Köptips, hybridcykel

Bendji87

Medlem
Köptips, hybridcykel
Hej, jag söker förslag på hybridcyklar. Jag har ägt en Trek Marlin 6 i några år nu, men vill byta till en cykel som kan gå lite snabbare på vägen men även klara av grusvägar, alltså är stötdämpare ett krav. Jag är 188cm lång och väger 75kg. Budget: Upp till 10k.

Köptips, hybridcykel
Ett tips för att det ska gå snabbare på vägen är att skippa dämparen. Många gravel-cyklar saknar dämpare och är snabba och bekväma både på väg och grus.

I den här kategorin skulle jag för 10k personligen välja någon variant av Specilalized Sirrus, men den har ju inte dämpare så det hjälper ju inte dig.

Köptips, hybridcykel
Ett tips för att det ska gå snabbare på vägen är att skippa dämparen. Många gravel-cyklar saknar dämpare och är snabba och bekväma både på väg och grus.

I den här kategorin skulle jag för 10k personligen välja någon variant av Specilalized Sirrus, men den har ju inte dämpare så det hjälper ju inte dig.

Jag har aldrig kört utan dämpare, är det inte oskönt och köra på grus om den inte har dämpare?

Köptips, hybridcykel
Jag har aldrig kört utan dämpare, är det inte oskönt och köra på grus om den inte har dämpare?
Det fungerar alldeles utmärkt utan dämpare.

Skicka gärna någon länk på en cykel, era svar får mig och tänka att dämpare kanske är onödigt.
Jag tycker inte White på XXL är speciellt snygga och lite för många växlar för min smak. Men vettig spec för pengarna:

Köptips, hybridcykel
Köptips, hybridcykel
Är White ett märke man kan lita på, tack!
Finns många på happy som köpt White-cyklar utan problem. Har haft kollegor som kört White som fungerat bra. Har inte hört att White skulle fungera sämre än något annat märke. Frågetecknet är ju i så fall hur XXL hanterar hanterar ev. problem som uppstår efter köpet.

Jag skulle inte själv köpa en White-cykel men det beror på att jag av princip undviker XXL och tycker de har extremt tråkig design. Inte pga att de skulle vara sämre än något annat. Dessutom, i år är det utplockat hos många cykelhandlare och man får nog vara glad om man hittar något alls som uppfyller de krav man har.

Köptips, hybridcykel
Ett alternativ till https://www.xxl.se/white-sc-lite-ff-20-hybridcykel-herr-svart/p/1169355_1_style är https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-20-hybridcykel-herr-gra/p/1169353_1_style.
När jag går igenom komponentskillnaderna så tycker jag mig utlösa att White bara gjort mindre uppgraderingar från den billiga varianten till den dyrare. Det är nästan så att man själv kan göra uppgraderingen billigare.

Uppgraderingarna på den dyrare, är de viktiga?

Köptips, hybridcykel
Finns många på happy som köpt White-cyklar utan problem. Har haft kollegor som kört White som fungerat bra. Har inte hört att White skulle fungera sämre än något annat märke. Frågetecknet är ju i så fall hur XXL hanterar hanterar ev. problem som uppstår efter köpet.

Jag skulle inte själv köpa en White-cykel men det beror på att jag av princip undviker XXL och tycker de har extremt tråkig design. Inte pga att de skulle vara sämre än något annat. Dessutom, i år är det utplockat hos många cykelhandlare och man får nog vara glad om man hittar något alls som uppfyller de krav man har.

Eventuella problem, typ som? Håller med om att det finns finare designer, men det viktiga är prestation och kvalitet, så länge den har de så är de ok för mig.

Köptips, hybridcykel
Uppgraderingarna på den dyrare, är de viktiga?

