Köptips. Fulcrum racing quattro VS racing 5

Rödprickigt

Ny medlem
Hello, lite tips önskas här.

Vad tycker ni om de respektive hjulen och vad skulle ni rekommendera om man cyklar ca 300 mil (träning) om året för att det är roligt och bra träning och kör lite motionslopp på ca 25-50 mil per år.

Jag är en glad motionär och känner inte att jag behöver hjul som kostar mycket mer än ovan nämnda eller för den delen har råd att öppna pungen för detta just idag. :-)

Ni får gärna motivera varför ni rekommenderar eller tycker som ni gör.

Jag har Racing 5 och de funkar. Har bara billigare hjul att jämföra med men de rullar silkeslent och känna styva. Quattro har jag bara sett men inte cyklat på och jag förstår inte riktigt säljpunkten. Det är ju inget riktigt högprofilhjul samtidigt som det är tyngre. Om det nu inte skiljer sig radikalt mot hur de såg ut för två-tre år sen.

Profilen ser rätt kantig ut med utstående bromsytor. Det det inte så aero ut jämfört med de toroidformade fälgarna.

Mina kom med cykeln och jag är nöjd med dem de relativt få mil racer jag cyklar på ett år. Men jag hade nog kikat på något annat om jag sökte högprofilshjul.

I ditt läge hade jag valt efter proportion mot ramen. Jag tycker inte det är snyggt med högprofil på en tunn icke ajroram. Skillnaden i prestanda mot lågprofil är dessuton försumbar. (Fast quattro är i och för sig inte så hög profil).

Jag hade mavic ksyrium elite Inan ,kört söner 2 bakhjul tröttnat väger 100+ . Köpte nu fulcrum quattro efter ett tips att en högre fälg är tåligare rätt eller fel inte en aning ....Men vad jag vet är att de känns betydligt styvare när man står upp å bänder å vrider inte ett ljud , med mavicen blev det oljud typ ekrar som gnider/låter mot varandra inte en aning om jag har rätt men känslan är att de är betydligt styvare hoppas verkligen på bättre kvalitet för mig som är tyngre ...

grump skrev:
-------------------------------------------------------
> I ditt läge hade jag valt efter proportion mot
> ramen. Jag tycker inte det är snyggt med
> högprofil på en tunn icke ajroram. Skillnaden i
> prestanda mot lågprofil är dessuton försumbar.
> (Fast quattro är i och för sig inte så hög
> profil).

Ramen skulle passa både en fälg på 25-35 mm så båda skulle funka rent utseendemässigt. Men quattron väger 90 gram mer om jag minns rätt och om de inte ger någon större aeroskillnad.

ölandstok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade mavic ksyrium elite Inan ,kört söner 2
> bakhjul tröttnat väger 100+ . Köpte nu fulcrum
> quattro efter ett tips att en högre fälg är
> tåligare rätt eller fel inte en aning ....Men
> vad jag vet är att de känns betydligt styvare
> när man står upp å bänder å vrider inte ett
> ljud , med mavicen blev det oljud typ ekrar som
> gnider/låter mot varandra inte en aning om jag
> har rätt men känslan är att de är betydligt
> styvare hoppas verkligen på bättre kvalitet för
> mig som är tyngre ...

Jag förstår, nu väger jag mellan 75-80 kilo och vid absolut full lastad cykel med två flaskor och mat i fickorna inför långa turer eller lopp så väger hojen tillsammans med sin ryttare absolut Max 90 pannor.

Men de är fint att du gillar quattron och att de funkar för dej :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp