunde verkligen lura mig med hemsidan scottusa.com
Jag kör ju inte mtb men min cannondale bad boy som jag hade en gång i tiden var nästan för stor i L.

Tittar man på italienarna och jämför så har de iaf varit så. Behöver tex xl lr rent av xxl från wilier. Kanske iofs mer är ett tecken på att italienarna är små än ngt annat.

Almis skrev:
> Jag har för mig att Scott är amerikanskt, om
> inte vart härstammar fabrikatet ifrån?

Tjena!

Scott härstammar från Usa men styrs, designas och utvecklas numera i Österrike..

Kneecap skrev:
> Almis skrev:
> -----
> > Jag har för mig att Scott är amerikanskt, om
> > inte vart härstammar fabrikatet ifrån?
>
> Tjena!
>
> Scott härstammar från Usa men styrs, designas
> och utvecklas numera i Österrike..

äre inte Schweiz?

båtbensbudet skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > båtbensbudet skrev:
> >
>
> > -----
> > > Amerikanska tilverkare är i regel större
> än
> > > många andra i storlekarna.
> > >
> >
> >
> > nu är väll inte scott inte amerikanskt, vet
> > heller inte om det stämmer särskilt bra på
> de
> > amerikanska märkena, cannondale stämmer det
> > absolut inte på, inte på deras mtb hojar i
> alla
> > fall
>
> Där ser man, kunde verkligen lura mig med
> hemsidan scottusa.com
> Jag kör ju inte mtb men min cannondale bad boy
> som jag hade en gång i tiden var nästan för
> stor i L.
>

badbojen hade om jag inte minns fel rätt lite sloop, i alla fall de tidigare modellerna, o de billiga modellerna. som byggde på M ramarna. kollar du taurin, scalpel och rush t.ex. så ser du att deras sadelstolpsrör är väldigt kort. förra modellen av scalpel, delade S och M samma sadelrör, L och XL delade oxå sadelstolpsrör. längden är inte sådär superlång heller längre.

Tillbaka
Topp