Köptips! FS 20-30K

Köptips! FS 20-30K

Eftersom du kan sträcka dig över 30 är väl ett bra val Canyon Lux World Cup CF 6, i stl M, finns i lager och är bra specad( kolfiber ram och full SLX). Utmärkt för långlopp och duger gott till de flesta xc-stigar du kan hitta.

Köptips! FS 20-30K

Eftersom du kan sträcka dig över 30 är väl ett bra val Canyon Lux World Cup CF 6, i stl M, finns i lager och är bra specad( kolfiber ram och full SLX). Utmärkt för långlopp och duger gott till de flesta xc-stigar du kan hitta.

En klassiker när det kommer till att spräcka budgetar:ROFLMAO:

Alphan kostar 35900:- och redan den fick min bättre hälft att ropa högt. Luxen kostar 37 999:-....

Köptips! FS 20-30K
Ser väl fin ut. Enligt happy är det väl en halv grad här och där ifrån att kvala som dc.
Skapligt modern xc måste det väl ändå vara.
Förnuftet säger att det egentligen inte så viktigt att det är en dc heller, hjärtat däremot...

Vilken cykel jag än väljer kommer vara enorm skillnad mot vad jag har idag. ?

Men min nuvarande cykel är åtta år och jag kommer förmodligen ha denna lika länge så en bra ram vill jag gärna ha att utgå från.

Köptips! FS 20-30K
Förnuftet säger att det egentligen inte så viktigt att det är en dc heller, hjärtat däremot...

Vilken cykel jag än väljer kommer vara enorm skillnad mot vad jag har idag. ?

Men min nuvarande cykel är åtta år och jag kommer förmodligen ha denna lika länge så en bra ram vill jag gärna ha att utgå från.
Det är inte säkert att .5 grader är nåt problem heller.

Köptips! FS 20-30K
Man ska inte stirra sig blind på enstaka mått, de måste läsas i relation till andra mått. Den mest kapabla enduro-hojen jag har provat hade 66 graders gaffelvinkel t ex och då har jag ändå kört ett antal enduro-hojar.

Köptips! FS 20-30K
Men på din beskrivning låter ju inte Canyon Lux Trail helt fel ändå (nu när du gått upp i pris). Jag har en CF 6 med Foxdämpningen (vilket verkar vara en bättre cykel än den lite dyrare CF 7 där många recencenter är missnöjda med Rock Shoxdämpningen).

Jag cyklar mest XCM/ XCO-slingor. Stigar och skogsbilvägar. Mest stig. Det passar den bra till.

Det negativa med cykeln är att den är stötig baktill.
Å andra sidan är den rapp och trampeffektiv. Jag ville ha ett XC-spjut som var lite mer förlåtande utför än min gamla cykel. Att den är lite flackare än traditionell geo gör den snäll utför till min typ av cykling. Cykeln blir bra stum när man låser dämparna vilket jag gillar (t ex ifall man vill spurta).

Någon skrev tidigare i tråden att Canyon ska släppa en ny variant av lux trail (vet ej ifall det stämmer).

Några recensenter har givit Lux Trail bra recensioner (T ex FlowMountainbike). Pinkbike slaktade den totalt. Själva namnet ”trail” är missvisande då cykeln i mina ögon är en XC cykel liknande Spark RC.

Provcykla en Lux trail ifall du har möjlighet!

Köptips! FS 20-30K
Agorazo var bor du?
Jag tycker för övrigt att man ska undvika SRAM och satsa på Shimano, iaf på växeln om du inte älskar att justera var och varannan gång. Smaken är ju som baken men jag önskar att jag hade shimano varenda gång jag är ute. Allebike framstår ju också som väldigt prisvärda.

Köptips! FS 20-30K
Agorazo var bor du?
Jag tycker för övrigt att man ska undvika SRAM och satsa på Shimano, iaf på växeln om du inte älskar att justera var och varannan gång. Smaken är ju som baken men jag önskar att jag hade shimano varenda gång jag är ute. Allebike framstår ju också som väldigt prisvärda.
Har bara shimano här hemma både på min och barnens cyklar så det fortsätter jag gärna med bara av den anledningen.

Jag bor i Småland.

Köptips! FS 20-30K
Uppföljning:

Köpte en Allebike Alpha SLX och har haft den ca 1,5 månader nu. Efter varje runda ute är jag så nöjd! Har fått mycket mer självförtroende utför och vågar köra på ett helt annat sätt än innan. Ändå känns den rapp och inbjuder till att trampa på.

Gaffelvinkeln är nog det som jag har svårast att vänja mig vid, säger inte att den är fel men den är rätt flack.

Men är väldigt nöjd!

Tillbaka
Topp