Köptips MTB till 9årig grabb

Light Head

Ny medlem
Det var ju jättesvårt,, har inte varit ute på stan och spanat ännu. Tänkte att den samlade kompetensen här på HappyMTB kan hjälpa mig lite.

Grabben behöver en större mtb. Han använder den mest till att ta sig till skola och kompisar, men det förekommer lite skogskörning tillsammans med mig.

Nu har han en Scott 16" med 18vx som han vuxit ifrån.

Vad skall man köpa? Tänkte mig max 3500:-

Men alla tips mottages tacksamt!

Håller med där, jag har en nioårig son och jag spanar efter en mtb med 24" hjul och runt 12" ramstorlek. Finns en del på de vanliga butikerna i GB och DE, fast man vill ju gärna testa, måtta och klämma lite.

Precis tråden jag ville se! Har själv en 10-årig kille på 145 cm som jag funderar att köpa en 13" ram i tjejmodell till. Har tittat både på Cube och annat. Enligt ramgeometrin borde det vara ok. Någon som provat?

Sonett skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla in Focus 13"ram 24"hjul 3500:-.
> (Trestadcykelcenter)

Nu kollade jag bara som hastigast, men hittade inte rätt,,

Sonen (10,5 år, ~152cm) har en Scott 24" och dottern (8,5 år, ~142cm) har en Cube 24". Båda funkar bra och används huvudsakligen för transportcykling, men även små svängar ut på stigar. Scotten ser lite raceigare ut, men båda är tunga. Jag misstänker att det börjar bli dags för sonen att gå upp på en liten 26".

Edit: Ett ytterligare alternativ i samma klass är Kona Hula 24"

Senast redigerad av en moderator:
Stumpy skrev:
> Sonen (10,5 år, ~152cm) har en Scott 24" och
> dottern (8,5 år, ~142cm) har en Cube 24". Båda
> funkar bra och används huvudsakligen för
> transportcykling, men även små svängar ut på
> stigar. Scotten ser lite raceigare ut, men båda
> är tunga. Jag misstänker att det börjar bli
> dags för sonen att gå upp på en liten 26".
>
> Edit: Ett ytterligare alternativ i samma klass är
> Kona Hula 24"

Stumpy - har sonen en Scott Scale JR?

Tyvärr säljer inte Wiggle Kona Hula till Sverige, men de finns på http://www.biker-boarder.de bland annat.

Det ryktas att den nya Specialized-butiken i Hammarby Sjöstad kommer att ha fina erbjudanden även på 24" när de öppnar den 20 April, kan vara värt att vänta några dagar kanske.

Har nyligen köpt en 26"Cube med 13" ram i tjej/damgeomtri till sonen som är tio år. Detta fungerar faktiskt riktigt bra tycker jag. Har haft honom i skogen på några riktiga turer och det känns som det något kortare överröret passar bra till en icke-fullväxt kropp.
Min känsla var att det blev mer cykel för pengarna i detta alternativ jämfört med Scott Scale Jr som ju är en fin cykel i sig.
Får bara se till att jag målar över den lilla texten 'Women like geometry' innan sonen hittar på den ...

charliek skrev:
> Får bara se till att jag målar över den lilla
> texten 'Women like geometry' innan sonen hittar
> på den ...

Kanske köpa lite häftiga klibbor och täcka över?

Kona Hula var det enda alternativen jag hittade lokalt. Vikten är väl ungefär samma som på min 29-tums heldämpade cykel. En marketcykel som var aningen billigare vägde mera än min expeditionsutrustade Pugsley. Islabikes Beinn 24 hade varit det lättaste (och bästa?) alternativet.

Tor, nyss fyllda 6 år är aningen liten för cykeln ännu, men låter det inte störa.
IMG_5567.JPG

Vidar på 7 år är tillräckligt stor.
IMG_5580.JPG

Jag hann köpa en av pitpros juniorcyklar men det verkar inte som min grabb är så värst intresserad egentligen så den är eventuellt till salu efter helgen då vi gör ett sista försök. Är ni intresserade så skicka ett PM, den finns i Uddevalla men kan skickas om han väljer att sälja den...

Tillbaka
Topp