Skillnaderna jag kan utläsa av specarna på XXL's hemsida:

Däck: Dyra cykeln - Continental Double Fighter III 700x37C 66TPI , Billiga cykeln - Impac Streetpac 700x40C
Vikt: Dyra cykeln - 11,5 kilon, Billiga cykeln 13,1 kilo.
Antal växlar: Dyra cykeln 3x10, Billiga cykeln 3x8
Framväxel: Dyra cykeln - Shimano Deore FD-T6000-L3, Billiga cykeln - Shimano FD-TY710-TS3
Bakväxel: Dyra cykeln - Shimano XT RD-T8000-SGS, Billiga cykeln Shimano Deore RD-M591-SGS
Växel: Dyra cykeln - Shimano Deore SL-M6000-L/R, Billiga cykeln Shimano SL-M315-L/8R
Kassett: Dyra cykeln SunRace CSMS1, 11-34T, Billiga cykeln SunRace CSM55, 11-32T
Vevparti/vevlager: Dyra cykeln - Shimano FC-T521, 48/36/26T (175 mm M–XL), Billiga cykeln Shimano FC-TY501, 48/38/28T
Kedja: Dyra cykeln - KMC X10 NPBK, Billiga cykeln KMC X8 NPGY

Som jag ser det har man bara uppdaterat drivlinan (vevparti, vevlager, kedja, kassett), reglage och däck, för att gå från 3x8 till 3x10, men behållit resten (hjul, bromsar, sadel, ram, gaffel mm).
Så om du kan stå ut med 8 bakväxlar istället för 10 och allmänt billigare drivlina så får du 2500 över för andra cykeldelar.
Jag har lite svårt att värdera uppgraderingen från 8 till 10 växlar, men spontant tycker jag att prispåslaget på nästan 50% känns mycket. Kanske någon annan kan värdera förbättringen?

Köptips, hybridcykel
Eventuella problem, typ som? Håller med om att det finns finare designer, men det viktiga är prestation och kvalitet, så länge den har de så är de ok för mig.
Det finns en tråd om sportbutiken XXL, läs den för olika erfarenheter. Jag brukar som sagt undvika att handla där.

Jag har lite svårt att värdera uppgraderingen från 8 till 10 växlar, men spontant tycker jag att prispåslaget på nästan 50% känns mycket. Kanske någon annan kan värdera förbättringen?

Generellt lite bättre prylar på den dyrare, är väl värt ungefär 2500kr, om det sedan är en prisvärd uppgradering för dig beror väl på. Vissa skulle väl hävda att bara 1.5kg mindre vikt var värt det. Jag skulle som sagt inte alls köpt denna cykeln men utifrån det du skriver tycker jag det är värt att köpa den dyrare om man har råd.

Köptips, hybridcykel

Är denna bra? Vet av erfarenhet att Sigge Cykel gör ett bra jobb.

Om man jämför med de två White cyklarna, så får du en cykel som är jämförbar med den billiga White cykeln, men kostar som den dyrare. White cykeln bör kompletteras med skärmar, eventuell lite mer, men det kostar inte 2500.
Det är inget kvalitetsproblem på Crescent, men de anses vara lite överprisade.
F.ö hade jag lite fel i mitt påstående om skillnaden mellan de både White cyklarna. Tidigare hade XXL konstiga specar, exempelvis så var det samma billiga 3x8 vevparti på båda cyklarna, något som är ändrat nu. Jag tror inte att cyklarna blivit ändrade, utan XXL har haft felaktiga specar på sin hemsida. Så prispåslaget är förmodligen rimligt.

Köptips, hybridcykel

Denna, alltså den billigare från XXL, kör man snabbare med den än vad man gör med Trek Marlin 6. Så undrar jag också vad ni tycker om Trek Dual Sport 2?

Köptips, hybridcykel

Eller denna?

Jag undrar om du cyklar mycket på ojämnt underlag? Om inte så tycker jag en dämpas framgaffel är overkill.
Hur långt cyklar du? Sen tycker jag inte du skall vara så fixerad vid hastigheten. Cyklisten betyder mer än cykeln.
Det finns andra saker att titta på, ex underhållskostnader, om det skall vara en kul cykel, eller bara funkis för transport.

