Köptips för en nybörjare.

shtayna

Medlem
Hej!
Har börjat se mig om efter en träningsmetod att kombinera med mitt stiglöpande och cyklingen känns som rätt väg för mig. Planerar även att ta mig långturer över landet på cykel.
Läst lite här på forumet och känner mig lockad av en gravel. Tittar runt på div cykelbutiker och känner mig lite lost. Vad ska jag tänka på när jag köper? Vad ska jag titta efter? Är student och budgeten är inte enorm så skulle gärna få tips om bra cyklar i det billigare spektra. Är också lite fundersam på om skor är något jag ska leta efter också, och vilken sort?

Allt gott på er goingar!

Hej!
Har börjat se mig om efter en träningsmetod att kombinera med mitt stiglöpande och cyklingen känns som rätt väg för mig. Planerar även att ta mig långturer över landet på cykel.
Läst lite här på forumet och känner mig lockad av en gravel. Tittar runt på div cykelbutiker och känner mig lite lost. Vad ska jag tänka på när jag köper? Vad ska jag titta efter? Är student och budgeten är inte enorm så skulle gärna få tips om bra cyklar i det billigare spektra. Är också lite fundersam på om skor är något jag ska leta efter också, och vilken sort?

Allt gott på er goingar!
Ta cykeln först. Skorna sen. Låt det rymmas en del pengar i budgeten till utrustning. Hjälm, kanske skor, lampor, kanske lite verktyg eller väskor om du skall cykla en längre sträcka. Behöver inte vara så avancerat men det går lite pengar ändå. Vill du ha lite konkreta tips så behövs en ungefärlig budget samt din längd annars blir det svårt att tipsa

Låter bra. Kan man montera pakethållare på en gravel utan att det påverkar för mycket? Jag är 164 cm så jag gissar att det gäller en ganska liten ram. Tänker att en cykel kanske får landa på max 12-15k.

Räkna med ca 2-3tkr på kringutrustning. En bra hjälm ca 600-1000kr, skor och pedaler ca 1000 kr och cykelbyxor kan rekommenderas om du ska ha det som träningsform 500-1000 kr.
En pump kan vara bra oxå men är inte så dyrt.
Så om du har en maxbudget på 15 så skulle jag leta en Gravel mellan 10-12tkr.

..och i det prisområdet brukar det tipsas om XXLs White GX, ffa den lite dyrare versionen då du får hydrauliska bromsar och även bättre drivlina (växlar osv): https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-21/p/1179896_1_style

Finns även en billigare version, men som sagt, den dyrare är värd de extra slantarna: https://www.xxl.se/white-gx-lite-21-gruscykel-unisex/p/1179895_1_style

Du ska troligtvis ha en storlek S / 52", men bäst är ju om du har möjlighet att testa. Sen är det värt att veta att XXL då och då har 20% rea (iaf om man är medlem hos dem, tror bara man behöver regga en emailadress) så om du kan tänka dig att vänta lite så kan du spara lite pengar (dock risk att modellen/modellerna säljer slut).

Pakethållare går bra att montera, iaf på min (årgång 2018 har jag för mig). Du kommer även vilja ha skärmar.

..och i det prisområdet brukar det tipsas om XXLs White GX, ffa den lite dyrare versionen då du får hydrauliska bromsar och även bättre drivlina (växlar osv): https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-21/p/1179896_1_style

Finns även en billigare version, men som sagt, den dyrare är värd de extra slantarna: https://www.xxl.se/white-gx-lite-21-gruscykel-unisex/p/1179895_1_style

Du ska troligtvis ha en storlek S / 52", men bäst är ju om du har möjlighet att testa. Sen är det värt att veta att XXL då och då har 20% rea (iaf om man är medlem hos dem, tror bara man behöver regga en emailadress) så om du kan tänka dig att vänta lite så kan du spara lite pengar (dock risk att modellen/modellerna säljer slut).

Pakethållare går bra att montera, iaf på min (årgång 2018 har jag för mig). Du kommer även vilja ha skärmar.
Ja försök att få in hydrauliska bromsar i budget. Bättre än den dyrare av XXL-cyklarna blir det nog knappast i den här prisklassen.

Ja försök att få in hydrauliska bromsar i budget. Bättre än den dyrare av XXL-cyklarna blir det nog knappast i den här prisklassen.
Håller med. Man kan ju dra ut på utgifterna lite, det enda "måste ha" är ju hjälm, resten kan man kompletera under tiden när man får mer känsla för vad man behöver och vill ha.

Så bra tips ni ger. Hydrauliska bromsar eller inte är något jag klurat på. Då kanske det är vettigt att satsa på det. Har en del utrustning från annan cykel, som hjälm, pump och verktyg så de kanske räcker en stund.
Tack igen!

Jag har cyklat 220 mil på den billigare GX lite, väldigt bra cykel för pengarna. Stabila 16 Clarisväxlar och mekaniska bromsar räcker långt. Med begränsad budget och som nybörjare tycker jag den duger utmärkt. Kan även parkeras fastlåst på stan, och blir den stulen blir man i vart fall inte ruinerad.

Tillbaka
Topp