Nästan alla cyklar som nämns i tråden har trista (men billiga och hållbara) 3x8 drivlinor.
Dämpad gaffel stjäl lite energi, så lite långsammare. Breda däck också lite långsammare.
Om du skall cykla snabbt tittar du på fel typ av cyklar, då är det mer år racerhållet.

Köptips, hybridcykel
Jag undrar om du cyklar mycket på ojämnt underlag? Om inte så tycker jag en dämpas framgaffel är overkill.
Hur långt cyklar du? Sen tycker jag inte du skall vara så fixerad vid hastigheten. Cyklisten betyder mer än cykeln.
Det finns andra saker att titta på, ex underhållskostnader, om det skall vara en kul cykel, eller bara funkis för transport.

Nästan alla cyklar som nämns i tråden har trista (men billiga och hållbara) 3x8 drivlinor.
Dämpad gaffel stjäl lite energi, så lite långsammare. Breda däck också lite långsammare.
Om du skall cykla snabbt tittar du på fel typ av cyklar, då är det mer år racerhållet.

Cyklar kanske 20% på ojämnt underlag, 10 km distans varannan dag typ. Jag gillar den för 5,5k på XXL, hur mycket hade gått på underhåll. Den lär väl vara lite snabbare än en Marlin?

Köptips, hybridcykel
Någon nämnde Specialized Sirrus 2.0 också, den gillar jag. Elegant och verkar simpel om ni förstår. Är den ett bättre alternativ än cyklarna på XXL?

Köptips, hybridcykel
Underhållskostnaderna beror dels på om du gör det själv och letar reservdelar på nätet, eller lämnar allt till cykelverkstad.
Sen beror det på hur dyra komponenterna är. Ju fler växlar (bak), ju dyrare slitdelar. En kassett för 8-delat kan du hitta för 150 kronor. Kassett för 12-delat mellan 1000 och 2000 kronor, lite grovt.
Fincykling på sommaren sliter lite, året runt pendling i ur och skur och väggrus sliter mycket.
Så allt från 500 till 5000 eller mer i årligt underhåll.
Mycket beror på hur du använder cykeln. Är det en pendlings och arbetshäst? Eller är det en nöjesmaskin i vackert väder?

Alla cyklar med 3x8, rakt styre, 35-40 mm breda däck kommer att vara ungefär lika snabba. Välj den du tycker är snyggast. Det är aldrig fel att ha saker som ser bra ut, och som man tycker om.

Köptips, hybridcykel
Någon nämnde Specialized Sirrus 2.0 också, den gillar jag. Elegant och verkar simpel om ni förstår. Är den ett bättre alternativ än cyklarna på XXL?

Jag skickade ett PM till dig Bendji, om ett förslag som kanske kan vara intressant. Jag kan svara på skillnaderna mellan de båda White cyklarna på XXL. hade förut en SC Comp och nu en SC lite FF. Förutom framförallt bättre komponenter (upplevde mest skillnad på växlarna) så gör vikten otroligt mycket för känslan. Var som en dröm att gå över till en liknande cykel som tidigare med 1,5kg lättare. Stor skillnad hur rapp den kändes. Sen om den var flera sekunder snabbare tror jag inte. men Känslan går ej att förta

Köptips, hybridcykel
Måste upprepa då ja tror många missade min post, är Specialized Sirrus 2.0 bättre än cyklarna på XXL? Den har ju en 2x8 ist för 3x8. Designen är fin och priset är rimligt, är det rätt cykel?

Köptips, hybridcykel
Såg nu att denna cykel är på rabatt just nu.

Är det något att ha eller bättre att titta på nått annat?
Tja... mycket som tämligen enkelt på den, men visst - inga direkta fel. 2x8 är väl inte roligast, men fungerar. Jag tycker att lacken ser tråkig ut och att vevpartiet är fult. Inte de roligaste däcken heller, men men.

Allt beror ju på hur man ser på saker - jag hade inte köpt den där cykeln för att den känns för tråkig, men jag tänker inte påstå att den är dålig.

Tillbaka
Topp